تبیان، دستیار زندگی
اصلاح الگوی مصرف به خصوص الگوسازی این مساله برای زوج های جوان و جوانان در آستانه ازدواج وظیفه ای است که برای ادای آن خانواده، جامعه و مسئولان همگی نقش دارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شبی رویایی در کمال سادگی

ازدواج

این روزها سبقت جستن در تجملات و چشم و هم چشمی های تشریفاتی ، به زحمت انداختن خانواده ها و تکلف های طاقت فرسا در افزودن هزینه های مراسم قبل، حین و بعد از ازدواج و… از جمله عوامل دور ساختن جوانان از ازدواج به هنگام و تأخیر در زناشوئی است. این مساله همچنین افزایش توقعات و غلبه مشکل و زرق و برق مادیات بر معنویت ها و کاهش بهره وری در ازدواج می شود به طوری که دیگر کمتر کسی را می توان یافت که با کمترین هزینه و ساده ترین مراسم تن به آغاز زندگی زناشویی و ازدواج دهد.

در همین راستا و با توجه به اینکه امسال به نام سال اصلاح الگوی مصرف نامگذاری شده است می تواند فرصت را غنیمت شمرد و باتوجه به رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب مبنی بر اینکه «سادگی را از مراسم ازدواج آغاز کنید» بنای بسیاری از ازدواج ها را مبنی بر سادگی و با هزینه های کم گذاشت.

«سادگی را از مراسم ازدواج آغاز کنید.»

آنچه می خوانید نکات کلیدی از مجموعه ی سخنان مقام معظم رهبری در جلسات عقد یک دهه گذشته است: «در همه امور زندگی تان سادگی را رعایت کنید . اولش هم از همین مراسم ازدواج است ، از این جا شروع می شود. اگر ساده برگزار کردید ، قدم بعدی اش هم می شود ساده و الّا شما که رفتید آن مجلس کذایی ِ مثل اعیان و اشراف های زمان طاغوت را درست کردید ، بعد دیگر نمی توانید بروید توی خانه کوچکی مثلاً با وسایل مختصری زندگی کنید . این جور نمی شود دیگر. از اول، زندگی را پایه اش را بر اساس سادگی و ساده زیستی بگذارید تا زندگی بر خودتان ، بر کسانتان و بر مردم جامعه ان شاءا... آسان شود».

ازدواج ساده است . البته جشن و سرور و اینها عیبی ندارد . هر کس هر مقداری که مایل است ، اما اینها جزو دین و جزو تشریفات رسمی و دینی ازدواج نیست . هر کس خواست می تواند انجام بدهد ، هر کس نخواست، نه.

«اینکه حتماً بایستی بروند در یک معبد و زانو بزنند جلوی کسی و چه بکنند ، و مراسمی که در جاهای دیگر وجود دارد، در اسلام نیست. در اسلام یک صیغه است شرعی که باید خوانده شود . البته در اسلام برای معاملات گوناگون،معاملاتی که اهمیتش کمتر از ازدواج است شاهد می گیرند... حالا هم که مقررات ثبت و درج در محاکم. مراکز ثبت رسمی است و هیچ تشریفاتی ندارد؛ می توانند خیلی راحت و بدون تشریفات این ازدواج را انجام دهند».

مراسم عروسی، عرصه ای برای خودنمایی

بسیاری از کارشناسان و متخصصان ازدواج و مسائل خانواده نیز با آسیب شناسی مباحث مربوط به ازدواج متفق القول معتقدند که ازدواج هایی که بر اساس ثروت و میزان دارایی افراد صورت می گیرد موفق نبوده و پس از گذشت مدتی این ازدواج ها دچار مشکلات عدیده ای می شوند. اینها همچنین هزینه هایی را که برای شروع یک زندگی مشترک صرف می شود را در حد معقول مطرح کرده و هزینه های گزاف را نیز بستر ساز مناسبی برای آغاز مشکلات در روابط بین زوجین می دانند.

محمدجعفر غفرانی، استاد دانشگاه و متخصص امور جوانان  می گوید: به نظر می رسد اصلاح الگوی مصرف باید در رابطه با انواع پدیده ها و هزینه های که در ابتدای ازدواج به زوج جوان تحمیل می شود و هیچ ارتباطی با موفقیت زن و شوهر ندارد وارد شود.

بسیاری از هزینه هایی که در مراسم عقد و عروسی انجام می شود بر مبنای چشم و همچشمی و مسبب گناه و مصیبت است. بسیاری دیگر از هزینه های گزاف عروسی مانند انواع ماشین ها و لباس ها برای یک شب همچنین هزینه های فیلمبرداری و عکسبرداری می تواند زمینه ساز انواع اختلافات در زندگی باشد.

این استاد دانشگاه با اعتقاد بر این که در روستاها فقط عروس و داماد لباس خود را عوض می کنند و همه افراد با وضعیت و ظاهر طبیعی در مراسم عروسی شرکت می کنند، میهمانی های شهری را عرصه ای برای ابراز وجود افراد دانست و این مراسم را بدون در نظر گرفتن عروس و داماد و تنها برای خودنمایی افراد عنوان کرد.

خانواده ها اساس کار هستند و نقش اصلی را در این وظیفه مهم با پیروی از سیره پیشوایان دینی در آسان سازی ازدواج، بر عهده داشته و نباید با فرافکنی و انداختن بار مسئولیت شانه خالی کنند .

مثلثی برای اجرای اصلاح الگوی مصرف

اما در پایان می توان گفت اصلاح الگوی مصرف به خصوص الگوسازی این مساله برای زوج های جوان و جوانان در آستانه ازدواج وظیفه ای است که برای ادای آن خانواده، جامعه و مسئولان همگی نقش دارند و برای شکل گیری این مثلث سه ضلعی، همه اضلاع بایستی همگرایی داشته باشند.

خانواده ها اساس کار هستند و نقش اصلی را در این وظیفه مهم با پیروی از سیره پیشوایان دینی در آسان سازی ازدواج، بر عهده داشته و نباید با فرافکنی و انداختن بار مسئولیت شانه خالی کنند . همان گونه که فرهنگسازان جامعه و مسئولان کشور نیز هر کدام بایستی نقش خویش را در این میان ایفا کنند و صرفاً مسئولیت را بر عهده خانواده ها قرار ندهند.

منبع : برنا

تنظیم برای تبیان :داوودی

مقالات مرتبط :

ازدواج آگاهانه، بهنگام وآسان

مشکلات نرم افزاری ازدواج

ازدواج در زندان باورهای غلط

انتخاب همسر به سبک جوان امروزی

ازدواج ،ارزش است یا ضد ارزش؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.