تبیان، دستیار زندگی
بعد از گذشت چهار روز از بازی پر سروصدای فرانسه و ایرلند، هنوز هم حرف و حدیث‌های فراوان درباره صعود ناجوانمردانه فرانسه به جام‌جهانی ادامه دارد ..........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آنری: برای ایرلندی ها متاسفم

آنری مهاجم تیم فوتبال فرانسه

بعد از گذشت چهار روز از بازی پر سروصدای فرانسه و ایرلند، هنوز هم حرف و حدیث‌های فراوان درباره صعود ناجوانمردانه فرانسه به جام‌جهانی ادامه دارد.

جیووانی تراپاتونی، سرمربی تیم‌ملی ایرلند، در مورد حركت سرنوشت ساز تیری آنری صراحتا اعلام كرد كه به جای سرزنش آنری، باید ساختار فوتبال را مورد انتقاد قرار داد. این مربی كهنه كار گفت: این آنری نیست كه باید بگوید: هی! نگاه كن، توپ خورد به دستم! این وظیفه آنری نیست كه این مساله را اعلام كند. ممكن است كه یك داور اشتباه كند، همان طور كه بازیكن یا مربی اشتباه می‌كند اما وقتی شما یك مسوولیت بزرگ دارید، باید با این شرایط مقابله كنید.

این یك ورزش است، یك بازی جوانمردانه. ما معمولا در مورد بازی جوانمردانه صحبت می‌كنیم اما اكنون ما نمی‌توانیم به فرزندانمان در مدرسه بگوییم كه فوتبال یك ورزش قانونمند است. تراپ ترجیح می‌دهد به انجام بازی تكراری دلخوش نباشد و در عوض به آینده فكر كند. وقتی داوری یك اشتباه انجام می‌دهد، بازی برای من تمام شده است. من می‌دانم كه انجام بازی تكراری غیر ممكن است. این شرایط این فرصت را برای افراد مسوول ایجاد می‌كند كه فكر كنند یا دوباره فكر كنند زیرا این شرایط در آینده تكرار خواهد شد.

همان طور كه تصاویر تلویزیونی تكرار می‌شوند، من مطمئنم كه این اتفاق در آینده رخ خواهد داد. این مساله توجه افراد زیادی را به خود جلب كرده است. برای من خیلی جالب تر است كه 30 ثانیه بازی متوقف شود تا شرایط مشخص شود.

من مطمئنم كه آنها در آینده باید كاری برای آن انجام دهند. این مساله برای من تلخ است زیرا سوال‌های زیادی وجود دارد. سه ماه پیش ملاك‌های سید بندی و اینكه چه تیمی بازی برگشت را برگزار كند، تغییر كرد. تردیدهای زیادی وجود دارد كه انگار ما باید حذف می‌شدیم. این چیزی است كه من فكر می‌كنم و فكر می‌كنم كه این سوال‌ها را باید مطرح كنم. من به فیفا خواهم رفت و در مورد چیزهایی كه فكر می‌كنم، توصیه‌هایی به آنها خواهم كرد. فوتبال 90 دقیقه است و بعد هم می‌توان ضربات پنالتی را زد، چرا كه نه؟ آدم‌های زیادی امروزه به این تغییرات علاقه مندند، روزنامه نگاران، كمپانی‌ها و تلویزیون‌ها، به جای اینكه بخواهیم سال‌ها صبر كنیم، بهتر است كه اكنون این تغییرات انجام گیرد.

تیری آنری کاپیتان فرانسه

در همین حال تیری آنری هم گفت: «تكرار بازی فرانسه - ایرلند می‌توانست جوانمردانه‌ترین راه حل باشد.» خطای هند آنری، كاپیتان تیم‌ملی فرانسه در دیدار برگشت رقابت‌های پلی‌آف جام‌جهانی 2010 آفریقای جنوبی باعث راهیابی خروس‌ها به جام‌جهانی نوزدهم فوتبال شد. فدراسیون جهانی فوتبال درخواست ایرلندی‌ها برای تجدید بازی چهارشنبه دو تیم را رد كرد. با این حال مهاجم فرانسوی بارسلونا هم از تكرار بازی دو تیم صحبت كرد. فیفا روز جمعه در رد درخواست ایرلندی‌ها اعلام كرد: «در قوانین فوتبال به روشنی تصریح شده است، تصمیم‌گیری‌ها در جریان مسابقه و از سوی داور مسابقه صورت خواهد گرفت و تصمیم‌های او نهایی و معتبر هستند.» مارتین هانسون، داور سوئدی بازی چهارشنبه گل تساوی فرانسوی‌ها را معتبر دانست، اگرچه خطای هند آنری واضح و مسلم بود. آنری درباره گلش گفت: «بدیهی است كه از شكل و صورتی كه برنده شدیم، خجالت می‌كشم. برای ایرلندی‌ها متاسفم. آنها شایسته حضور در آفریقای جنوبی بودند.» خود آنری در گفت‌وگوهایش در پایان مسابقه هم گفت كه مرتكب خطای هند شده است. او در دفاع از عملكردش در دقیقه 103 بازی هم گفت: «هرگز حقه‌باز نبوده و نیستم. واكنش غریزی بود. توپ خیلی سریع در محوطه جریمه بیش از حد شلوغ به من رسید.» ریمون دومنك، سرمربی فرانسوی‌ها كه با گل آنری سمتش را حفظ شده می‌بیند، عنوان كرد از علت هیجان‌زدگی سر درنمی‌آورد: «گل البته با خطای داور به ثبت رسید. گل ما به این خاطر به ثمر رسید و نه تقلب و فریبكاری. از همین رو درك نمی‌كنم چرا ما باید برای چنین چیزی عذرخواهی كنیم.» تراپاتونی، سرمربی ایتالیایی ایرلند پس از حذف تراژدیك تیمش گفته بود: «دوست دارم بدانم، با بلاتر چه كار باید بكنم؟»روزنامه دیلی میرور، بازیكن پیشین آرسنال را مایه رسوایی یك ملت توصیف كرد. لوپاریزین، روزنامه معروف فرانسوی هم نوشت، در نظرسنجی صورت گرفته از سوی این روزنامه تنها 39 درصد فرانسوی‌ها می‌خواهند دومنك را روی نیمكت مربیگری تیم‌ملی فوتبال كشورشان در آفریقای جنوبی ببینند.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری