تبیان، دستیار زندگی
محسن رضایی معتقد است: وجود اختلاف نظر در كتاب‌های دفاع‌مقدس، نعمتی برای محققان و پژوهشگران این حیطه است. آنان بر اساس این تفاوت‌ها با آزادی بیشتری، حقایق جنگ را درك می‌كنند و تفاوت دیدگاه‌ها، بیان‌گر زوایای دید گوناگون افراد، نسبت به آن حقایق است./
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اختلاف نظر موجود در كتاب‌هاي جنگ، باعث درك‌ حقايق ‌مي‌شود
محسن رضایی

محسن رضايي معتقد است: وجود اختلاف نظر در كتاب‌هاي دفاع‌مقدس، نعمتي براي محققان و پژوهشگران اين حيطه است. آنان بر اساس اين تفاوت‌ها با آزادي بيشتري، حقايق جنگ را درك مي‌كنند و تفاوت ديدگاه‌ها، بيان‌گر زواياي ديد گوناگون افراد، نسبت به آن حقايق است.

محسن رضايي، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرمانده سپاه پاسداران در سال‌هاي دفاع مقدس، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) درباره اهميت آثار مرتبط با جنگ تحميلي اظهار داشت: وظيفه من بعد از پايان جنگ، حمايت از دستاوردهاي علمي، معنوي، فرهنگي اين حادثه بزرگ و تبديل آن‌ها به ذخايري براي نسل‌هاي بعدي است. به همين دليل، پيگير كتاب‌هاي حوزه دفاع‌مقدس هستم.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ايبنا مبني بر ارايه راهكاري براي رفع تناقضات موجود در برخي اطلاعات مندرج در كتاب‌هاي سپاه و ارتش، خاطرنشان كرد: اختلاف نظرهاي موجود در آثار دفاع‌مقدس، نعمتي براي محققان و پژوهشگران اين حيطه است. آن‌ها بر اساس اين تفاوت‌ها با آزادي بيشتري، حقايق جنگ را درك مي‌كنند.

اين فرمانده دوران دفاع‌مقدس، بين تناقض و اختلاف‌نظر موجود در كتاب‌هاي جنگ، تفاوت قايل شد و تاكيد كرد: شايد انتشار يكسان و مشابه وقايع جنگ توسط ارتش و سپاه، ‌براي محققان مطلوب نباشد. اما اختلاف نظرات، منابع بهتري را در اختيار پژوهشگر قرار مي‌دهد. مهم اين است كه تناقضات، به حداقل برسد. تفاوت ديدگاه‌ها، بيان‌گر زواياي ديد مختلف افراد نسبت به حقايق جنگ است كه در انتقال كل حقيقت آن مفيد خواهند بود.

محسن رضايي، تصريح كرد: لازمه كاهش تناقضات كتاب‌هاي دفاع‌مقدس،‌ تشكيل جلسات مشترك است. اخيرا" ستاد كل نيروهاي مسلح، گروه‌هاي ناظري را براي انتشار آثار جنگ تحميلي شكل داده كه در آن‌ها، مسوولان دو نيروي سپاه و ارتش، حرف‌هاي خود را رودررو مي‌گويند و افكار را به هم نزديك مي‌كنند.

وي درباره تازه‌ترين كتاب خود با عنوان "پايان پنهان" گفت: ناشر اين اثر، هنوز مشخص نيست، اما در آينده‌اي نزديك به چاپ خواهد رسيد.

كتاب "پايان پنهان"، به حوادث قبل و بعد از پذيرش قطعنامه 598 و پايان جنگ، پرداخته است. همچنين فعاليت‌هاي ديپلماتيك صورت گرفته بين ايران و سازمان ملل و عمليات‌هاي نظامي عراق و ايران در يك سال آخر جنگ كه به پذيرش قطعنامه 598 منجر شد نيز مباحث ديگري از كتاب "پايان پنهان" را دربر مي‌گيرند.