تبیان، دستیار زندگی
فرانسه به زحمت به جام‌جهانی 2010 رفت! .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صعود فرانسه با دست آنری

صعود فرانسه به جام جهانی با دست آنری

تیم‌ملی فرانسه به‌رغم اینكه در بازی برگشت برابر ایرلند بازی خوبی به نمایش نگذاشت و در اكثر لحظه‌های بازی تحت فشار قرار گرفته بود، به جام‌جهانی صعود كرد. گل بحث‌برانگیز ویلیام گالاس كه روی شیطنت تی‌تی آنری رقم خورد «آبی‌ها» را در وقت اضافی به گل تساوی رساند تا آفریقای جنوبی پذیرای این تیم باشد.

فرانسه یك – ایرلند یك

فرانسه به زحمت به جام‌جهانی 2010 رفت! این تیم در حالی به این مهم رسید كه شاید اگر بازی رفت در كروك پارك را آن طور اداره نمی‌كرد باید می‌گفتیم چندان مستحق نبود. نیمه اول به‌رغم مصدومیتی كه گریبانگیر مدافع این تیم شد و دومنك مجبور به تعویض اسكیلاچی شد، چندان به نفع آبی‌ها رقم نخورد. این تیم كه انگار برنامه به درد بخوری نداشت تا در زمین پیاده كند اسیر بازی منطقی ایرلندی‌ها شد. خطرات دقایق 18، 22 و 26 ایرلندی‌ها به خوبی بیانگر نحوه بازی بود. فرانسه اگر هوگو یوریس را در اختیار نداشت شاید همان دقیقه 24 دروازه‌اش را باز شده می‌دید ولی شجاعت یوریس مانع از انجام این كار شد. فرانسوی‌ها آنقدر دستپاچه بودند كه سرانجام بازی را وادادند: گل دقیقه 32 رابی كین آب سردی بر پیكره استددوفرانس ریخت. فرانسه كه از عدم انگیزه، تحرك لازم و بی‌ثباتی رنج می‌برد نمی‌توانست بازی مدنظرش را تحمیل كند تا همه نگاه‌ها متوجه نیمكت این تیم و شخصی به نام دومنك باشد. آبی‌ها كه در تمام نقاط زمین تحت فشار حریف قرار گرفته بودند باید در نیمه دوم شیوه‌ای متفاوت در پیش می‌گرفتند. با این حال این اتفاق باز هم نیفتاد تا ایرلند با اتكا به پاس‌های بلند و پرس از جلو، بازی درگیرانه‌ای به نمایش بگذارد و دوئل‌ها را به نفع خود تمام كند.

صعود فرانسه به جام جهانی با دست آنری

ایرلند و به ویژه كاپیتان این تیم این فرصت را داشتند تا حتی گل برتری (گل دوم) را به ثمر برسانند و مانع از رفتن بازی به وقت اضافی شوند اما... اما دروازه‌بانی به نام یوریس آنجا آماده و مهیا بود. بالاخره كار به وقت اضافی كشیده شد و فرانسه كه با آوردن مالودا به جای ژینیاك از 1-3-2-4 به 2-4-4 تغییر سیستم داده بود كمی بازی را در دست گرفت. این تغییر نسبی باعث هجومی‌تر شدن بازی آبی‌ها شد. خطای مشكوكی كه شی گیون روی آنلكا در محوطه جریمه انجام داد می‌توانست پنالتی و اخراج دروازه‌بان را در پی داشته باشد ولی داور در حركتی عجیب از این صحنه چشم‌پوشی كرد تا بالاخره صحنه جنجالی آن شب رقم بخورد. ضربه ایستگاهی كه فرانسوی‌ها زدند ابتدا در منطقه آفساید به اسكیلاچی رسید، داور اعلام آفساید نكرد، بعد توپ به آنری رسید و او هم دو بار از دستش استفاده كرد تا مانع از بیرون رفتن توپ شود! داور باز هم ندید، آنری ساخت و گالاس زد تا فرانسه بازی را به تساوی بكشاند و در مجموع دو بر یك برنده شده و به آفریقای جنوبی برسد...

