تبیان، دستیار زندگی
مدیر عامل اپل، استیو جابز، امروز دیگر برای هیچ‌كس غریبه نیست. و حالا به‌گفته نشریه تحلیلی Fortune، عنوان مدیرعامل دهه را از آن خود كرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استیو جابز، سمبل نوآوری

مدیر عامل اپل، استیو جابز، امروز دیگر برای هیچ‌كس غریبه نیست. او که 58 سال سن دارد به‌همراه استیو وزنیاك (كه اولین مدال فناوری دنیا را از آن خود كرد) اپل را تشكیل داد. وی در میان اهالی آی‌تی بیشترین تحسین و تمجید را پشت خود دارد و موفقیت‌ها و شكست‌های او با اپل، نكست، پیكسار و باز هم اپل، می‌تواند چندین جلد كتاب خواندنی را پر كند.

استیو جابز

جابز با حضور موثر خود در سال 1997، كمپانی اپل را از ورشكستگی نجات داد و به رهبری در دنیای فناوری تبدیل كرد كه بیشتر شركت‌ها به‌دنبال آن می‌دوند و حالا به‌گفته نشریه تحلیلی Fortune، عنوان مدیرعامل دهه را از آن خود كرده است.

او كه در اواخر دهه دوم و اوایل دهه سوم زندگی خود به یك تاجر موفق بدل شده بود، اپل را به یكی از رهبران نخستین كامپیوترهای خانگی تبدیل كرد. هر چند كه رفتار جسورانه او در همین دوران، باعث شد شركتی كه در سال 1985 تاسیس كرده بود، او را كنار بگذارد.

وقتی جابز در سال 1997 به این شركت بازگشت، ‌نه‌تنها اپل را از نابودی نجات داد، بلكه آن را به اسبی پرقدرت در مسابقات صنایع مختلف تبدیل كرد: موسیقی، فیلم و تلفن‌های همراه. جالب است كه سهام این شركت روزبه‌روز افزایش می‌یافت، اما این افزایش ناشی از تعداد فروش بیشتر نبود و به‌خاطر استایل بالا و سادگی استفاده، رشد می‌كرد.

Fortune به كمپانی انیمیشن پیكسار اشاره‌ای نكرده است، اما شایان ذكر است كه جابز این كمپانی را در سال 1986 از جرج لوكاس (خالق جنگ ستارگان) خرید و به بهترین استودیوی انیمیشن 3‌بعدی دنیا بدل كرد و بعد آن را به دیزنی فروخت. پیکسار یک دهه با ساخت فیلم‌های پیشرویی مانند «داستان اسباب‌بازی» معروف و موفق گردید. از آن زمان به بعد این شرکت فیلم‌های پویانمایی دیگری مانند «زندگی یک حشره»  «داستان اسباب بازی 2» ، «شرکت هیولاها» )، «در جستجوی نمو»  و «اُعجوبه‌ها» ، «خودرو ها » (Cars)، را ساخته است که همه? آنها برنده جوایزی بوده‌اند. سهام جابز در این شرکت هم اکنون در حدود یک میلیارد دلار ارزش دارد.

شرکت والت دیزنی تمامی سهام شرکت پیکسار را به مبلغ ?.? میلیارد دلار (به شکل سهام در دیزنی) خریداری نمود و تمامی مدیریت این شرکت عظیم را از زیر انگشتان آقای جابز برداشتند

استیو جابز

این فهرست دستاوردها برای مردی كه با سرطان دست‌وپنجه نرم می‌كند و هنوز یك دهه با بازنشستگی فاصله دارد،  فهرست بدی نیست. در 10سال گذشته، جابز اپل را با پول خالص روبه‌رو كرده است و این شركت ركورد درآمدهای خود را شكسته است. اپل در دستگاه‌های قابل حمل پخش موسیقی، فروش دیجیتال موسیقی، تلفن‌های همراه و نرم‌افزارهای آن و دریافت فیلم‌های سینمایی پیشرو است. با چنین پیش‌زمینه‌ای، می‌توان استیو جابز را به‌عنوان مدیرعامل دهه انتخاب كرد. لری الیسون، مدیرعامل اوراكل در وصف او می‌گوید:

«فرق بین من و استیو این است كه من می‌خواهم با بهترین چیزها زندگی كنم، اما هیچ چیز برای او كافی نیست.»

اما چرا شركت‌های دیگری همچون گوگل این افتخار را نداشتند كه مدیرعامل دهه را در میان خود داشته باشند؟ به‌عنوان مثال، گوگل سرویس‌های تكان‌دهنده‌ای همچون Google map، جی‌میل، پیكاسا یا یوتیوب را ارائه كرده است، اما تفاوت مثلث سه‌گانه قدرت گوگل با استیو جابز در این است كه:

«آن‌ها فناوری‌های فعلی را به كمال می‌رسانند، اما استیو جابز فناوری را خلق می‌كند»

دو محصول آیپاد و آیفون در دوران مدیریت او خلق شدند و هر دو محصولاتی بودند كه قانون بازی تجارت فناوری را تغییر دادند.

همه دوستداران دنیای آی تی امیدوارند سایه استیو جابز همواره بر سر اپل باشد! ولی دیدن این عکس هم جالب است. لابد سنگ قبر چنین آدمی باید شبیه آیپاد باشد...

استیو جابز

برگرفته از ویکی پدیا و کلیک

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی