تبیان، دستیار زندگی
بازدید از آسمان نمای تهران و آشنایی با نجوم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با آسمان شب

آشنایی با آسمان شب

اگر بعد از مطالعه دو مقاله قبل ما در مورد اردوها، و بعد از آشنایی با نحوه برنامه ریزی برای یک اردوی خوب، به دنبال یک اردوگاه علمی-آموزشی هستید. سئوال ما این است: دانش آموزان شما چقدر با ستاره شناسی آشنا هستند ؟ چقدر به علم نجوم و موضوعات مرتبط با آن علاقه دارند؟

چطور است این بار بچه ها را به جایی ببریم که با نجوم و آسمان پرستاره شب آشتی کنند. جایی که به دانش ستاره شناسی شان افزوده شود و ساعتی بدون دغدغه و به دور از آلودگی نوری شهر ، با کم و کیف ستارگان، سیارات، صور فلکی و کهکشان ها آشنا شوند.

پس باز هم می ریم اردو...

اردوی علمی- آموزشی آسمان نمای تهران

چند متر مانده به درب ورودی، صدای هیاهوی بچه ها، شما رو متوجه گنبد آبی رنگ آسمان نما که از بیرون محوطه کاملاً مشخص است جلب می‌کند.این یعنی حتماٌ در این ساختمان فعالیت های نجومی انجام می شود. آسمان نمای تهران در تاریخ 27 اردیبهشت 1372 با همت سازمان جغرافیایی تاسیس گردیده است.

ابتدای ورود، با سالن اجتماعات مواجه می شوید، بچه ها بدون آنکه چیزی از قبل به آنها گفته شود صندلی های سالن را پُر می کنند. بعد از آروم شدن سر و صدا ها، تصاویری همراه با اطلاعات مفید در مورد کهکشان راه شیری، منظومه شمسی، خورشید و سیارات ارائه می شود. می توان گفت این بخش مقدمه ای است برای ورود به آسمان نما.

آشنایی با آسمان شب

مرحله بعد بازدید از نمایشگاه کتاب و ادوات نقشه برداری و ابزارهای نجومی است، اینجا دانش آموزانی که به‌صورت علمی نجوم را دنبال می کنند، بیشتر از بقیه وقت در این قسمت می گذارند و اطلاعات مفیدی بدست خواهند آورد.

آشنایی با آسمان شب

هنوز بازدید از بخش کتاب ها تمام نشده، که بچه ها از پله ها بالا می روند انگار می دانند آن بالا خبر های خوبی است.

یک سالن نیمه تاریک دایره ای شکل با یک گنبد مشبک. فضای متفاوت این سالن بچه ها را به وجد می آورد. این سالن مجهز به دستگاه پلانتاریوم و لوازم جانبی آن است که توانایی به تصویر كشیدن 5800 ستاره كه ثوابت نیمكرة شمالی و جنوبی، كهكشان راه شیری، منظومة شمسی، نحوة حركت ظاهری خورشید، سیارات و ماه بر روی خط دایرة البروج و نشان دادن چگونگی پیدایش فصول چهارگانه، شهاب‌ها، دنباله دارها و نحوة حركت آنها در آسمان را دارد.

وقتی برای اجرای برنامه، سالن کاملاٌ تاریک می شود و ستاره های گنبد دانه دانه روشن می شوند، صدای شور و هیجان بچه ها بیشتر به گوش می رسد.

آشنایی با آسمان شب

معرفی آسمان شب با ارائه اطلاعاتی در مورد کهکشان راه شیری آغاز می شود، بعد از آن منظومه شمسی و سیارات آن از جمله زمین خودمان، در ادامه صورت های فلکی و پیدایش فصول و در نهایت به شهاب سنگ ها و دنباله دارها ختم میشود.

اگر شرکت کنندگان کمی با نجوم مقدماتی آشنا باشند، اطلاعات گنبد آسمان برایشان بسیار جذاب خواهد بود.

فراموش نشود تعداد بازدید كنندگان به صورت گروهی حداقل 70 و حداكثر 90 نفر باید باشد و برای

رزرو وقت میتوانید با شماره تلفن 88405174 تماس بگیرید.

آدرس: تهران – خیابان دكتر شریعتی – خیابان معلم – چهارراه مرودشت – آسمان نمای تهران