تبیان، دستیار زندگی
مجموعه سخنرانی‌های حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین هاشمی‌نژاد درباره «گناهان زبان» با تحقیق و ویراستاری رضا دیلمی از سوی واحد پژوهش انتشارات مسجد مقدس جمکران منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ادله اربعه در اثبات گناهان زبان
کتاب

مجموعه سخنراني‌هاي حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین هاشمی‌نژاد درباره «گناهان زبان» با تحقيق و ویراستاری رضا دیلمی از سوی واحد پژوهش انتشارات مسجد مقدس جمکران منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این مجموعه مي‌كوشد گناهان زبان از جمله غیبت، سخن چینی و ... را بر اساس سخنراني‌هاي حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین هاشمی‌نژاد در مجالس گوناگون تبیین كند.

بر اساس مضامين اين اثر، زبان سرمنشاء بسیاری از گناهان و مفاسد اخلاقی و اجتماعی به شمار مي‌رود. كاهش توجه به گناهان زبان از جمله دروغ، غیبت و ... به قدری افراد و اجتماع را آلوده به این معاصی مي‌كند که به بدون هيچ ترسي به راحتي دروغ‌گويي رواج مي‌يابد و اين صفت رذيله اخلاقي به امري عادي تبديل مي‌شود.

پیامبر اکرم(ص) در فرازی از خطبه شعبانيه، در فضیلت ماه مبارک رمضان فرموده‌اند: «و احفظوا السنتکم؛ زبان‌هایتان را حفظ کنید»، زبان سرآغاز خیلی از گناهان و مفاسد است. یکی از گناهان رایج زبان، «غیبت» است؛ گناهی شایع که قبحش برای مردم ما از بین رفته است. متأسفانه چند معصیت نظير دروغ، غیبت و تهمت را مردم ما گناه نمی‌دانند. این‌ها از گناهان بزرگ است.

بر اساس مطالب اين كتاب، بابی با نام «صمت» ـ به معناي سكوت ـ در روایات باز شده است. «الصمت کنز من کنوزالجنة باب من ابواب‌الجنة»؛ به اين معني كه خود سکوت، خود خاموش بودن، خود کم گفتن، گنجی از گنج‌های بهشت و بابی از باب‌های بهشت است. «باب من ابواب‌الحکمة؛ دری است از درهای حکمت»، تا جایی که در حدیث شریف از معصوم(ع) روایت شده است: عباد بنی اسرائیل وقتی می‌خواستند عبادت را شروع کنند، 10 سال روزه سکوت می‌گرفتند و 10 سال تکلم نمی‌کردند. گناه بزرگ غیبت از گناهانی است که ادله زیادی بر حرمتش وارد شده است. اولین عبارتی که شیخ انصاری در مکاسب محرمة در کتاب «الغیبة»، آورده‌اند جمله «الغیبة حرام بالادلة الربعة؛ غیبت حرام است به ادله اربعه» است. قرآن، سنت، اجماع و عقل، ادله اربعه در لسان فقهای شیعه‌اند.

این فتاوایی که از مراجع صادر مي‌شود، نظير اين كه مي‌گويند چيزي حرام است، مبنایش یکی از این ادله است، یعنی یک آیه در قرآن آمده که تصریح مي‌كند چيزي حرام است. فقیه بر مبنای آن آیه، حرمت را استفاده می‌کند. گاهی ادله قرآنی نیست، بلکه در کلام سنت مطلبی بر آن دلالت می‌کند، یعنی روایتی از معصومین(ع) رسیده که دال بر حرمت چيزي است، در اینجا مبنا را آن سنت مي‌دانند.

در واقع گفتار معصوم، عمل معصوم و تقریر معصوم(ع) را «سنت» می‌گویند. گاهی مبنای فتوای فقیه اجماع فقهاست. گاهی مبنا عقل قرار مي‌گيرد. مبنای حرمت برخي از گناهان نيز هر چهار دلیل مي‌تواند باشد، یعنی هم آیات، هم روایات، هم اجماع فقها و هم عقل آن فعل را حرام مي‌دانند و هر کدام به طور مستقل دلالت بر حرمتش دارند.

مطالب اين اثر، در 9 گفتار تنظیم شده‌اند که در بردارنده سلسله سخنرانی‌های حجت‌الاسلام هاشمی‌نژاد است. چهار گفتار در غیبت، گناهان چشم، عیب‌جویی، دروغ، سخن‌چینی و گناهان گوش، از عناوین نه‌گانه كتاب حاضر به شمار مي‌آيند.

نخستين چاپ کتاب «گناهان زبان» در شمارگان 2000 نسخه، 164 صفحه و بهای 15000 ریال راهی بازار نشر شده است.