تبیان، دستیار زندگی
داریوش فرضیانی هستم. متولد دهه 50 از سال 1373 در صدا و سیما فعالیت خود را آغاز کردم. ابتدا در رادیو فعالیت می کردم. در سال 1378 اولین برنامه کودک تلویزیون را با خانم رضایی اجرا کردم. بعد با برنامه پورنگ و تورنگ کار خود را ادامه دادم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کودک دیروز، پورنگ امروز، پدر بزرگ فردا

داریوش فرضیایی (عمو پورنگ)

عمو پورنگ

لطفاً خودتان را معرفی کنید و از سابقه کاریتان بگویید؟

داریوش فرضیانی هستم. متولد دهه 50 از سال 1373 در صدا و سیما فعالیت خود را آغاز کردم. ابتدا در رادیو فعالیت می کردم. در سال 1378 اولین برنامه کودک تلویزیون را با خانم رضایی اجرا کردم. بعد با برنامه پورنگ و تورنگ کار خود را ادامه دادم. بعد از یک فاصله یک ساله، سال 1381 بود که پیشنهاد اجرای برنامه زنده را به من دادند و من هم تصمیم گرفتم با همان اسم پورنگ وارد برنامه شوم زیرا اسم فانتزی یک سیلابی است که تلفظ اش برای بچه ها آسان است.

چطور کودک درون خود را همیشه زنده نگه می دارید؟

این شیطنت ها در وجودم ذاتی است. برنامه های مختلفی مانند گلی جان باعث شد تا همه بگویند در برنامه های کودک استعداد خاصی دارم.

از دوران کودکیتان بگوئید...

من از کودکی دوست داشتم انسان خاص و متفاوتی باشم. قدرت تخیل و رویا پردازی قوی داشتم از آرزوهای کودکی ام این بود که جای سندباد باشم. دلیل این را هم کارتونهایی آن زمان می دانم. برنامه های زیبایی آن زمان برای ما خاطره های به یاد ماندنی شده است. من امیدوارم در دهه های بعد نیز ما به عنوان مجریان کودک خاطره ساز آینده کودکان ایران باشیم.

به نظر شما با توجه به الگوهای کودک در مناسبت های مذهبی نقش والدین در باورهای دینی کودکان چیست؟

به نظر من پدر و مادرها بایستی برای حل مشکلات موجود باورهای دینی را با زبانی کودکانه برای کودکان خود بیان کنند زیرا با تقویت این باورهاست که تمامی مشکلات از بین می رود. همچنین والدین بایستی قدرت مسئولیت پذیری را در کودکان تقویت کنند و همیشه آنها را به نو بودن، خلاق بودن عادت دهند. پدر و مادر استعدادهای کودکانشان را تشخیص دهند و در جهت شکوفایی آن تلاش کنند.

فرمول موفقیتتان چیست؟

من همیشه سعی کرده ام متفاوت باشم. از دریچه نگاه کودک به کار کودک نگاه کنم البته این کار بسیار مشکل است ولی زیبایی های خود را دارد. من در کار خود از رنگ به عنوان ابزار ارتباطی استفاده می کنم و اگر در برنامه هایم اشتباهی رخ می دهد، با زبان کودکی و صادقانه با مخاطبین در میان می گذارم.

در تمامی برنامه های اجرایی من کودک بودم. هیچ فاصله ای بین خودم و کودکان نمی بینم. حتی اشتباهاتم نیز کودکانه بود تا بچه های بیننده بدانند که من نیز امکان دارد اشتباه کنم و آن اشتباه، برای کودکانمان درس خوبی می شود. البته توکل و اتکاء به خدا را نیز نباید فراموش کرد. ما در این برنامه سعی داریم فرهنگ ایرانی را ترویج دهیم. تا تمام کودکان به اصل و نسب خود افتخار کنند و سعی کنند تا زبان و فرهنگ مان را حفظ نگه دارند. من در برنامه کودکان را ترغیب می کنم تا خودشان باشند.

آیا تصمیم دارید سالهای سال در حوزه کودک فعالیت کنید؟

بله. من از خاطرات کودکی ام لذت می برم. من خودم در این مسیر آمده ام و دوست دارم حتی در سالهای پیری نیز به عنوان پدربزرگ ایفای نقش کنم.

