تبیان، دستیار زندگی
جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی را می توان به نوعی سخت ترین دوره این مسابقات دانست. آمار و ارقام در این رابطه خیلی واضح و روشن هستند ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه قهرمانان در جام جهانی 2010

جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی

جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی را می توان به نوعی سخت ترین دوره این مسابقات دانست. آمار و ارقام در این رابطه خیلی واضح و روشن هستند. همه تیمهایی که تاکنون در دوره های قبلی جامهای جهانی به مقام قهرمانی دست یافته اند، در آفریقای جنوبی حاضر خواهند بود.

به گزارش گل؛ از خطای هند آنری که در آخرین روز پلی اف مرحله مقدماتی، قهرمان جام جهانی 1998 را با خوش شانسی محض به آفریقای جنوبی برد تا آخرین بازی این مرحله که بازی برگشت پلی آف اروگوئه و کاستاریکا محسوب می شد، قصه جام 2010 آفریقای جنوبی با فراز و نشیبهای زیادی همراه بود.

اروگوئه که دو بار قهرمان جام جهانی شده، بعد از هشت سال غیبت به عنوان آخرین تیم صعود کننده این دوره به جامهای جهانی بازگشته است. این نهمین بار در نوزده دوره رقابتهای جام جهانی خواهد بود که همه تیمهای قهرمان دوره های قبل به طور همزمان به مرحله نهایی مسابقات صعود کرده اند.

هفت تیم تاکنون جام قهرمانی این رقابتها را بالای سر برده اند: برزیل، ایتالیا، آلمان، اروگوئه، آرژانتین، انگلیس و فرانسه. از جام جهانی 2002 کره و ژاپن تا امروز فرصتی رخ نداده بود که همه برندگان جامهای جهانی در مرحله نهایی این مسابقات حضور داشته باشند. با گذشت زمان، حضور همه تیمهای قهرمان در یک دوره جام جهانی اتفاق نادری تلقی می شود برای اینکه با افزایش دوره ها، قهرمانان جدیدی به فهرست اضافه می شوند.

مثلا فرانسه اولین و آخرین عنوان قهرمانی خود را در سال 1998 کسب کرد و آرژانتین در سال 1978 به اولین عنوان قهرمانی خود رسیده بود. قبل از برگزاری اولین دوره این رقابتها در قاره آسیا، تنها در سالهای 1950 ، 1954 ، 1962 ، 1966 ، 1970 ، 1986 و 1990 همه قهرمانان دوره های قبل در مرحله نهایی مسابقات هم حضور داشتند.

بوسه فرانچسکو توتی بر جام جهانی

از این رو شاید جام جهانی 2010 برای ایتالیا قهرمان چهاردوره و آخرین دوره این رقابتها تا حدی بدیمن باشد. برای اینکه چهار بار قهرمانی آتزوری در این مسابقات، در سالهایی رخ داده که همه تیمهای قهرمان دوره های قبلی درآن دوره حضور نداشته اند.

اما برزیل در سه مورد از پنج دوره ای که قهرمان شده ، در سالهایی که همه تیمهای قهرمان تاریخ جامهای جهانی حضور داشته اند، به این عنوان رسیده است. نکته دیگر اینکه با حضور نیوزیلند و استرالیا، بعد از جام جهانی 1982 و 2006 این سومین دوره ای است که از همه قاره ها در جام جهانی نماینده ای حاضر شده است.

اسلواکی تنها تیمی است که در آفریقای جنوبی برای اولین بار در جام جهانی شرکت می کند. در سال 1950 هم مشابه این وضعیت تکرار شده بود. البته یک تفاوت بارز در این میان به چشم می خورد: درسال 1950 در برزیل سیزده تیم در مرحله نهایی جام جهانی حضور داشتند و الان این تعداد به 32 تیم رسیده است. ضمن اینکه در مقایسه با دوره قبلی مسابقات در آلمان که شش تیم تازه وارد در جام جهانی شرکت کرده بودند (اوکراین، انگولا، ساحل عاج، توگو، غنا و ترینیداد) حضور تنها یک تیم جدید در این دوره هم جالب توجه به نظر می رسد.

از 32 تیم حاضر در جام 2010 ، نوزده تیم به جام جهانی 2006 هم صعود کرده بودند. سیزده تیم دیگر بعد از یک یا چند دوره غیبت به این مسابقات قدم خواهند گذاشت. از جام جهانی کره و ژاپن تا جام جهانی آلمان هم این نسبت 13 به 32 بود. در فرانسه سال 98 تا کره و ژاپن سال 2002 نسبت 12 به 32 رقم خورد.

جام جهانی

علاوه بر اسلواکی که برای اولین بار در جام جهانی حاضر است، تیمهای هندوراس و نیوزیلند (غایب از جام جهانی 1982 اسپانیا) الجزایر(غایب از مکزیک 1986 ) یونان(غایب از آمریکای 1994 ) بعداز یک دوره غیبت طولانی در این مسابقات حاضر خواهند بود.

در جدول تیمهایی که بیشترین حضور را داشته اند، برزیل در رتبه نخست قرار می گیرد. زرد پوشان با نوزده بار حضور در جامهای جهانی در همه دوره ها شرکت کرده اند. با توجه به اینکه جام جهانی 2014 هم در این سرزمین برگزار می شود، برزیل می تواند مکان نخست خود را در این جدول با بیست بار حضور در این رقابتها، مسجل و قطعی کند.

بعد از این تیم آلمان و ایتالیا با 17 بار حضور، آرژانتین با 15 بار حضور و مکزیک با 14 بار شرکت در جامهای جهانی قرارگرفته اند. یک نکته جالب دیگر اینکه با خطای هندی که آنری مرتکب شد و فرانسه را به جام جهانی 2010 برد، او این احتمال را برای خود بوجود آورد که اولین بازیکن تاریخ فوتبال فرانسه باشد که در چهاردوره این رقابتها شرکت کرده است.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری