تبیان، دستیار زندگی
آیت الله شیخ عبدالكریم گزی معروف به آخوند گزی در سال 1260 قمری در روستای گز از توابع اصفهان به دنیا آمد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله شيخ عبدالكريم گزي

آیت الله شیخ عبدالكریم گزی

زندگی نامه

آیت الله شيخ عبدالكريم گزي معروف به آخوند گزي در سال 1260 قمري در روستاي "گز" از توابع اصفهان به دنيا آمد. مقدمات علوم را در اصفهان فرا گرفت و در 38 سالگي به مقام اجتهاد نايل آمد. اهتمامش در رفع مشكلات مردم و حل اختلافات و رفع مخاصمات و قضاوت‏هاي عادلانه، چنان بود كه معروف به اداره‏ي عدليه‏ي سيار گرديد. با آن كه در ده سال آخر عمر، كليه‏ي امور قضايى اصفهان و توابع به دست او سپرده شده بود، هيچ گاه از مسير ساده‏زيستي و قناعت دور نگرديد و صفت مرد علم و تقوا را به حقيقت برازنده‏ي خويش ساخت.

احمد عقیلی محقق و مدرس تاريخ دانشگاه اصفهان درباره ایشان می گوید : مرحوم آيت‌الله‌حاج‌شيخ عبدالكريم گزي از علما و اديبان بنام اصفهان بود .  شيخ در اصفهان ، سامرا و نجف نزد اساتيد بزرگي همچون ميرزا محمد حسن نجفي ، مير محمد صادق كتابفروش ، سيد حسين ترك كوه كمري و ميرزا حبيب الله رشتي سبك فيض كرد و در سن 38 سالگي به مقام اجتهاد نائل آمد .

وي شيخ را از فقهاي متبحري برمی شمارد كه حسن خلق ، مقابله با بدعتها ، لطافت كلام و سرودن شعر به تخلص مهدوي از ويژگيهاي بارز شخصيتي او بود . تربيت 20 عالم فقيد و برجسته همچون آقا محمد نجفي قوچاني ، سيد محمد تقي موسوي احمد آبادي ، جلال الدين همايي و معلم حبيب آبادي از ثمرات عمر پر بركت آيت الله گزي است .

شايان ذكر است تذكرة القبور كه شرح حال 100 نفر از علما و عرفاي مدفون در اصفهان است و همچنين رساله عمليه ، ديوان اشعار و مثنويات و رساله اي در صيغ العقود از تأليفات ارزشمند شيخ مي باشد .


تهیه و تنظیم: فریادرس گروه حوزه علمیه