تبیان، دستیار زندگی
شما کی و از کجا می‏توانید دریابید که کفشی یا جامه‏ای اندازه شماست؟ وقتی که کفش را به پا کنید و لباس را بپوشید. و از همین‏جا معلوم می‏شود که فهمیدن و به یقین و اطمینان دست یافتن وقتی ممکن است که انسان دست به کار شود. ایمان و یقین به دنیا و آخرت نیز همین‏گ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترفندی برای عبور از شک در دین

زندان‏هایی مخوف وهول‏انگیز وجود دارد که هیچ روزنه‏ای به بیرون ندارند، از این رو در دل روز روشن تو گویی شبی تاریک و تار است. حال اگر اهل زندان دست به کار شده و طرح و ترفندی به کار بسته تا روزنه‏ای و یا شکافی و حفره‏ای ایجاد کنند، روشنایی روز را به چشم دیده و به روز یقین پیدا کرده و ایمان می‏آورند.

و انبیاء آمدند و گفتند: دنیا زندان است.

الدنیا سجن

این جهان زندان و ما زندانیان             حفره کن زندان و خود را وا رهان

دنیا زندان زندانی

اگر آنچه انبیاء خواستند بشر بکار می‏بست، گویی تیشه در دست گرفته و حفره رهایی را ایجاد کرده و زندان را شکسته باشد، و اینجاست که به روز قیامت و آخرت چنان باور و یقینی خواهد یافت که هیچ‏گاه یاد آن را از خاطر دور ندارد.

یک تیشه بگیرید پی حفره زندان      چو زندان بشکستید همه شاه و امیرید

برای اهل تقوا از آنجا که به سخنان پیامبران ایمان و باور دارند و آنها را مو به مو به کار می‏بندند، حجاب‏ها کنار رفته و آخرت را می‏بینند و به آن یقینی پیدا دارند که مپرس.

بر همین پایه خداوند از ویژگی‏های اهل تقوا، یقین به آخرت را یاد می‏کند.

و بالاخره هم یوقنون

آنان که به آخرت یقین دارند

شما کی و از کجا می‏توانید دریابید که کفشی یا جامه‏ای اندازه شماست؟ وقتی که کفش را به پا کنید و لباس را بپوشید. و از همین‏جا معلوم می‏شود که فهمیدن و به یقین و اطمینان دست یافتن وقتی ممکن است که انسان دست به کار شود.

ایمان و یقین به دنیا و آخرت نیز همین‏گونه است. هنگامی به دست می‏آید که انسان سخن پیامبران را به کار بسته و عمل کند.

دنیا زندان است

اگر قرآن کریم در وصف اهل تقوا می‏گوید که: آنان به پیامبران ایمان داشته و به آخرت یقین دارند، از آنروست که دستورات آن نازنینان را به کار بسته‏اند.

بر این پایه می‏توان گفت: اگر ما نخست بندگی و اطاعت خدا کنیم یقین و باور نیز در پی آن خواهد آمد.

ندیده‏ای در زیر آفتاب همین‏که سایبان می‏زنید، سایه خود می‏آید.

یقین نیز چیزی همچون سایه می‏ماند و عمل مثل سایه‏بان زدن است.

قرآن کریم در پاسخ کسانی که می‏گویند: ما تا یقین حاصل نکنیم، بندگی و اطاعت نکرده و نماز نمی‏خوانیم، می‏گوید: تا بندگی نکنید، یعنی تا نماز نخوانید و روزه نگیرید و یا اهل حجاب نشوید به یقین دست نمی‏یابید.

و اعبد ربک حتی یا تیک الیقین

تهیه:الف.شکوری

تنظیم:س.آقازاده