امیر محمد و عمو پورنگ

خودت را معرفی کن و به مخاطبین ما بگو که چطور شد هنرمند همراه عمو پورنگ شدی؟

امیرمحمد متقیان متولد 1374 هستم. مادرم ساوه ای و پدرم اهل تهران است. برنامه های عمو پورنگ را دوست داشتم. یک بار عمو پورنگ در شبکه جام جم برنامه داشت و بچه ها به عنوان مهمان برنامه به آنجا می رفتند من هم کلاس سوم بودم. در یکی از برنامه ها شرکت کردم بلبل زبانی کردم و خوشش آمد و دیگر....

توصیه ات به بچه ها چیست؟

بچه ها فقط به فکر درسشان باشند و سعی کنند از تمام لحظاتشان لذت ببرند.

از اینکه به شهرت رسیدی چه احساسی داری؟

شهرت گاهی اوقات خوب و گاهی اوقات بد است توقع مردم را بالا می برد مثلاً اگر من بخواهم در چهارشنبه سوری از ترقه استفاده کنم همه می گویند، تو که برای بقیه الگو هستی نباید این کار را بکنی گاهی اوقات دوست دارم بچگی کنم ولی شهرت نمی گذارد. خیلی وقت ها ناچارم بخاطر مردم کودکیم را سانسور کنم.

اگر یک روز برنامه عمو پورنگ تمام شود چی کار می کنی؟

تا زمانی که به من احتیاج باشد در خدمت کودکان هستم و اگر هم لازم باشد از برنامه کودک خداحافظی میکنم اما از تلویزیون نه. دوست دارم کارگردان شوم.

به درسهایت می رسی؟

کلاس سوم راهنمایی هستم. شاگرد ممتاز نیستم ادعایی ندارم ولی به تمام کارهای مدرسه ام نیز می رسم.

فکر می کنی پدر و مادرها باید با بچه های چطور رفتار کنند؟

بچه ها را دست کم نگیرند به آنها فرصت دهند تا استعدادهای خود را شکوفا کنند.

سهند جاهدی

خودتان را معرفی کنید. چند وقت است که با عموپورنگ همکاری می کنید؟

سهند جاهدی 13 ساله هست. حدود سه ماه است که در این برنامه فعالیت می کنم.

آقای علی پور بازی من را در برنامه ها دیده بود با پدرم تماس گرفت و وقتی به من پیشنهاد حضور در برنامه را دادند بسیار خوشحال شدم. تجربه ی خوبی شد تا با امیرمحمد و عموپورنگ باشم.

چند سال کار بازیگری کردی؟

من از 6 سالگی وارد عرصه بازیگری شدم این برنامه اولین کار زنده ای است که انجام دادم البته در تئاتر هم فعالیت کردم پس برایم سخت نبود. در حوزه کودک در برنامه مدرسه ما شرکت می کردم من خودم کار سینمایی را دوست دارم.

متین حیدریان

خودتان را معرفی کنید؟

متین حیدریان 12 ساله هستم است من قبلا در برنامه های سینمایی فعالیت می کردم در برنامه کودک هم قبلا با آقای علی پور کار می کردم و این آشنایی با آقای علی پور باعث شد تا از من دعوت کردند در این برنامه شرکت کنم. البته همیشه آرزو می کردم که در این برنامه باشم ولی فکر نمی کردم الان به یکی از آرزوهایم رسیدم. من کار زنده را دوست دارم و احساس می کنم به مخاطب نزدیکتر هستم.

توصیه ات به کودکان چیست؟

بچه ها فقط به این موضوع فکر نکنند که بتوانند مثل ما شوند سعی کنند در رشته ای که هستند موفق باشند.

برای آینده ات چه برنامه ای داری؟

دوست دارم کارگردان شوم.

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

***************************************

مطالب مرتبط

مصاحبه با بازیگر خردسال:نیکی نصیریان

گفتگو با خاله نرگس

گپی با مجریان کودک

مصاحبه

گپی با نیما

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.