تبیان، دستیار زندگی
بادکنکی را به سر خود بمالید، سپس شاهد مسابقه ای میان قوطی های نوشابه روی زمین باشید! ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسابقه با قوطی نوشابه

وسایل لازم

قوطی خالی نوشابه

بادکنک پرباد

موهایتان

چه کار کنم؟

قوطی نوشابه را به پهلو روی میز یا زمین – هر جایی که صاف و هموار باشد – بگذارید و تا زمانی که ثابت و بی حرکت بایستد، آن را با انگشتتان نگه دارید.

مسابقه با قوطی نوشابه

2- پشت و جلوی بادکنک را با موهایتان خیلی سریع مالش دهید.

مسابقه با قوطی نوشابه

3- بادکنک را در فاصله تقریبی 30 سانتی متری جلوی قوطی نگه دارید. قوطی نوشابه شروع به حرکت می کند، حتی اگر اصلاً به آن دست نزنید.

مسابقه با قوطی نوشابه

4- بادکنک را به آرامی از قوطی نوشابه دور کنید، خواهید دید که قوطی به سمت بادکنک به حرکت در می آید.

مسابقه با قوطی نوشابه

5- اگر بادکنک را به طرف دیگر قوطی حرکت دهید، قوطی نوشابه در جهت دیگر می غلتد. (جهت غلتیدن آن تغییر می کند)

مسابقه با قوطی نوشابه

6- قوطی با چه سرعتی می تواند بغلتد؟ پیش از این که قوطی بایستد، تا چه مسافتی می توانید آن را بغلتانید؟ آیا در سر بالایی هم قوطی خواهد غلتید؟

7- اگر دوستان شما هم قوطی و بادکنک داشته باشند می توانید با هم مسابقه ای بین قوطی هایتان در اتاق یا سرازیری پیاده رو ترتیب دهید.

بادکنکی را با سرتان مالش دهید، بدین ترتیب، خواهید توانست ...:

* آب را خم کنید

شیر آب دستشویی یا آشپرخانه را باز کنید. فشار آب را زیاد نکنید. فشار آب اندکی بیشتر از چکه کردن باشد. اکنون بادکنکی را با سرتان مالش دهید و آن را نزدیک شیر آب نگه دارید. جهت حرکت جریان آب به سمت بادکنک خم خواهد شد. (جریان آب به طرف بادکنک به حرکت درمی آید)

* موهایتان را به شکل خنده داری درست کنید

مسابقه با قوطی نوشابه

بادکنکی را به سرتان مالش دهید، سپس آن را کنار بگیرید. موهای شما به بادکنک چسبیده و با آن بالا می آید و واقعاً خنده دار می شود. این اتفاق ممکن است زمانی که مویتان را با شانه پلاستیکی شانه می زنید هم رخ دهد) اگر بادکنک را نزدیک دستتان بگیرید چه می شود؟ آیا حس می کنید که موهای دستتان حرکت می کند؟ آیا می توان این آزمایش را با موهای عروسک هم امتحان کرد؟ با خز حیوانات چطور؟

* بادکنک را به صورتتان بچسبانید!

وقتی بادکنک را با سرتان مالش دادید، بادکنک بدون استفاده از هیچ چسبی به چیزهای دیگر خواهد چسبید. شما می توانید بادکنک را به دیوار، تلویزیون یا حتی صورت خودتان بچسبانید!

چه اتفاقی می افتد؟

* چرا قوطی نوشابه می تواند بغلتد؟

با این "غلتک کنترل دار" شما الکترون ها را روی یک جسم جمع می کنید و از آن ها برای جذب پروتون های جسم دیگری استفاده می کنید. وقتی بادکنکی را به سرتان مالش می دهید، بادکنک باردار می شود. الکترون های روی بادکنک می توانند پروتون های روی قوطی نوشابه، یک قطره  آب، موی شما و یا دیوار را جذب کنند.

* چرا در ماشینِ خشک کن، لباس ها به هم می چسبند؟

جاذبه میان پروتون ها و الکترون ها سبب می شود تا در ماشینِ خشک کن، لباس ها به هم بچسبند. وقتی شما لباس ها را در ماشین خشک می کنید، پارچه ها با جنس های مختلف به هم مالش داده می شوند، برای مثال ممکن است الکترون ها از جوراب نخی کنده شده و به روی یک بلوز پلی استر بروند. به همین علت است که گاهی لباس ها به هم می چسبند و وقتی آن ها را از هم جدا می کنید جرقه کوچکی می زنند. ممکن است شما در ماشین خشک کن خود از مایع ضد جرقه استفاده کنید. وقتی این مایع اطراف لباس های شما قرار می گیرد (لباس هایتان را احاطه می کند)، لایه محافظ ضد جرقه ای پارچه ی لباس را می پوشاند. به این ترتیب وقتی نخ به پلی استر مالش داده می شود و در واقع تماس بین لایه های محافظ نخ و پلی استر صورت گرفته است، پس الکترونی کنده نشده و شما جرقه ای احساس نمی کنید.

* عجب! این را نمی دانستم!

دستگاه زیراکس برای کپی از خواص الکتریسیته ساکن استفاده می کند. وقتی شما بادکنکی را به سرتان مالش می دهید، بادکنک باردار می شود. در داخل دستگاه زیراکس محفظه ای استوانه ای شکل، از جنس پلاستیک وجود دارد که باردار شده است. زمانی که شما برگه ای را روی شیشه دستگاه قرار می دهید، یک کپی از آن به داخل استوانه می رود. قسمت هایی که روی برگه تیره بوده اند، بار الکتریکی روی استوانه پودر جوهر سیاه را جذب می کند. سپس قسمت هایی که پودر جوهر دارند به بخش سفید کاغذ می روند و کاغذ گرما داده می شود. پودر جوهر آن آب شده و حروف سیاه رنگ روی کاغذ جدید ظاهر می شوند.

مترجم: بدری سید جلالی