تبیان، دستیار زندگی
در تجلیل و تمجید از مقام علمی و معنوی مرحوم غروی اصفهانی سخنان رسایی از بزرگان و صاحبنظران نقل شده است که همه حاکی از اخلاص و نبوغ فکری اوست:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از نگاه فرزانگان

آیت‏الله سیدمحمدهادی میلانی

 علامه سیدمحمدحسین طباطبایی

علامه ادیب محمد علی اردوبادی

علامه سیدعبدالعزیز طباطبایی یزدی

استاد مرتضی مطهری

آیت الله مصباح

از نگاه فرزانگان

در تجلیل و تمجید از مقام علمی و معنوی مرحوم غروی اصفهانی سخنان رسایی از بزرگان و صاحبنظران نقل شده است که همه حاکی از اخلاص و نبوغ فکری اوست:

آیت‏الله سیدمحمدهادی میلانی:از نگاه فرزانگان

"شیعه در دویست سال اخیر، فردی به جامعیت مرحوم اصفهانی به خود ندیده است."

آیت‏الله علامه سیدمحمدحسین طباطبایی می‏فرماید:

"استاد بزرگ، حکیم خداشناس و فقیه پارسا و دایرمدار آسمان پژوهش و تحقیق ، و سالک و مرزبان سرزمین دانش و تدقیق، شیخ محمدحسین اصفهانی غروی است که خدا مقام بلندش را بلندتر سازد."

علامه ادیب محمد علی اردوبادی:

"استاد بزرگ ما، یکه سوار هر میدان بود از هر نظر بی‏نظیر می‏نمود. و نسبت به هر فضیلت به او مانند نسبت دندانه های شانه به شانه است& و در هر یک از دانشهای حکمت، کلام، فقه، اصول، تفسیر، حدیث، شعر و ادب، تاریخ، معارف، اخلاق و عرفان به طور مساوی وارد بود."

استاد و محقق بزرگوار علامه سیدعبدالعزیز طباطبایی یزدی:

"من در تاریخ تشیع، فیلسوفی متعبدتر از آیت‏الله شیخ محمدحسین اصفهانی نمی‏شناسم. او عاشق دعا و عبادت و شیفته نماز و زیارت بود. به از نگاه فرزانگاناهل بیت اطهار(ع) ارادت ویژه‏ای داشت.

شهید استاد مرتضی مطهری:

"حاج شیخ محمدحسین غروی اصفهانی،

در تقوا و علم منقولا و معقولا یگانه بود...

و اندیشه‏اش هم اکنون جزو اندیشه‏های

زنده‏ای است که در میان علما و فضلای

حوزه‏های درس فقه و اصول مطرح است."

آیت الله مصباح:

روزی آقا فرمودند: مرحوم آقا شیخ محمد حسین طوری بود که اگر کسی به فعالیتهای علمی اش توجه می کرد تصور می کرد در شبانه روز هیچ کاری غیر از مطالعه و تحقیق ندارد، و اگر کسی از برنامه های عبادی ایشان اطلاع پیدا می کرد فکر می کرد غیر از عبادت به کاری نمی پردازد.

از نگاه فرزانگان

مرحوم آقا شیخ محمد حسین می گفت: من سیزده سال در درس مرحوم آخوند خراسانی، صاحب کفایه شرکت می کردم، در طول این سیزده سال یک شب موفق نشدم که در درس ایشان حضور پیدا کنم ( و ظاهراً درسشان را شبها ایراد می فرمودند ) آن یک شب نیز به زیارت کاظمین مشرف شده بودم و در هنگام برگشتن مشکلی پیش آمد که به موقع نرسیدم، در بین راه که می آمدم حدس می زدم که امشب چه مطالبی را بیان خواهند کرد. پیشاپیش آنها را نوشتم.

به نجف که رسیدم و با دوستان صحبت کردم دیدم تقریباً همه مطالبی که بیان فرموده بودند چیزهایی بوده که من پیشاپیش حدس زده و نوشته بودم، و تقریباً نوشته های من چیزی از درس کم نداشت.

ایشان با اینکه چنین موقعیت علمی داشتند و درس استاد را پیشاپیش می توانستند حدس بزنند و بنویسند، در عین حال مقید بودند که حتی یک شب درس استاد از او فوت نشود.

در کنار این فعالیتهای علمی آن قدر مقید به برنامه های عبادتی بودند، که هر کس اینها را می دید فکر می کرد که اصلاً به هیچ چیز غیر از عبادت نمی رسد، هر روز زیارت عاشورا و هر روز نماز جعفر طیار از برنامه های عادی ایشان بود. روزهای پنج شنبه، طبق سنتی که علمای نجف دارند و معمولاً روز پنج شنبه یا جمعه یک روضه هفتگی دارند که زمینه ای است برای دیدار دوستان و استادان و شاگردان با همدیگر و توسلی هم انجام می گرفت، مرحوم آقا شیخ محمد حسین در این روضه شان مقید بود که خود پای سماور بنشیند، و خود او همه کفش ها را جفت کند، و در عین حال زبانش مرتب در حال حرکت بود خیلی تند تند یک چیزی را می خواندند ما متوجه نمی شدیم که این چه ذکری است که ایشان این قدر در نشستن و بر خاستن به گفتن آن مقید است.

بعد یکی از دوستان که خیلی با آقا مأنوس بود ( مرحوم آقا شیخ علی محمد بروجردی رضوان الله علیه ) از ایشان سؤال کرده بود: آقا، این چه ذکری است که شما این قدر تقیِّد دارید که حتی بین سلام و احوال پرسی تان آن را ترک نمی کنی؟ ایشان لبخندی زده بود و بعد از تأملی فرموده بود: خوب است انسان روزی هزار مرتبه إنا أنزلنا بخواند.


منابع: 1- سايت فرهنگي و اعتقادي فطرت

2- سايت صالحين

تهیه و تنظیم: فریادرس گروه حوزه علمیه