تبیان، دستیار زندگی
در بیان کلی، آرایش و درخشندگی در خارج از خانه ضد‌آرامش است و مصونیت و حجاب، راحتی روح را به دنبال دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هزینه های گزاف خود نمایی

حجاب

پیرامون مسئله حجاب مباحث متعددی مطرح می شود عده ای آن را در جهت امنیت خانواده می دانند و عده ای در جهت آسایش اجتماعی. حجت‌الاسلام جعفر رفیعی، از مدرسان دانشگاه شهید بهشتی به این نکته تاکید دارد که مسئله حجاب بسیار مرتبط با عقل است   و دین در این موضوع فقط به جهت «تاکید» به مسئله حجاب پرداخته است وگرنه عقل خود می‌تواند بحث حجاب را اثبات و تجویز کند. حجت‌الاسلام رفیعی، در بیان کلی از تعریف حجاب ابراز می دارد: از نظر فقهی حجاب یعنی زنان در پوشیدگی بکوشند و مردان عفت و تقوای چشم داشته باشند و در کنترل نگاه و نظر خود به جنس مخالف تلاش کنند. اسلام خودنمایی را برای زنان و میل توجه برای مردان را تا حدی محدود ‌کرده است. وی همچنین بسیاری از اندیشمندان را مثال می زند که با وجود مسلمان نبودن به مسئله پوشش زنان و نگاه مردان توجه کرده‌اند و فواید و قوانینی را برای آن در نظر گرفته‌اند. به اعتقاد وی این مسئله ناشی از توجه به حجاب به عنوان یك موضوع عقلی است، نه موضوعی كه صرفاً جنبه عبادی داشته باشد.

اثرات فردی و اجتماعی حجاب

به اعتقاد حجت‌الاسلام رفیعی، دلایلی وجود دارد که باعث می‌شود «حجاب» ضروری شود و مورد توجه قرار گیرد. اولین مورد آرامش روحی فرد است. وی توضیح می‌دهد: در واقع جامعه اسلامی می‌خواهد افراد از آشوب برحذر باشند و شخصیت زن و مرد در یک فضای کاملا آرام شکل بگیرد و در واقع اگر آرامش نباشد انسان به کمال هم نمی‌رسد و در جامعه رشد نمی‌کند‌. قطعاً خودنمایی هم هزینه‌های گزافی را به دنبال دارد که این مسائل خود به خود روح انسان را آزار می‌دهد.

هم اکنون جرم شناسان در جامعه‌شناسی به این نتیجه رسیده‌اند که حجاب و عفاف ‌باعث کاهش جرم، بزه و ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.

در بیان کلی، آرایش و درخشندگی در خارج از خانه ضد‌آرامش است و مصونیت و  حجاب، راحتی روح را به دنبال دارد. وی سلامت جامعه را به عنوان دومین دلیل در رعایت حجاب مطرح کرد و گفت: سلامت اجتماعی تا حد زیادی به حجاب وابسته است. اگر حجاب و پوشش به نحو احسن رعایت شود می‌تواند سلامت روح را در جامعه تامین کند، و نیز ثمرات مثبت دیگری را هم در پی داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: هم اکنون جرم شناسان در جامعه‌شناسی به این نتیجه رسیده‌اند که حجاب و عفاف ‌باعث کاهش جرم، بزه و ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود. این مسئله‌ای است كه جامعه شناسان مكاتب غیر از ‌مكتب اسلام هم به آن رسیده‌اند. این مدرس دانشگاه همچنین  آرامش جسم  به عنوان سومین اثر یاد كرد و گفت: همانگونه که حجاب آرامش روح را به دنبال دارد، باعث آرامش جسمی هم می‌شود. آدمی در پرتو آرامش روحی و روانی به آرامش جسم وتن می‌رسد كه  این آرامش مولود  حجاب است.

