تبیان، دستیار زندگی
آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد، نماینده ولی‌فقیه در اصفهان و مدیر حوزه علمیه این استان در گفت‌و‌گو با خبرنگار مرکز خبر حوزه، به برخی پرسش‌ها درباره تاریخچه این حوزه و رسالت حوزه‌های علمیه در جهان امروز پاسخ داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فعالیت های حوزه علمیه اصفهان
طباطبایی‌نژاد

آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد، نماینده ولی‌فقیه در اصفهان و مدیر حوزه علمیه این استان در گفت‌و‌گو با خبرنگار مرکز خبر حوزه، به برخی پرسش‌ها درباره تاریخچه این حوزه و رسالت حوزه‌های علمیه در جهان امروز پاسخ داد.

پیشینه حوزه‌های علمیه و حضور علما در اصفهان مربوط به قرون گذشته می‌شود، منتهی مدتی دچار رکود بوده که پس از انقلاب از رکود خارج شده و در این چند ساله نیز رشد و رونق بسیاری داشته است؛این شتاب بر چه مبنایی صورت گرفته است؟

شتاب حوزه علمیه اصفهان در واقع می‌تواند متاثر از شتاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور باشد. همانطور که می‌دانید پس از پیروزی انقلاب, امام (ره) و رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید به این فکر افتادند که قدم‌های بلندتری برای حوزه بردارند تا بتواند جواب‌گوی دنیای روز باشد. به همین جهت همه حوزه‌های علمیه به خصوص قم، مشهد و اصفهان رشد خوبی داشتند، در اصفهان حضرت آیت‌الله مظاهری که در سال 75 آمدند حرکت خوبی را آغاز کردند و مرکز مدیریت حوزه را تشکیل دادند؛ مراکز رایانه، مشاوره و چند مرکز تخصصی را تاسیس کردند و آقای بهشتی مدیریت داخلی را بر عهده گرفتند تا اینکه در چهار سال قبل مسئولیت مدیریت حوزه به بنده واگذار شد و تلاش کردیم در زمینه توسعه کمی و کیفی اقداماتی صورت بگیرد.

چند مدرسه علمیه در اصفهان وجود دارد؟

 بنابر روایتی اصفهان در زمان صفویه حدود 151 مدرسه داشته است، اینجا سابقه هزار ساله دارد، شیخ بهایی و پدر بزرگوارشان محقق کرکی، موسس حوزه بودند. بسیاری از بزرگان مانند حضرت آیت‌الله بروجردی در اصفهان درس خواندند اما در حمله افاغنه به اصفهان زمان قاجار و پهلوی خیلی از این مدارس از بین رفته است.از طرفی بعضی از مدارس 70 سال است که دست آموزش و پرورش است در حالی که واقف در وقف نامه‌اش نوشته است اگر طلبه ای هر روز قرآن نخواند من راضی نیستم و متاسفانه 70 سال است به این وقف‌نامه عمل نشده است.

در مجموع آنچه از آن مدارس باقی مانده 25 تا 26 مدرسه است که بعضی از آنها مرمت شده‌اند، اما خیلی ها هم مرمت نشده و رو به خرابی بود و از نظر امکانات، وضع خیلی بدی داشتند، خوشبختانه در چند سال اخیر10 تا 14 مدرسه را تعمیر کلی کردیم.

 شنیده شده است که تمام پایه‌های تحصیلی در اصفهان تحت پوشش مرکز مدیریت قرار دارند.

- در آغاز مدیریت بنده از پایه 7 به بالا آزاد بودند که ما این برنامه را برداشتیم و قرار شد تا پایه 10 تحت پوشش باشند و حضور و غیاب شوند، همچنین اخیرا اعلام کردیم پذیرش رشته‌های تخصصی نیز از پایه 10 به بعدباشد.

