تبیان، دستیار زندگی
برای تقویت خودشناسی و حس اعتماد به نفس، از دانش آموزان بخواهید كه....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شناخت دانش آموزان از یكدیگر

1- برای تقویت خودشناسی و حس اعتماد به نفس، از دانش آموزان بخواهید كه یك آگهی تبلیغاتی، دو تا سه دقیقه ای طراحی كنند. موضوع آگهی، تشویق جامعه به استخدام این دانش آموز باشد. دانش آموز باید در این آگهی تبلیغاتی، توانایی های منحصر به فرد و شخصی خودش را به تصویر بكشد و بیان نماید. پس از اتمام كار، دانش آموزان آگهی های خود را در مقابل دیگران اجرا كنند. نوع دیگر این فعالیت بدین صورت است كه هر گروه 5 نفره یك آگهی تبلیغاتی گروهی تهیه و اجرا كنند.

2- این فعالیت برای دانش آموزان بیان می كند كه نقطه نظرات مختلف نه تنها قابل قبول است بلكه مورد تشویق قرار می‏گیرد. یك شی با پیچیدگی های شكلی را در میان كلاس قرار دهید. سپس هر دانش آموز باید تصویر آن شی را از دید خودش رسم كند. وقتی كار نقاشی تمام شد، از بچه ها بخواهید تصاویر شان را با هم مقایسه كنند. در نقاشی هریك از آنها چیزهای منحصر بفردی وجود دارد كه نشان می دهد یك شی از زوایای مختلف، متفاوت دیده می شود. هدف از این فعالیت این است كه، بچه ها نسبت به عقاید دیگران با قدردانی و احترام بیشتری برخورد كنند.

3- برای تشویق بچه ها به شناخت یكدیگر و تشكر از هم، دفترچه ای با نام (كارهای بزرگ) تهیه نمایید. دفترچه ای كه با برچسب های متعدد تزیین شده باشد. از بچه ها بخواهید، هرگاه خواستند از یكدیگر تشكر یا تعریف كنند، پیغام های خود را در این دفترچه بنویسند. همه دانش آموزان مشتاق خواهند شد كه در این دفترچه پیغامی بنویسند. ضمناً آنها از خواندن پیام هایی كه دیگران برایشان نوشته اند، بسیار لذت می برند.

شناخت دانش آموزان از یکدیگر

4- سال تحصیلی را با این فعالیت جالب به پایان برسانید. از دانش آموزان بخواهید در پایان سال برای یكدیگر پوسترهای یادگاری درست كنند. آنها می توانند این پوسترها را در اتاقهای شان آویزان كنند. به تعداد دانش آموزان، برگه هایی روی دیوار كلاس بچسبانید و مشخصات هر دانش آموز را بالای برگه بنویسید. عنوان برگه ( تابستان خوش بگذرد) است. سپس بسته های ماژیك را در اختیار دانش آموزان قرار دهید. دانش‌ آموزان قدم زنان دور كلاس حركت كنند و با لذت تمام، پیام های دوستی و آرزوهای خوبشان را برای هریك از همكلاسی ها بنویسند. با این روش بچه ها از هم خداحافظی می‏كنند و در طول تابستان هیجانشان را برای بازگشت به مدرسه حفظ می نمایند.

5- برای دانش آموزانی كه وسط سال مجبور به تغییر مدرسه اشان هستند، یك هدیه منحصر به فرد تهیه كنید. برای اینكار می توانید یك كوسن تهیه نمایید. داخل آن را با ابر یا كرك پر كنید و برای رویه آن پارچه ای زیبا در نظر بگیرید. با قلم مو و رنگهای مخصوص پارچه روی آن بنویسید «همیشه بیادت هستیم» سپس همه بچه ها نام خود را در اطراف آن جمله روی كوسن نوشته و امضا كنند. اینكار موجب می شود دانش آموزان با بخاطر آوردن خاطرات دوستان خوبشان، زیاد احساس تنهایی نكنند.

شناخت دانش آموزان از یکدیگر

6- كلاس را به گروههای 4 الی 6 نفره تقسیم كنید. هربار در هر گروه یك نفر انتخاب می شود. بقیه افراد گروه، همه چیزهای مثبتی را كه راجع به او می دانند بیان می كنند. بچه ها را تشویق كنید تا موارد رفتاری و اخلاقی مثبت را بیان كنند نه چیزهای دیگر مثل ویژگی های فیزیكی شخصی كه قابل تغییر نیست، هیچ سخن تحقیر آمیزی نباید زده شود. همه صحبت ها مثبت است. یكی از ا فراد گروه تمام موارد گفته شده را یادداشت می كند و در پایان به شخص مورد نظر داده می شود.

شناخت دانش آموزان از یکدیگر

7- برای تحریك بچه ها به احترام گذاشتن به یكدیگر هر هفته “جشن قدردانی“ برگزار كنید. دانش آموزان به شكل دایره بنشینند و به نوبت از همكلاسی های خود بابت مهربانی هایی كه در طول هفته بدانها كرده اند تشكر كنند. شما نیز مواردی پیدا كنید و از كسانی كه جا مانده اند و تشكری از آنها نشده قدردانی نمایید. سپس كاغذهای مقوایی را كه به شكل قطره های باران بریده اید بین بچه ها توزیع كنید تا جملات تشكر آمیز خود را رویش بنویسند و تزیین كنند. قطره ها را روی دیوار كلاس بچسبانید. این باران مهربانی همواره به دانش آموزان یادآوری می كند كه قدرشناس، مهربانی های همكلاسی های خود باشند.

8- سال تحصیلی را با فعالیتی آغاز كنید كه بچه ها با نقاط مشتركشان آشنا شوند. روی تكه های كاغذ عبارات مختلفی مانند (من كتاب خواندن را خیلی دوست دارم، من در خانه یك پرنده دارم و غیره) بنویسید. هر عبارت را به دست یكی از بچه ها دهید. سپس دانش آموزان در كلاس حركت كرده و نام همكلاسی های خود را كه با آن جمله موافقند زیر برگه می‏نویسند. بعد از اتمام كار، همه برگه ها را جمع آوری كنید. پاسخ ها را در یك جدول وارد كنید و نموداری از علاقه مندی های كلاستان درست كنید. و سرانجام برگه ها را در اطراف نمودار بچسبانید. این فعالیت می‌تواند سرآغاز بسیاری از دوستی ها بین دانش آموزان گردد.

9- هریك از دانش آموزان با استفاده از نقاشی، كلمات، یا تصاویر و علائم بریده شده از مجلات، كولاژی درست كنند كه نشان دهنده چیزهای مورد علاقه شان، كارهای دلخواهشان. جاهایی كه مسافرت كرده اند، افراد مورد علاقه یا شغل دلخواهشان باشد. آنها اسامی خود را پشت كولاژها بنویسند. این تابلوها را در كلاس بچسبانید. سپس از سایر دانش‏آموزان بخواهید تا با توجه به محتویات كولاژ حدس بزنند كه متعلق به كیست و دلیل حدس خود را بیان كنند. این كار به منظور تقویت شناخت بچه ها از خود و یكدیگر است.

شناخت دانش آموزان از یکدیگر

مولف

منصوره فروزان