تبیان، دستیار زندگی
همایش روز ملی عطار نیشابوری 25 فروردین با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور اندیشمندان و عطارشناسان در نیشابور و 25 کشور جهان برگزار می شود. مجتبی مروج الشریعه، دبیر اجرایی این همایش و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلام...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برگزاری همایش روز ملی «عطار»


همایش روز ملی عطار نیشابوری 25 فروردین با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور اندیشمندان و عطارشناسان در نیشابور و 25 کشور جهان برگزار می شود.

مجتبی مروج الشریعه، دبیر اجرایی این همایش و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور گفت: همایش سالروز ملی عطار نیشابوری 25 فروردین با پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حضور شخصیت ها و عطارشناسان و اندیشمندان در نیشابور برگزار خواهد شد. به گفته وی ، در بیش از 25 کشور جهان آیین و مراسم ویژه بزرگداشت عطار نیشابوری این شاعر و عارف وارسته و شهیر ایران و جهان برگزار خواهد شد. به گزارش روابط عمومی این همایش، وی افزود: با برنامه ریزی به عمل آمده امسال با برپایی این همایش به تمامی ابعاد اندیشه این شاعر و عارف پرداخته می شود. مروج الشریعه اظهار کرد: برنامه های این روز با به صدا درآمدن (زنگ عرفان) در تمامی مدرسه ها آغاز می شود و سپس همایش علمی با حضور اندیشمندان و محققان علم و ادب و عرفان ازجمله استادانی چون دکتر جلال الدین کزازی ، دکتر تقی پورنامداریان ، دکتر محمدجعفر یاحقی ، دکتر رضا اشرف زاده ، دکتر رضا انزابی نژاد و دکتر بهروز ثروتیان در محل فرهنگسرای سیمرغ در نوبت صبح برگزار خواهد شد و پس از آن مقبره عطار نیشابوری گلباران می شود. دبیر این همایش عنوان کرد: در بعدازظهر نیز در محل فرهنگسرای سیمرغ مجموعه برنامه های فرهنگی و هنری برای عموم مردم و عاشقان طریقت و عرفان ارائه خواهد شد. وی از برپایی شب شعر، اجرای مسابقه کتابخوانی ، برگزاری نمایشگاه عکس ، خوشنویسی ، صنایع دستی و معرق به عنوان برنامه های جنبی این همایش نام برد.

شیخ فریدالدین محمد بن ابراهیم عطار نیشابوری ، شاعر و عارف فرهیخته حدود سال 540 هجری قمری در کدکن از توابع نیشابور متولد شد و حدود سال 618 در قتل علم نیشابور به وسیله مغولان به شهادت رسید. ازجمله آثار وی می توان به منطق الطیر، مصیبت نامه ، الهی نامه ، اسرارنامه ، مختارنامه ، مجموعه رباعیات ، دیوان قصاید ، غزلیات و تذکره الاولیا اشاره کرد.

(سایت فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان هم در نظر دارد در روز بزرگداشت عطار ویژه نامه ای حاوی مطالب ارزنده برای شناخت بیشتر اهالی ادب این مرز و بوم با اشعار حافظ به خصوص منطق الطیر وی بر روی سایت ارسال نماید- بخش ادبی و هنری.)