تبیان، دستیار زندگی
رییس ستاد انتخابات مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، حضور گسترده طلاب در ششمین دوره انتخابات مجمع را خواستار شد و گفت: فضلا و طلاب با حضور گسترده خود، در این انتخابات در عرصه تصمیم‌سازی‌ حوزه مشارکت نمایند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روند برگزاری انتخابات مجمع نمایندگان طلاب تشریح شد

روند برگزاری انتخابات مجمع نمایندگان طلاب تشریح شد

رییس ستاد انتخابات مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، حضور گسترده طلاب در ششمین دوره انتخابات مجمع را خواستار شد و گفت: فضلا و طلاب با حضور گسترده خود، در این انتخابات در عرصه تصمیم‌سازی‌ حوزه مشارکت نمایند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام فاضل حسامی در گفتگو با خبرنگار مرکز خبر حوزه، گفت: مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم به دنبال توصیه‌های حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر استفاده از آرای طلاب جوان در تصمیمات حوزه، با تدوین اساسنامه پس از ارتحال حضرت امام با تایید مقام معظم رهبری و مراجع عظام به تصویب نهایی رسیده و تا به حال 5 دوره انتخابات مجمع نمایندگان برگزار شده و در حال آماده شدن برای برگزاری ششمین دوره انتخابات آن در 28 آبان هستیم.

وی در تبیین ارکان و اعضای ستاد برگزاری انتخابات مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه بیان داشت: در راس این ستاد، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قرار دارد و وظیفه راهبردی و سیاستگذاری ستاد را بر عهده دارد.

وی معاونت جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه علمیه و هیات 5 نفره نظارت بر انتخابات مجمع را از دیگر ارکان ستاد عنوان کرد و افزود:هیأت نظارت متشکل از 2 نفر از اعضای جامعه مدرسین، 2 نفر از اعضای شورای عالی و معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین می‌باشد که وظیفه نظارت بر حسن اجرای انتخابات را برعهده دارند.

رییس ستاد انتخابات مجمع نمایندگان طلاب بخش‌های پشتیبانی، رسیدگی به امور ثبت نام ، تبلیغات و رسانه و خدمات را ازجمله بخش‌هایی دانست که در اجرای انتخابات نقش فعالی را ایفا می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسامی با اشاره به ضرورت دست‌‌یابی به آمار دقیق طلاب و فضلا، به نحوه تهیه آمار و اطلاعات، اظهار داشت: برای تجمیع و پردازش آمار و اطلاعات طلاب، آمارهای مختلف را از دفتر شهریه مقام معظم رهبری، مرکز خدمات حوزه و معاونت آمار و بررسی حوزه دریافت و پس از پردازش اطلاعات، آمار نهایی را تکمیل و به صورت بانک اطلاعاتی تهیه گردیده که پس از لحاظ نمودن نظرات تکمیلی نمایندگان طلاب در اجرای انتخابات به عنوان مبنای آماری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: در این انتخابات بر اساس مصوبه جامعه مدرسین، هر شهرستان که بیش از 100 طلبه ساکن قم داشته باشد، می‌تواند نماینده مستقل در مجمع نمایندگان طلاب و فضلا داشته باشد و در غیر این صورت با حوزه‌های دیگر به صورت مشترک نماینده خواهند داشت.

رییس ستاد انتخابات مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه در مورد شرایط تایید و احراز صلاحیت کاندیداها خاطرنشان ساخت: افراد متقاضی حضور در مجمع نمایندگان طلاب و فضلا باید علاوه بر دارا بودن مدرک سطح سه حوزه، سابقه 5 سال شرکت در درس خارج و تایید آن توسط مرکز مدیریت حوزه یا یکی از اساتید شناخته شده یا تحصیل در سطح 4 حوزه می‌باشد.

حجت‌الاسلام حسامی تعداد افراد تایید صلاحیت شده را تا امروز 196 نفر اعلام کرد و گفت: طی روزهای آتی تعداد این افراد با تکمیل مدارک، افزایش خواهد یافت.

وی تایید نتیجه نهایی انتخابات هر حوزه را منوط به شرکت یک سوم طلاب آن حوزه در انتخابات و کسب نصف به علاوه یک توسط کاندیداها عنوان کرد و گفت: در غیر این صورت انتخابات آن حوزه به دور دوم، که دو هفته بعد از انتخابات دور اول برگزار می‌شود، کشیده خواهد شد.

رییس ستاد انتخابات مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه در پایان زمان اعلام نتایج انتخابات را 24 تا 48 ساعت پس از برگزاری آن اعلام کرد و یادآور شد: تعداد 211 نماینده از 131 حوزه انتخابیه، برای یک دوره 4 ساله به مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم راه خواهند یافت.