تبیان، دستیار زندگی
مدیر اجرایی كتابخانه دیجیتالی نور از راه‌اندازی پایگاه اینترنتی کتابخانه دیجیتالی نور همزمان با ولادت امام هادی(ع) خبر داد و گفت: این كتابخانه با متن کامل 1965 عنوان کتاب در قالب 5100 جلد و در راستای گسترش فعالیت‌های دیجیتال‌سازی كتاب‌های تخصصی و مرجع علو
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کتابخانه دیجیتالی نور، امكاني براي ارتباط جهاني پژوهشگران
طباطبایی

مدير اجرايي كتابخانه ديجيتالي نور از راه‌اندازي پایگاه اینترنتی کتابخانه دیجیتالی نور همزمان با ولادت امام هادي(ع) خبر داد و گفت: اين كتابخانه با متن کامل 1965 عنوان کتاب در قالب 5100 جلد و در راستاي گسترش فعاليت‌هاي ديجيتال‌سازي كتاب‌هاي تخصصي و مرجع علوم اسلامي راه‌اندازي مي‌شود.

حجت‌الاسلام مصطفي طباطبايي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: راه‌اندازي اين كتابخانه ديجيتالي از چند جنبه حائز اهميت است. تسهيل در دسترسي عمومي پژوهشگران و علاقه‌‌مندان به مطالعه حوزه‌هاي متون اسلامي، يكي از اهداف اجراي اين طرح به شمار مي‌آيد.

وي استقبال‌هاي فراوان از نرم‌افزارها و برنامه‌هاي اينترنتي حوزه‌هاي كتابخانه‌اي علوم اسلامي را از ديگر انگيزه‌هاي راه‌اندازي اين كتابخانه ديجيتالي خواند و بيان داشت: فراهم آوردن امكان استفاده تمامي كاربران داخلي و خارجي از متون كتاب‌هاي اسلامي در زمينه‌هاي متعددي نظير لغت، ادبیات، حدیث، قرآن، رجال، فقه، اصول و فلسفه‌، از ديگر دلايل انجام اين پروژه است.

حجت‌الاسلام طباطبايي محدوديت‌هاي نرم‌افزارهاي گوناگون و لوح‌هاي فشرده براي به‌روز رساني اطلاعات و حجم قابليت انتقال متون را از جمله دلايل راه‌اندازي اين كتابخانه اينترنتي دانست و گفت: در اين برنامه كه قابل استفاده تمامي كاربران است، علاوه بر طرح روي جلد كتاب‌ها، متن تمامي آثارـ همان‌گونه كه در متون قابل مشاهده‌اند ـ ارايه مي‌شود. اين ويژگي امكان ارجاع به اصل اثر را براي مولفان و پژوهشگران فراهم مي‌كند.

وي امكان بارگيري(دانلود) را از ويژگي‌هاي اين برنامه خواند و عنوان داشت: به دليل رعايت حق مولف(كپي‌رايت) امكان انتقال متن كتاب‌ها بر روي برنامه word در اين كتابخانه قرار داده نشده است. ساير آثار نيز با رضايت مولفان اثر در اين كتابخانه قرار داده شده‌اند.

مدير اجرايي كتابخانه ديجيتالي نور، امكان برقراري ارتباط ميان محققان گوناگون را از اهداف آتي مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي درباره تكميل اين كتابخانه دانست و يادآور شد: اين اقدام با هدف توسعه مبحث انجمن‌هاي علمي كاربران صورت مي‌گيرد و قرار است اواخر سال آينده براي ايجاد بانك موضوعي به اجرا در‌آيد.

وي افزود: اكنون سيستم‌هايي نظير نمايه‌زني و يادداشت‌نويسي براي استفاده پژوهشگران، نويسندگان و ساير مخاطبان در برنامه‌هاي اين كتابخانه قرار دارد. قابلیت جست‌وجوی پیشرفته با دامنه‌های متفاوت موضوعی، نام نوسینده و تاریخ نگارش کتاب، از ديگر اطلاعات قابل دستيابي اين كتابخانه‌اند.

حجت‌الاسلام طباطبايي اظهار كرد: در فاز اول اين كتابخانه تصميم داريم كتاب‌هاي علوم اسلامي شيعه را به 15 هزار جلد برسانيم. كتاب‌هاي تخصصي اين حوزه اعم از آثار متقدمان و متأخّران در اين بخش جاي دارند و محدوديتي از نظر زماني براي آثار و مولفان در نظر گرفته نشده است.

وي با اشاره به اين كه اكنون اغلب منابع موضوعات گوناگون تاريخي بر اساس كتاب‌هاي اهل سنت‌اند، گفت: تصميم داريم در برنامه‌هاي سال آينده به شكل گسترده‌تر، كتاب‌هاي اهل سنت را نيز در مجموعه آثار كتابخانه ديجيتالي نور قرار دهيم و گستره كتاب‌ها را به عموم موضوعات اعم از حقوق، طب سنتي و ... ارتقا بخشيم.

حجت‌الاسلام طباطبايي مخاطبان اصلي اين كتابخانه را محققان و پژوهشگران علوم اسلامي توصيف كرد و ادامه داد: قرار است اين كتابخانه با راه‌اندازي بخش‌هاي زبان انگليسي و عربي تا اواسط سال آينده براي استفاده علاقه‌مندان سراسر دنيا تكميل شود و كتاب‌هاي زبان انگليسي در حوزه‌هاي مرتبط نيز در اين بخش جاي گيرند.

وي در پاسخ به اين سوال كه راه‌اندازي چنين كتابخانه‌هايي تا چه حد مي‌تواند در گسترش حوزه تأليفات و كيفي‌سازي اين عرصه موثر باشد، بيان داشت: همزمان با ورود رايانه و اينترنت به شهر قم و در پي آن فعاليت‌هاي مركز تحقيقات كامپيوتري علوم اسلامي، تأليف و انتشار كتاب‌هاي علوم اسلامي و ديني افزايش چشمگيري يافت و زمينه‌هاي تأليف كتاب و مقاله‌نويسي بيشتر شد. راه‌اندازي اين كتابخانه با از ميان برداشتن موانعي نظير مشكلات دسترسي به كتاب‌هاي گوناگون، هزينه‌هاي سنگين خريداري و نگهداري از آثار و زمان طولاني كه مطالعه و جست‌وجو مطالب گوناگون داشت، فرصت‌هاي خلق آثار و توسعه انديشه‌ها را با معرفي و ارايه ابزارهاي گوناگون پژوهشي ارتقا مي‌دهد.

وي «فرمت»‌هاي تخصصي اين كتابخانه نظير مشخص شدن تعداد احاديث در موضوعات گوناگون، اسامي، زمان‌ها، مكان‌ها، تعداد آيات در مباحث مختلف و ... را از ويژگي‌هاي اين كتابخانه ديجيتالي براي شكل‌دادن و ساختن فهرست‌هاي تخصصي معرفي كرد.

مدير اجرايي كتابخانه ديجيتالي نور در پايان، وجود يك ميليون و هفتصد هزار صفحه اسكن از صفحات كتاب‌ها را از ديگر ويژگي‌هاي اين كتابخانه ديجيتالي براي تسهيل در استفاده تمامي كاربران برشمرد.

پایگاه کتابخانه دیجیتال نور طي مراسمي با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر خاموشی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی کشور، پنج‌شنبه(دوازدهم آذر) ساعت 30/9 تا 12 در قم به نشاني  بلوار جمهوری اسلامی، نبش کوی چهار، سالن اجتماعات مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی افتتاح خواهد شد.