فوتبال و سیاست

پس از اتمام این بازی ایرلندی‌ها شروع به واكنش كردند. ابتدا فدراسیون فوتبال این كشور به طور رسمی اعلام كرد كه از فیفا می‌خواهد این بازی مجددا برگزار شود. آنها معتقد بودند فرانسوی‌ها با تقلب به پیروزی رسیدند. در وهله اول خواسته آنها چندان جدی به نظر نمی‌رسید ولی روز پنجشنبه در جریان برگزاری نشست سران اروپا، مساله عنوان شد تا وجهه فوتبال و سیاست با هم ادغام شوند.

اعتراض ایرلندی ها به داور مسابقه

برایان كوون (نخست‌وزیر ایرلند): بازی را مجددا برگزار كنید

روز پنجشنبه اگرچه در بروكسل این موضوع چندان رسمی دنبال نشد ولی نخست‌وزیر ایرلند به طور ضمنی خطاب به نیكولا ساركوزی همتای فرانسوی‌اش خواستار تكرار بازی شد. برایان كوون گفته است امیدوارم رییس دولت فرانسه، احساس مردم ایرلند پس از اینكه بازی خوبی به نمایش گذاشتند و حذف شدند را درك كند و ما را در این راه همراهی كند. البته كوون گفته به‌رغم گلی كه آنری آن را با دست مهیا كرد به طور مستقیم از ساركوزی نخواسته كه بازی را تكرار كند.

كوون می‌گوید:«این مساله باید از طریق مسوولان فوتبال حل شود، نه بروكسل و نه هیچ جای دیگر محل مطرح شدن این موارد نیستند. وزیر ورزش ما (ایرلند) به فیفا نامه نوشته و ضمن شكایت، خواستار برگزاری مجدد این بازی شده. من فكر می‌كنم در بازی فوتبال رعایت اصول جوانمردی مهمترین اصل است و دولت به طور قاطع از تصمیم فدراسیون فوتبال ایرلند حمایت خواهد كرد.

نیكلا ساركوزی (نخست‌وزیر فرانسه): بازی تكراری در كار نخواهد بود

مطمئنا نیكلا ساركوزی كه میهمان ویژه بازی چهارشنبه شب بود، به حمایت از همتای ایرلندی‌اش برنخواهد خاست. او كه در مصاحبه با تلویزیون TF1 راجع به «دست آنری» مورد سوال قرار گرفته بود، با كشیدن یك نفس عمیق گفت:«به كسانی فكر می‌كنم كه تمام توانایی‌شان را برای رسیدن تیم به جام‌جهانی به كار بستند و از خودگذشتگی نشان دادند. البته متوجه اتفاقات ناخوشایند این موضوع هم هستم ولی باید بگویم به‌رغم تمام این حوادث غیرمنتظره‌ای كه اتفاق افتاد فقط یك چیز اهمیت دارد و آن هم صعود به جام‌جهانی است.»

وقتی از ساركوزی راجع به بازی جوانمردانه پرسیده شد، گفت:«از من نخواهید كه خودم را جای داور بگذارم، بگذارید در همین سمتی كه هستم بمانم. این طوری می‌توانم بهتر به سوالات شما پاسخ دهم.» ساركوزی راجع به صحبتش با كوون هم می‌گوید:«از او به خاطر به ثمر رسیدن چنین گلی عذرخواهی كردم ولی بحث بازی مجدد بحثی كاملا بی‌نتیجه است.»

تیری آنری

سران مجلس

خواست دولت ایرلند برای برگزاری مجدد وارد فاز تازه‌ای شده است. سه نفر از نمایندگان مجلس UMP كه عضو گروه صمیمیت دو دولت فرانسه و ایرلند به حساب می‌آیند خواستار این شده‌اند كه این بازی «ناجوانمردانه» دوباره تكرار شود. ایودونیود، مارك لی‌فور و فرانك جیلارد در این باره می‌گویند:«برای خوشنامی فرانسه هم كه شده فدراسیون فوتبال این كشور باید تقاضای ایرلند برای بازی مجدد را بپذیرد. این حق فرانسوی‌هاست كه بخواهند تیمشان را در جام‌جهانی ببینند ولی بهتر است این كار با شیوه صحیح و شایسته اتفاق بیفتد.»

فرانسه با دست شیطانی تی‌تی آنری به آفریقای جنوبی رفت! حالا سوالات درباره رفتن یا ماندن ریمون دومنك است. آیا فرانسوی‌ها باز هم به او اعتماد می‌كنند؟ آیا آنری بار دیگر می‌تواند دومنك و تیمش را از مهلكه نجات دهد؟....

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری