تبیان، دستیار زندگی
تجربه نشان داده ما در سایه عاشورا می‌توانیم اسلام و تشیع را زنده کنیم، عاشورا نیروی بسیار خوبی ایجاد می‌کند که با آن می‌توان کارهای مهمی انجام داد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت‏الله مکارم شیرازی وقمه‌زنی

آیت الله العظمی مکارم شیرازی

خطاب‌هایتان اگر منظم باشد مطلوب واقع می‌شود، مردم بیشتر استقبال می‌کنند؛ زیرا خطابه‌های منظم بسیار متفاوت از سخنرانی‌های غیر منظم است همان طور که درس دادن منظم تاثیرگذار است منبر و سخنرانی منظم هم تاثیر دارد؛ زیرا نظم در عالم آفرینش حرف اول را می‌زند و ما باید همگام با عالم هستی گام برداریم.

به گزارش شیعه آنلاین به نقل از رسا، حضرت آیت‌الله شیخ ناصر مكارم شیرازی در آستانه ماه محرم، توجه طلاب به امر تبلیغ را ضروری خواند و از آنها خواست تا در خطابه‌ها از پرداختن به مباحث جناحی دوری کنند و در عین حال آن چه باعث تقویت نظام جمهوری اسلامی ایران است مطرح کنند. ایشان 22 آذر ماه در آخرین روز درس خارج فقه خود که پیش از دهه محرم برگزار شد به بیان برخی مباحث تبلیغی پرداخت.

ایشان در ادامه اظهار داشت: باید تلاش کنیم این عاشورا باشکوه‌تر،‌ پربارتر و مفیدتر از عاشورهای سال‌های گذشته برگزار شود

این مرجع تقلید افزود: تجربه نشان داده ما در سایه عاشورا می‌توانیم اسلام و تشیع را زنده کنیم، عاشورا نیروی بسیار خوبی ایجاد می‌کند که با آن می‌توان کارهای مهمی انجام داد.

حضرت آیت‌الله مكارم شیرازی گفت: ضروری است طلاب حوزه علمیه در این ایام (دهه محرم) به تبلیغ بروند؛ زیرا هجمه‌ زیادی از سوی مخالفان شروع شده و اطلاعاتی به ما رسیده که فرقه ضاله بهاییت و نیز مسیحیان و متصوفه به شدت مشغول تبلیغ هستند. به نظر می‌رسد همه این‌ها جنبه سیاسی دارد و می‌خواهند مذهب را با مذهب بکوبند.

وی اظهار داشت: باید به هوش و مراقب باشید و به خصوص در میان جوانان بسیار خوب تبلیغ کنید؛‌ زیرا تبلیغ در میان این قشر بسیار تاثیرگزار است و سعی کنید در مجالستان جوانان را مخاطب قرار دهید تا در دام دشمنان قرار نگیرند.

همچنین درباره عاشورا به ذکر حوادث قناعت نکنید، ریشه‌ها و نتایج را هم بیان کنید؛ زیرا هر حادثه تاریخی ریشه و نتایجی دارد. عاشورا ریشه در جاهلیت و جنگ‌های ابوسفیان‌ها، ابوجهل‌ها و بقایای آنها دارد باید این ریشه‌ها را برای مردم بازگو کنید.

تجربه نشان داده ما در سایه عاشورا می‌توانیم اسلام و تشیع را زنده کنیم، عاشورا نیروی بسیار خوبی ایجاد می‌کند که با آن می‌توان کارهای مهمی انجام داد

این مرجع تقلید همچنین خطاب به مبلغان خاطر نشان كرد: در منبرها مسائلی ذکر شود که نشان مظلومیت توام با عظمت باشد نه مظلومیت توام با حقارت. برخی افراد کم‌سواد، کم‌اطلاع و برخی مداحان که معلومات زیادی ندارند این مسائل را تنزل می‌هند و آن را با مسائل تحقیر آمیز توام می‌کنند.

