تبیان، دستیار زندگی
تقوا از ریشه «وقایه» و به معنای سپر است. اصحاب پیامبر صلی‏الله علیه و اله وسلم می‏گفتند: ائقینا برسول‏الله یعنی پیامبر صلی‏الله علیه وآله وسلم در جنگ‏ها سپر قرار می‏گرفت که اگر آسیبی رسید او بجای ما آسیب ببیند، و البته این به خوبی نشان می‏دهد که
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باران حکمت(29)

(تفسیر تمثیلی قرآن)

آیت الله بهجت

لباسی برای آزادی بیشتر

اشاره:

درسلسله مباحث تفسیری "باران حکمت"، که به صورت روزانه پیشکش حضورتان می شود، برآنیم تا در هر نوبت، کام جانتان را با یک شاخه نبات از مفاهیم بلند سوره بقره شکربار کنیم.

تفسیر آیه شریفه: ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَیبَ فِیهِ هُدًى لِلْمُتَّقِینَ

آن کتاب با عظمتی است که شک در آن راه ندارد؛ و مایه هدایت پرهیزکاران است.(البقرة/2)

زهی سجاده تقوا به یک ساغر نمی‏ارزد

تقوا از ریشه «وقایه» و به معنای سپر است.

اصحاب پیامبر صلی‏الله علیه و اله وسلم می‏گفتند:

ائقینا برسول‏الله

یعنی پیامبر صلی‏الله علیه وآله وسلم در جنگ‏ها سپر قرار می‏گرفت که اگر آسیبی رسید او بجای ما آسیب ببیند، و البته این به خوبی نشان می‏دهد که کسی که دل سپرده خدا باشد، سپر بلای بندگان او نیز خواهد بود.

هر کو نظری دارد با یار کمان ابرو

باید که سپر باشد پیش همه پیکان‏ها

بنابراین، متقی از نظر واژه عربی یعنی کسی که سپر دارد و در نگاه قرآن کریم به معنای کسی است که جامه دارد آن هم جامه‏ای که خیر و سعادت او را در پی خواهد داشت.

و لباس التقوی ذلک خیر

قرآن کریم تقوا را به جامه و لباس و پوشش تشبیه می‏کند. و جامه مایه آزادی انسان است، کسی که جامه بر تن ندارد محدود به دهلیز و پستوی خانه می‏شود، حتی در خانه خود آزاد نیست تا چه رسد به بازار و برزن.

کسی هم که جامه تقوا ندارد آزاد و رها نیست، از این‏رو امام علی علیه‏السلام فرمود:

عتق من کل ملکه

تقوا مایه آزادی است

یعنی بی‏تقوایی محدودیت است.

و یادمان باشد که بعضی جامه‏ها مثل تور، رقیق و نازک‏اند و کسی که چنین جامه‏ای بر تن دارد، انگار که چیزی بر تن ندارد.

به کوی می‏ فروشانش به جامی بر نمی‏گیرند

زهی سجاده تقوا که یک ساغر نمی‏ارزد

و آنچه جامه تقوا را رقیق و فرسوده می‏سازد گناه و آلودگی است.

من که شب‏‏ها ره تقوا زده‏ام با دف و چنگ

این زمان سر به ره آرم چه حکایت باشد


تالیف: حجت الاسلام محمد رضا رنجبر

تنظیم: الف_شکوری