تبیان، دستیار زندگی
محسن پرویز، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در واكنش به انصراف برخی نویسندگان از پذیرش جایزه جلال آل‌احمد گفت: این حق نویسندگان است كه موضع خود را اعلام كنند و كسی نمی‌تواند ممانعت كند؛ اما باید در نظر داشته باشیم كه در این اظهارنظرها به هیات
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افراد فرهنگي با نگاه وحدت‌بخش به مسايل فرهنگي نگاه كنند

پرویز

محسن پرويز، معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، در واكنش به انصراف برخي نويسندگان از پذيرش جايزه جلال آل‌احمد گفت:" اين حق نويسندگان است كه موضع خود را اعلام كنند و كسي نمي‌تواند ممانعت كند؛ اما بايد در نظر داشته باشيم كه در اين اظهارنظرها به هيات داوران و اعضاي هيات علمي اين جايزه - كه افراد فرهنگي و اهل قلم اند- توهين نشود." وي اين گونه رفتارها را شايسته اهالي فرهنگ ندانست و افزود:"اين افراد فرهنگي بايد سعه صدر بيشتري داشته باشند تا با نوعي نگاه وحدت‌بخش به اين مسايل نگاه كنند.

پرويز به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: اگر كسي حرفي مي‌زند كه به نوعي دهن‌كجي به افراد فرهنگي هيات داوران و هيات علمي جايزه جلال محسوب شود، نوعي اهانت است و مشخص است كه اهالي فرهنگ در هيچ شرايطي حاضر نيستند كه به يكديگر توهين كنند.

وي ادامه داد: بردن جايزه ملي جلال افتخار بزرگي است كه نصيب هركسي نمي‌شود، اما ممكن است كسي از اينكه برنده اين جايزه نشده، مطلع شود و اعلام كند كه تمايل ندارد اثرش در جايزه‌اي برنده شود.

معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين گفت: البته من در اين زمينه كسي را متهم نمي‌كنم؛ اما در سال‌هاي گذشته اين اتفاق در يك مورد محرز شد و همين نمونه، چنين تفكري را در ذهن متبادر مي‌كند.

پرويز با بيان اين مطلب كه كاش نويسندگان وارد اين فضاها نشوند و فضاي فرهنگي را آلوده نكنند، تصريح كرد: نامزد شدن يك نويسنده در يك جايزه ملي، خود به تنهايي يك افتخار بزرگ است و بايد در اين زمينه مهربانانه‌تر و عميق‌تر برخورد كنيم و وارد فضايي نشويم كه دور از شان فرهنگي جامعه است.

وي همچنين در بخش ديگري از سخنان خود افزود: عده‌اي مطرح كردند، حق نويسنده است كه اثرش داوري نشود. در اين باره نيز بايد گفت، هنگامي كه در يك جايزه ملي آثاری بررسي مي‌شوند، نمي‌ توان از همه نظرسنجي كرد كه آيا علاقه‌مند به داوري اثرشان هستند يا خير. ما همه آثار منتشر شده در طول يك‌سال را داوري مي‌كنيم.

پرويز گفت: با اين برخوردها ممكن است اين رويه باب شود و هر كسي كه اثرش به مرحله دوم هم نرسيد، به شكل مستمر اعلام كند كه نمي‌خواهد اثرش داوري شود.

وي در پايان گفت: اين گونه رفتارها شايسته اهالي فرهنگ نيست و اين افراد فرهنگي بايد سعه صدر بيشتري داشته باشند تا با نوعي نگاه وحدت‌بخش به اين مسايل نگاه كنند.

چندي پيش، سه تن از نویسندگانی که آثارشان وارد مراحل داوری جایزه جلال آل‌احمد شده بود (مجید قیصری، قباد آذرآیین و مصطفی مستور) در گفت‌وگو با برخی سایت‌های خبری از شرکت در این جایزه انصراف دادند. رمان‌های «صورتك‌های تسليم» نوشته محمد ايوبی و «آوای نهنگ» نوشته احمد بيگدلی از نامزدهاي دومین دوره جایزه ادبی جلال اند.

مراسم پایانی دوره دوم جایزه ادبی «جلال آل‌احمد» و معرفي برگزيدگان،دوشنبه دوم آذر ماه سالجاري، از ساعت 15 تا 17 در تالار وحدت تهران برگزار مي شود.