 حجاب و عفاف در جامعه

حجت‌الاسلام  رفیعی با اشاره به بحث حجاب در جامعه و میزان همخوانی آن با موازین اسلامی گفت: در جامعه امروز ما، حجاب تا حد خوبی با موازین اسلامی همخوانی دارد. این مسئله می‌تواند تا حدود زیادی در آیندگان هم تاثیرگذار باشد. زیرا از طریق خانواده‌های این جامعه، این عقیده در كودكان و نوجوانان شكل می‌گیرد و تداوم پیدا می‌كند. به عبارتی می‌توان گفت که حجاب تابع تربیت اسلامی است. این مدرس دانشگاه البته از برخی نارسایی‌ها درباره حجاب هم سخن می‌گوید. وی ادامه می‌دهد: در حالی که در بحث غرب‌گرایی، با تبلیغات لیبرالیستی ‌توانسته‌اند عده‌ای را از بحث حجاب دور کنند، اما در واقع نباید این عده قلیل باعث شوند که از وضعیت عفاف در جامعه به بدی یاد کنیم یا به عبارتی خوش‌بینی خود را از دست دهیم.

کودکی که از سنین خردسالی در خانواده ای با جو آرام و پذیرا آموزه های وجدانی و اخلاقی را دریافت می کند  و از محبت و توجه والدین خود سیراب می شود نیازی به خود نمایی در خود نمی بیند

نگاه حاکمیتی و دولتی به مقوله حجاب

وی  درباره نگاه حاكمیتی به حجاب گفت: در مقوله‌ای همچون حجاب نباید صرفاً دستور و بخشنامه برای اجرای حجاب صادر كرد. این روش نمی‌تواند راهبر و راهگشا باشد. حجاب مسئله‌ای عقلی و تربیتی است و مهمترین وظیفه دولت، كمك به ‌تربیت جامعه اسلامی و آحاد مردم است. در حقیقت اگر در این زمینه منطق را در پیش بگیریم، بدون شک موفق خواهیم بود. اما اگر از مقوله فرهنگ کم گذاشته شود و صرفا به عملكرد دستوری اكتفا كنیم، باعث می‌شود توفیق‌ها کم شود و به مرور از دست برود. وی تاكید كرد: مردم ما باید به زمینه‌های عقلی و تربیتی حجاب پی ببرند و آن را باور داشته باشند، نه این كه صرفاً از روش‌های دستوری و حاكمیتی آنها را وادار به اقدامی خاص در این عرصه كنیم.

در بیان کلی، آرایش و درخشندگی در خارج از خانه ضد‌آرامش است و مصونیت و  حجاب، راحتی روح را به دنبال دارد.

نگاه تربیتی به حجاب

مطلب دیگر در باب نهادینه نمودن حجاب آن است که والدین باید سعی کنند تا عفاف و پوشیدگی را از کودکی به فرزندان خود آموزش دهند. این مقوله در کودکی می تواند تحت عنوان آموزش حیا و پوشش با لباس های جذاب ، اما پوشیده ، رعایت نکات ضروری در آداب معاشرت و ارتباطات ، آموزش کرامت انسانی و ارزشمندی شخصی، ضرورت حفظ جسم و روح از آسیب های اجتماعی و...  جای گیرد . مهم آن است که این نوع از تربیت را از سنین پایین و با حلاوت خاص خود شروع کنیم تا در اعماق جان افراد نفوذ نماید. کودکی که از سنین خرد سالی در خانواده ای با جو آرام و پذیرا آموزه های وجدانی و اخلاقی را دریافت می کند  و از محبت و توجه والدین خود سیراب می شود نیازی به خود نمایی در خود نمی بیند ، با این شیوه خو گرفته و ضمیرش با مسایل این چنینی اختلاط می یابد.

همشهری ، همراه با اضافات

تنظیم : کهتری

مقالات مرتبط

زنان خیابانی ،معلول یا علت؟

حیا، فطری یا اکتسابی؟

حصاری از پاکی ها

تبیانی های باحیا ،بخوانند!

مزایده ای برای زیبایی زنان

خود نمایی و تخریب عشق

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.