تبیان، دستیار زندگی
روزی كه پرسنل شجاع نیروی دریایی ارتش با كمترین امكانات و با ایثار جان بهترین عزیزان و همرزمان خود، بزرگترین ضربه را بر پیكر نیروی دریایی ارتش بعث عراق وارد ساختند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزی  برای دریا دلان
نیروی دریایی

روزی كه پرسنل شجاع نیروی دریایی ارتش با كمترین امكانات و با ایثار جان بهترین عزیزان و همرزمان خود، بزرگترین ضربه را بر پیكر نیروی دریایی ارتش بعث عراق وارد ساختند و شجاعانه از حقانیت و تمامیت ارضی ایران اسلامی دفاع كردند.  آنان با اهدا خون خود در دل آبهای مواج و خروشان خلیج فارس به ندای هل من ناصر حسین زمان لبیك گفتند و با افتخار شربت شهادت نوشیدند. به طوریكه چگونه زیستن را به آنان كه می خواهند حسین وار زندگی كنند و پیرو مكتب اسلام تشیع سرخ علوی باشند، آموختند. یكی از ثمرات ارزشمند این رشادتها و پایمردیها حضور همه جانبه و هماهنگ برادران ارتشی و سپاهی و در كنارآنان نیروهای بسیجی و مردمی در سراسر مرزهای آبی میهن اسلامیمان است و بر خود می بالند كه تحت امرفرماندهی كل قوا حضرت آیت الله خامنه ای ولی امر مسلمین در حراست از مرزهای آبی كشور اسلامیمان انجام وظیفه می كنند.

اگر در اوایل پیروزی انقلاب نیروی دریایی احساس تنهایی می كرد، امروز بر خود می بالد كه در كنار نیروهای مردمی و سپاهی با اقتدار تمام در مقابل دشمنان اسلام ایستاده است. از سوی دیگر مردم نیز  این افتخار را استحقاق خود می دانند كه حافظان و دریادلانی دارند كه سرافرازانه به پیروی از ولی امر مسلمین از سرحدات اسلام پاسداری می كنند و با آرامش خیال به زندگی شرافتمندانه خود ادامه می دهند. چه چیزی با  ارزشترین و  والاتر از این می توان یافت كه ارتش نیرومند در كنار ملتی سلحشور و در زیر سایه الهی، تحت امر ولایت فقیه با صفا و صمیمیت زندگی می كنند و از ارزشهای اسلامی دفاع می كنند؟ تحقق همه این ارزشها خبر به ایثار و از خودگذشتگی و ثمره خون های عزیزانی كه در طول هشت سال دفاع مقدس در میادین نبرد حق علیه باطل و در پهنه آبهای نیلگون خلیج فارس ایستادند و استقامت كردند چیز دیگر نمی تواند باشد. عزیزان و شهیدانی كه از جان و مال خود گذشتند و چراغ روشنی برای پویندگان راه حق و حقیقت شدند.

نتیجه این مصاف و این رشادت‌ها، انهدام بزرگترین پایانه صدور نفت منطقه و از كار انداختن بیش از 50 درصد از توان رزمی نیروی دریایی عراق بود

نیروی دریایی

صبح هفتم آذر 59، دشمن با تمام قوا از هوا و دریا در صدد بازپس‌گیری پایانه‌های نفتی «البكر» و «الامیه»‌ برآمد كه روز قبل توسط دریادلان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی به تسخیر در آمده بود؛ اما در یك مصاف نابرابر، ناوچه «پیكان» به تنهایی توانست تعداد دیگری از كشتی‌ها و هواپیماهای عراقی را از صحنه عملیات خارج كند. سرانجام پس از ساعت‌ها نبرد بی‌امان، هنگام ظهر 7 آذر 1359، در حالیكه دلاورمردان این ناوچه، آخرین گلوله‌های خود را به سوی دشمن نشانه‌ می‌رفتند، ناوچه پیكان مورد اصابت چند موشك قرار گرفت و با پرسنل شجاع و فداكار خود در زیر آب‌های گرم خلیج‌فارس، جای گرفت. با اینحال نتیجه این مصاف و این رشادت‌ها، انهدام بزرگترین پایانه صدور نفت منطقه و از كار انداختن بیش از 50 درصد از توان رزمی نیروی دریایی عراق بود. این نبرد آنچنان در روحیه دشمن بعثی اثر گذاشت كه تا پایان جنگ حركت چندان مهمی در دریا از آنها مشاهده نشد. به مناسبت رشادت‌ها و دلاورمردی‌های نیروی دریایی ارتش در دفاع از جزایر، بنادر، سواحل و دریاهای كشور و بویژه دفاع از آبادان و خرمشهر و آب‌های خلیج‌فارس در دوران جنگ تحمیلی، با تأیید امام، هفتم آذر، روز نیروی دریایی ارتش نام گرفت تا همه ساله حماسه باشكوه دریادلان نیروی دریایی و یاد شهدای عزیز و گرانقدر دریایی گرامی داشته شود.

منابع:

مرکز اسناد انقلاب اسلامی

ایرنا

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور