تبیان، دستیار زندگی
جدول مخصوص سوال ویژه عید غدیر خم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جدول کلمات متقاطع

قال الله تعالی :‌«وِلایَةُعَلِیِّ بْنِ أبی طالبٍ حِصْنی فَمَنْ دَخَلَ حِصْنی اَمِنَ مِنْ عَذابی»

جدول کلمات متقاطع

دانلود جدول

دانلود پاسخ سوالات جدول

**** كاربران گرامی توجه فرمایید : جواب صحیح بالاخره به دست ما رسید . از این به بعد تا ساعت 11 صبح روز دوشنبه كاربرانی كه جواب صحیح را ارسال نمایند در قرعه كشی جوایز دیگر غیر از سكه شركت خواهند كرد . اطلاعیه تكمیلی و اسامی كلیه برندگان پس از تصحیح مسابقه ؛ فردا دوشنبه در سایت قرار خواهد گرفت . برای همگی شما عزیزان آرزوی سلامت و موفقیت داریم .****

برای حل جدول به نکات زیر توجه نمایید :

- برای راحتی و سهولت کار فایل حاوی جدول و سوالات آن را با ساختار Word برای دانلود قرار داده ایم .

- حروف مشدد در این جدول دوبار نوشته می شوند .

- پس از حل جدول ؛ کلیه حروفی را که در خانه های سبز قرار دارند استخراج  نموده و با تلفیق این حروف عبارت مورد نظر تبیان را بسازید .  این عبارت به حدیث معروفی در خصوص حضرت  علی علیه السلام اشاره ای دارد .

- رمز جدول یا همان عبارت مورد نظر تبیان را در قسمت پاسخ سوال ویژه وارد نموده و  ارسال نمایید . ( فقط رمز جدول را برای ما بفرستید )

راهنمایی 1 : عبارت مورد نظر تبیان فارسی است و برای رسیدن به این عبارت باید از هر 42 حرف استخراج شده از جدول بی هیچ کم و کاستی استفاده نمایید .

راهنمایی 2 : عبارت مورد نظر عین حدیث نیست . بلکه عبارتی است فارسی که از ترکیب 42 حرف استخراج شده از جدول ساخته شده است و اشاره ای نیز به حدیث بسیار معروفی در مورد حضرت علی علیه السلام دارد .

راهنمایی 3 : عبارت مورد نظر از 7 كلمه و 1 حرف اضافه تشكیل شده است .

راهنمایی های نهایی و تكمیلی :‌ لطفا به این نكات توجه كنید انشاءالله راهنمایی خوبی باشد :‌ 1 - عبارت مورد نظر تبیان اصلا حدیث نیست . یعنی شما عزیزان نباید با این حروف ترجمه فارسی یك حدیث را بسازید . بلكه باید عبارتی فارسی را از تركیب حروف (‌همه 42 حرف )‌بسازید كه شامل 7 كلمه و یك حرف اضافه است . 2 - این عبارت در دل خود به نكته ای اشاره می كند كه در حدیثی معروف ( كه بسیاری از كاربران نیز آن را نوشته اند ) راجع به حضرت علی علیه السلام آن نكته ذكر شده است . 3 - در متن آن حدیث واژه ای به كار برده شده است كه این واژه در عبارت مورد نظر تبیان نیز تكرار شده است . 4 - آن حدیث معروف در خصوص ولایت و سرپرستی حضرت علی علیه السلام بر تمامی مسلمین تشبیهی بسیار زیبا دارد . 5 - عبارت مورد نظر تبیان ؛ جمله نیست یعنی فاقد فعل می باشد .

عیدی تبیان به كاربرانی كه با سعی و تلاش تحسین برانگیز مایل به پیدا كردن عبارت مورد نظر تبیان هستند :‌ دو كلمه "علی" و "ولایت" در این عبارت وجود دارد .

توجه داشته باشید كه چنانچه پاسخ جدیدی درج نمایید این پاسخ جایگزین پاسخ قبلی شما می شود . بنابراین اگر عبارتی را ساختید از نوشتن آن كوتاهی نكنید كما اینكه برخی كاربران جملات زیبایی ساخته اند كه تبیان انشاءالله به نحو مقتضی از این عزیزان تقدیر خواهد كرد .

افقی :

1 –  بیت " آمنت هوی بنبوته / و بعینیه سحر یوثر" از قصیده معروف کوثریه در وصف وی سروده شده است – موضوع اصل 5 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

2 –  نام سوره ای از قرآن و یكی از پیامبران – در اصطلاح كیمیاگران جوهر گدازنده و آمیزنده و كامل كننده كه ماهیت جسم را تغییر دهد  - وسیله ای ورزشی كه در اندازه ها و شكلهای مختلف وجود دارد و از آن برای انتقال توپ استفاده می شود .

