تبیان، دستیار زندگی
میوه همان اول که چیده می‏شود تازه و خوش طعم است و هر چه زمان بگذرد رنگ و طعم و شکل آن دستخوش تغییر می‏شود، غنچه‏ها نیز همین‏طور، همان اول که گل می‏شوند باید چید و عطر و گلاب آنها را گرفت و گرنه هر چه زمان بگذرد رنگ و بوی آنها کم و کمتر می‏شود. نماز هم ا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باران حکمت(31)

(تفسیر تمثیلی قرآن)

تفسیر آیه شریفه: الَّذِینَ یؤْمِنُونَ بِالْغَیبِ وَیقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ ینْفِقُونَ(البقرة/3)

(پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب [=آنچه از حس پوشیده و پنهان است‌] ایمان می‌آورند؛ و نماز را برپا می‌دارند؛ و از تمام نعمتها و مواهبی که به آنان روزی داده‌ایم، انفاق می‌کنند.

نماز وقت شناسان قضا نمی‏گردد

نان، نان سنگک و دین، دین مسیح

میوه همان اول که چیده می‏شود تازه و خوش طعم است و هر چه زمان بگذرد رنگ و طعم و شکل آن دستخوش تغییر می‏شود، غنچه‏ها نیز همین‏طور، همان اول که گل می‏شوند باید چید و عطر و گلاب آنها را گرفت و گرنه هر چه زمان بگذرد رنگ و بوی آنها کم و کمتر می‏شود.

نماز هم اول وقت تازگی و لذت و بهره فراوان دارد، و گرنه هر چه زمان بگذرد طراوت و طعم خود را از دست می‏دهد.

درست مثل نان سنگک، که همان اول که از تنور در می‏آید بوی خوش و طعم لذیذ دارد و گرنه هر چه بماند فطیر و سفت و بی‏مزه خواهد شد.

همیشه اول وقت است حق‏پرستان را

نماز وقت شناسان قضا نمی‏گردد

«یقیمون الصلاه» یعنی کسانی که نماز را در جای خود و وقت خود اقامه و برگزار می‏کنند.

عرب‏ها وقتی بخواهند بگویند بازار رونق یافته و پر مشتری و پرآمد و شد است، می‏گویند: اقام السوق، یعنی بازار از کسادی درآمده و رونق یافته است.

و بازار وقتی رونق می‏یابد که کاسبان بازار هم اخلاق‏شان خوش بوده و هم جنس خوب داشته باشند.

و وای به روزی که نه اخلاق کاسب خوش و نه جنس او خوب و خوش باشد، البته اگر اخلاق یک بازاری خوش بوده اما جنس او خوب نباشد، باز هم دست کمی از آن ندارد.

چون این قبیل آدم‏ها مثل بعضی از بساز و بفروش‏ها هستند که خانه پوسیده را گرفته و رنگ و لعاب می‏دهند و آنگاه به دیگران می‏فروشند، اما دیر یا زود دیوار و سقف آن طبله کرده و فرو می‏ریزد.

بعضی از کاسب‏ها هم همین‏طور یعنی اخلاق خوش و زبان نرم و گرمی دارند اما جنس‏های آنها مثل خود آنها ناسالم است، و اینها هستند که بازار را از رواج و رونق انداخته و آنرا کساد می‏کنند.

حال قرآن کریم در وصف اهل تقوا می‏گوید:

و یقیمون الصّلاه

نماز را اقامه می‏کنند.

یعنی اهل تقوا بازار نماز را گرم می‏کنند.

چون دیگران وقتی اخلاق آنها و جنس آنها و جنس رفتار و کردار آنها را می‏بینند هوس و هوای نماز پیدا می‏کنند، در نتیجه نماز در چنین جامعه‏ای افتاده و متروک نیست.

کسی از فرزند خود پیش من گلایه می‏کرد که نماز نمی‏خواند، گفتم: اگر تصویر یک تلویزیون شفاف باشد از آنتن و نوع آن جهت تهیه و خرید می‏پرسند، و اگر تصویر صاف و شفاف نباشد کسی کار به آنتن ندارد، تازه اگر هم بپرسند می‏خواهند نوع آن را بشناسند تا از آن نوع تهیه نکنند.

نماز هم مثل آنتن است اگر خوب باشد و به سوی مرکز فرستنده که خداست تنظیم شود، اخلاق و رفتار و گفتار را شفاف و خوش و روشن می‏کند، و اینجاست که همه از نماز می‏پرسند و آن را دنبال می‏کنند، و طبیعتاً بازار رونق می‏یابد.

ولی اگر به سوی خدا و برای خدا و از سر اخلاص و بندگی برپا نشود، بلکه تنها صورت نماز را داشته باشد، مثل همان آنتنی است که در جهت و سوی فرستنده تنظیم نشده باشد.

حفظ صورت می‏توان کردن به ظاهر در نماز

روی دل را جانب محراب کردن مشکل است


تالیف» حجت الاسلام رنجبر

تنظیم: الف_شکوری