تبیان، دستیار زندگی
مخلوط ها تقریباً هر جایی که نگاه کنید هستند. فرم اکثر چیزهای طبیعت مخلوط است. صخره ها، هوا یا اقیانوس ها، تقریباً همه چیز! آن ها موادی هستند که با نیروهای فیزیکی (و نه نیروهای شیمیایی) در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اساس مخلوطها

صخره ها، هوا یا اقیانوس ها، تقریباً همه چیز! آن ها موادی هستند که با نیروهای فیزیکی (و نه نیروهای شیمیایی) در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. یعنی هر کدام از مولکول ها از این که کنار بقیه باشد لذت می برد اما با داخل شدن در مخلوط  اساس و ساختار شیمیایی آن ها تغییر نمی کند.اساس مخلوطها

آب خالص یا مقطر را بینید. این یک ماده خالص است! این حقیقت بدین معنی است که فقط مولکول های آب در مایع وجود دارند. مخلوط، لیوان آبی است که چیزهای دیگری مثل نمک در آن حل شده است. هر یک از مواد دورن لیوان آب خاصیت های اصلی خودشان را حفظ می کنند. بنابراین اگر مقداری ماده حل شده داشته باشید، می توانید آب را بخار کنید و ذراتی را که در آن حل شده اند، بیرون بیاورید. چون نمک در دمای بسیار بالایی به جوش می آید، بعد از این که همه آب بخار شود، درون ظرف باقی می ماند.

مخلوط ها همه جا هستند

تعداد مخلوط ها بی نهایت است. هر چیزی را که بتوانید ترکیب کنید، یک مخلوط است. در مورد چیزهایی که می خورید فکر کنید. فقط درباره این فکر کنید که چند جور کیک در دنیا وجود دارد!

هر یک از این کیک ها از ترکیب مواد تشکیل دهنده متفاوتی درست شده است. حتی چوب موجود در مداد شما یک مخلوط شیمیایی است. چوب عمدتاً از سلولز درست شده اما هزاران ترکیب دیگر هم در مداد وجود دارند.

محلول ها هم نوعی مخلوط هستند. اگر شما توی یک لیوان آب ماسه بریزید به آن هم مخلوط می گویند چون هر یک از اجزای آن را می توان به روشی فیزیکی از سیستم جدا کرد. مثلاً می شود با صاف کردن، ماسه را از آب جدا کرد.

محلول را می توان از دو مایع هم ساخت. مثالی از این نوع محلول، مایع پاک کننده ای است که از قاطی کردن آب و ماده سفیدکننده به دست می آید.

مترجم: ساناز فرهنگی