3 – نام روزنامه ای ادبی و فكاهی كه در دوران مشروطه در رشت چاپ می شد – به ماده خمیری و چسبناكی گفته می شود كه برای چسباندن استفاده می شود .

4 –  به معنی غم و اندوه و در عبارت به معنای پرستاری كردن و حفاظت كردن – تنها و یگانه – نامی دخترانه به معنی ناز و كرشمه

5 –  ناحیه ای كه در شام واقع است و در سال 13 هجرت در آن مكان نبردی میان مسلمین و رومیان در گرفت – كلمه انگلیسی معادل رتبه ؛ مرتبه

6 – كمانگیر معروف ایرانی – محل ساختن واگن

7 – فناوری نوینی كه به كاربرد ذرات بسیار ریز در صنعت ؛ پزشكی و .... می پردازد – طرحی كه چند سال پیش توسط آموزش و پرورش در دبیرستانها اجرا شد و هدف  از آن تلفیق علم و عمل بود .- حرف آخر الفبای انگلیسی

8 – نوعی ماهی است  – حافظه موقت رایانه -  شبیه و مانند و نظیر – كاغذ انگلیسی

9 – بخشی از سایت تبیان كه كاربران آن را بسیار دوست دارند – اولین شهیدی كه پس از علنی شدن دعوت پیامبر اسلام (ص) توسط مشركین به شهادت رسید .

10 –  چهارپایان دارند  - محل تولد "پدر شعر نو " – رها ؛ آزاد – به معنای دین و مسلك است .

11 – متضاد وحشی – سیاستمدار فرانسوی كه در سال 1929 درگذشت .

12 – نام درختی است كه چوبی محكم دارد و از آن الوار سازند – در زبان انگلیسی معادل جمع كردن یا اضافه كردن است – بدی ؛ متضاد نیكی

13 – مهمترین راس مثلث مشهور تبیان -  آرزو ؛ امل

14 –  در كتابخانه تبیان به وفور یافت می شود .

15 –  محلی است بین مكه و مدینه كه پیامبر (ص) در آنجا جانشین خود را معرفی كرد – سایت تبیان در این سال برای اولین بار رونمایی شد .

عمودی :

1 –  شبكه اختصاصی كه به منظور استفاده اختصاصی كاربرانی با دسترسی خاص ایجاد می شود – رایانه ای كه به منظور میزبانی پیكره بندی می شود .

2 –  پیامبر قوم بنی اسرائیل – بهره كاركرد ‌؛ نتیجه كار و كوشش – بازاریابان تبیان از آن زیاد استفاده می كنند

3 –  هنری كه با استفاده ازآن می توان به اشیای بی جان ؛‌ زندگی بخشید .

4 –  آنچه بدان چیزی را استوار كنند – ماده صمغی شكل كه از گیاهان به دست می آید و پس از تصفیه جهت لعاب دادن برخی مصنوعات از آن استفاده می شود - سپاسگزار

5 – حیا ؛‌ خجلت – جمع ملك – چسبیدن به چیزی

6 – حرف قبل از میم در الفبای فارسی – میان – آب كه اندك اندك از اعلای كوه چكد – بالاترین نقطه ساختمان

7 – فرد فرد ؛ جدا جدا – خواب – شهری در ملك "سبا" در یمن كه بلقیس در آنجا بوده است  .

8 – روش – جانور دشت و صحرا – شخصی كه نیروی ادامه كاری را ندارد .

9 –  او – ماده مخدر بسیار خطرناك و كشنده – شبكه داخلی و محلی – تیغ

10 –  به فرآیند ثبت میزان و درجه قدرت زلزله گفته می شود – به صحنه تئاتر و نمایش گفته می شود – هواپیمایی که حرکت جهشی دارد .

11 – آرام – صفتی است كه زرتشت بدان موصوف است – كلمه ای است كه بدان طلب دانستن و استفهام كنند

12 –  به پاك كردن كلیه اطلاعات موجود در رایانه اطلاق می شود – دختر نیست – صفت كسی كه حكم ضروری دین را انكار كند .

13 – قدیمی ترین فرش دنیا كه در سال 1949 توسط باستان شناسان كشف گردید – برعكس آن به معنی قرض می باشد.

14 –  واحد ؛‌تنها – پسوند فایل های فشرده – برنج زار را گویند .

15 – پرده دری ؛ ‌بی شرمی – بعد از گفتار نیك و قبل از پندار نیك عنوان شده است .

طراحی جدول : سید محسن سید اسماعیلی

تنظیم توضیحات و راهنمایی ها : سید محسن سید اسماعیلی - زهره حسینی