چرا؟

درس‌های حوزه نیازمند مطالعه است و بمباران دروس مختلف بر روی طلبه به صلاح نیست و همزمانی تحصیل در سطح دو و مراکز تخصصی باعث لطمه وارد شدن به حداقل یکی از آن دو می‌شود.

*فعالیت‌های شما در سطح استان چگونه است؟

- به دنبال مدرسه سازی در سطح استان هستیم و بر همین اساس مدارسی در نایین،زرین شهر، داران و فریدون شهر در حال ساخت است.نکته قابل توجه این است که در امر مدرسه‌سازی، ساختمان‌ها را دو طرفه می سازیم و درب حجره ها به روی  حیاط باز نمی‌شود؛ زیرا وضعیت حجره ها در حوزه های قدیم برای آن زمانی بوده که مردم از کرسی به عنوان وسیله گرمایشی استفاده می‌کردند در حالی که الان وسایل گرمایشی تغییر کرده است و برای صرفه‌جویی در انرژی، ساختار فیزیکی مدارس نیز تغییر کرده است.

 احداث حوزه های علمیه جدید و تربیت طلاب فاضل چه ضرورتی دارد؟

- مهمترین ضرورت،نیاز تبلیغی است.در سال 83 یک میلیون طلبه وهابی در 11 هزار مدرسه در پاکستان تحصیل می کردندکه الان این تعداد به سه میلیون نفر رسیده است و اینها تنها آمار مربوط به یک کشور است؛به آقای اعرافی گفتم ما در چین که حدود یک میلیارد و نیم جمعیت دارد، حداقل 200 هزار طلبه شیعه می خواهیم که فعالیت تبلیغی داشته باشند.

 تامین امکانات لازم در این راستا چه نقشی دارد؟

- بنده معتقدم نه تنها برای طلبه‌های مجرد، بلکه برای طلبه های متاهل هم باید امکانات مناسب تامین کنیم، تا تحقیق کنند ما حتی به اندازه بودجه ای که به ورزش اختصاص می دهیم برای حوزه در نظر نگرفته‌ایم، زیرا هنوز باور نکرده‌ایم که اسلام با حوزه ها پیش رفته است.ما باید در حوزه علمیه قم دهها سخنران مسلط به زبان های بین المللی داشته باشیم که مباحث اعتقادی و فقه سیاسی را در کشورهای مختلف جا بیاندازند.

 افق شما در حوزه علمیه اصفهان چیست؟

اینکه حداقل 50 هزار طلبه در اصفهان درس بخوانند و سالن های بزرگ برای کتابخانه و تدریس وجود داشته باشد و نیز مکانی وسیع برای همایش‌ها و کنگره‌ها داشته باشیم،همچنین علاقه مند و پیگیر هستم که اردوگاهی برای طلاب راه‌اندازی شود و شهریه طلبه ها طوری باشد که بتوانند زندگی شان را بگردانند؛خدمت یکی از مراجع عرض کردم که به طلبه ها می توانیم بگوییم زاهد باشند، اما به فرزندان طلاب طلبه‌ها نمی توانیم این را بگوییم. حال آنکه که ما سال گذشته 170 طلبه ممتاز داشتیم که معدلشان بالای 19 بود.

 به نظر شما تعامل حوزه های علمیه قم ، اصفهان و مشهد چگونه باید باشد؟

به نظرم تمام حوزه های علمیه ایران و خارج از کشور باید زیر نظر حوزه علمیه قم باشند؛من در مشهد هم گفتم که افتخارمان به قم است و باید زیر پوشش قم باشیم.

مهمترین وظیفه حوزه‌ها را چه می دانید؟

باید چشم انداز 5 ساله و 10 ساله داشته باشیم و برای مناطق مختلف در داخل و خارج کشور مبلغ تربیت کنیم و همچنین جایگاه نویسندگی و پاسخ‌گویی به شبهات در حوزه تقویت شود.


منبع:حوزه نیوز                                                    تنظیم:مجید نقدی گروه حوزه علمیه