تبیان، دستیار زندگی
از شگفتی‏های روزگار رفاقت عمیق و عجیب آقای روحانی و آقای احمدی میانجی بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رفاقت شگفت‏انگیز

رفاقت شگفت انگیز
رفاقت مثال زدنی

از شگفتي‏هاي روزگار رفاقت عمیق و عجیب آقاي روحاني و آقاي احمدی میانجي بود. آنها با هم رفاقت و صداقت عميق و صميمي داشتند و ده‏ها سال بود كه همدوش و همگام با هم كار تأليف موسوعه بزرگ احاديث اهل‏بيت(ع) در منابع اهل سنت را انجام مي‏دادند و به يكديگر بسيار علاقه مند بودند. آقاي روحاني نيز كه هميشه به طور مزاح به آقاي احمدي مي‏گفت: اگر من شما را نداشتم در شهر خودم غريب بودم (اشاره به اين كه بيشتر ساكنان شهر قم را همشهريان ترك زبان تشكيل مي‏دهند). پس از آن كه آقاي روحاني دچار بيماري لا علاج شد آقاي احمدي میانجی از خدا خواسته بود مرگ  آقاي روحاني را نبيند؛ خداوند نیز خواسته‏اش را برآورده كرد و دو ماه قبل از رحلت آقاي روحاني در گذشت!

هنوز دو ماه بيشتر از درگذشت جانگداز آقاي احمدي نگذشته بود كه آقاي روحاني نيز دنيا را وداع گفت! چون در ديداري كه با فرزند مرحوم آقاي احمدي داشت گفته بود: از خدا خواسته ام كه مرا تنها نگذارد و فرموده بود:«رب لا تذرني فرداً و أنت خيرالوارثين» آري،‌ آن دو بزرگوار سال ها با هم زيستند و با هم به سراي جاويدان شتافتند و با هم در جوار رحمت حق آرميدند و كنار هم دفن گرديدند و نقاب از خاك بر چهره كشيدند!‌

اثری ارزشمند و مشترک

کتاب احادیث اهل البیت عن طرق اهل السنة اثر ارزشمند و مشترک آیت اللّه احمدی و مرحوم آیت اللّه حاج سید مهدی روحانی است. همان طوری که از نام آن پیداست، در این مجموعه، احادیث و روایات اهل بیت (ع) در موضوعات مختلف که از طریق اهل سنت نقل شده و در کتاب های روایی و تاریخی معتبر آنان موجود است، گردآوری شده است و در نوع خود یک تحقیق بدیع و ابتکاری به شمار می آید.

این مجموعه نفیس در ابواب و موضوعات گوناگون مانند: تفسیر، عقاید، فضایل، تاریخ اهل بیت (ع) و تاریخ صحابه پیامبر و... به بحث پرداخته است و البته غالب مباحث آن در موضوعات فقهی و احکام عملی است. تعداد کتاب ها و منابعی که این احادیث و روایات از آنها جمع آوری شده، نزدیک به دویست عنوان واثر معتبر می باشد. جلد اول این اثر، بیست جلدی در سال 1379 ش، زیور طبع پوشید و به موضوع طهارت و جنائز می پردازد. مجلدات بعدی را نیز مؤسسه نشر اسلامی به تدریج چاپ و منتشر خواهد کرد.


منبع: سایت باشگاه اندیشه

تهیه و تنظیم فریادرس گروه حوزه علمیه