اخیرا برخی عزاداری‌ها انحراف پیدا کرده و برخی آهنگ‌ها از جوامع غیراسلامی گرفته می‌شود و به وسیله آهنگ‌های مبتذل شعر می‌سرایند و در مجالس عزاداری جوانان آن آهنگ‌ها را اجرا می‌کنند.

وی همچنین افزود: امام حسین(ع) شهید شد که مکتب، عقاید، اخلاق و احکام را زنده کند نه این که ما برای امام حسین(ع) گریه کنیم و مکتب را زیر پا بگذاریم.

خوشبختانه در حال حاضر اقامه نماز عاشورا فراگیر شده و باید این مسائل را شما مبلغان در منابر بیان کنید تا بیشتر شاهد برگزاری چنین برنامه‌هایی باشیم. عزاداری‌ها به قدری طولانی نشود که نماز صبح عزاداران قضا شود.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: عزاداران از حرکات وهن‌آمیز و قمه‌زنی پرهیز کنند، قمه‌زنی‌ها سبب می‌شود تا دشمنان با تصویربرداری از آن علیه مسلمانان فضاسازی کنند. باید در مجالس عزاداری، تعظیم شعائر دینی در حد اعلی صورت گیرد؛ اما کاری که باعث وهن دین می‌شود نباید انجام داد.

وی یاد آور شد: برخی می‌گویند بزرگانی چون مرحوم نائیتی و دیگران قمه زنی را جایز دانسته‌اند. اگر آن‌ها در این عصر بودند این سخن را نمی‌گفتند در زمان آن‌ها شرایطی بود که سبب شد فتوای جواز بدهند؛ اما ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که آثار سوء آن را با چشم دیده‌ایم. این کارها (قمه‌زنی) صحیح نیست، دشمنان این مسائل را خرافی می‌پندارند.

حضرت آیت‌الله مكارم شیرازی افزود: همه را دعوت به وحدت کنید، مبادا مجالس امام حسین(ع) وسیله‌ بهره برداری جناح‌های سیاسی شود، مجالس امام حسین(ع) حلقه اتصال است. باید همه دل‏ها را با هم متحد کرد، البته در این مجالس آن چه باعث تقویت نظام جمهوری اسلامی ایران است باید گفته شود، به هر حال باید وسیله وحدت و اتحاد باشید.

این مرجع تقلید تصریح كرد: برخی مسائل اخلاقی را بنویسید و در سخنان خود بیان کنید از این که مطلبی را بنویسید و بیان ‌کنید به خود خرده نگیرید؛ زیرا وقتی مطلب اخلاقی و روایی را یادداشت و براساس مدرک و استدلال بیان کنید تاثیر بسیار خوبی میان مردم خواهد داشت. خالی بودن منبرها از احادیث اهل‏بیت(ع)، مسائل قرآنی و نکات آموزنده بزرگان دین، نقص است.

وی خاطر نشان كرد: این که همیشه به دنبال حفظ مطالب باشید تا برای مخاطبان بیان کنید، این کار همیشه ممکن نیست، سعی کنید منبرهایتان خالی از مسایل اخلاقی نباشد، نوشتن مسائل و مستندات روایی و اخلاقی از کتاب‌های معتبر بسیار تاثیر گذار است. فراموش نمی‌کنم مرحوم آیت‌الله گلپایگانی عاشورا در خانه خود منبر می‌رفت و از روی مقتل روضه می‌خواند و مردم در رثای آن حضرت می‌گریستند.

حضرت آیت‌الله مكارم شیرازی اظهار داشت: خطاب‌هایتان اگر منظم باشد مطلوب واقع می‌شود، مردم بیشتر استقبال می‌کنند؛ زیرا خطابه‌های منظم بسیار متفاوت از سخنرانی‌های غیر منظم است همان طور که درس دادن منظم تاثیرگذار است منبر و سخنرانی منظم هم تاثیر دارد؛ زیرا نظم در عالم آفرینش حرف اول را می‌زند و ما باید همگام با عالم هستی گام برداریم.

ابوذر رضاسلطانی/گروه دین و اندیشه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.