تبیان، دستیار زندگی
و به جای سرخوردگی حاصل از قرار گرفتن تحت استرس و فشارها و اینكه او قادر نیست امور روزانه خود را اداره كند ، موانع را با ذهن بازتری مورد توجه قرار خواهد داد و آماده خواهد بود تا مسائلش را با شما یا روان درمانش درمیان بگذارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نوجوانان تازه وارد

نوجوانی

شاید تا به حال این موضوع را تجربه كرده اید كه گاهی فرزند نوجوانتان را در حال شوخی و خنده می بینید ولی مدتی بعد ،  به شدت عصبانی می شود و بدون هیچ دلیل خاصی فریاد میكشد یا شروع به گریه میكند. این تغییر  ونوسان روانی در دوران نوجوانی ، امری عادی بشمار می رود  ولی در مورد تغییرات روانی كه به افسردگی تبدیل میشود چیزی می دانید ؟

نوجوانان آنقدر با جامعه ی امروز در ارتباط  و درگیر هستند كه به آسانی دچار افسردگی میشوند و اگر این افسردگی درمان نشود، می تواند به یك مسئله جدی تر و خطرناك منجر شود.

با وجود فشار در مدرسه، شرایط خانوادگی و ضرورت انتخابهای جدی برای زندگی در سنین جوانی ، افسردگی ممكن است ضربه غیر منتظره ای را منجر شود كه شاید حتی نوجوان ، متوجه نباشد كه به این اختلال دچار شده است . افسردگی در نوجوانان معمولا مورد توجه قرار نمی گیرد و به ندرت درمان و یا حتی تشخیص داده می شود . اكثر والدین بر آنند كه شرایط  و روحیه منفی  فرزندان نوجوانشان را همچون سایر خصایص دوران نوجوانی تلقی كنند.

گاهی اوقات فقط  صحبت كردن درباره یك موقعیت ، در یافتن یك راه حل و یا نگرش از دیدگاهی متفاوت ، كمك خواهد كرد .

بیشتر نوجوانانی كه دچار افسردگی هستند ، دائما ، نه تنها از والدینشان ، بلكه از خواهر و برادر و حتی دوستانشان ، آزرده و رنجیده میشوند. ممكن است نمرات آنها افت كند و زندگی اجتماعی آنها به طور ناگهانی و غیر منتظره ای ، متوقف شود. فرزند نوجوان شما ممكن است برای ماندن در اتاقش بهانه ها و توجیهاتی بیان كند و از شركت در فعالیتهای اجتماعی امتناع نماید و حتی اگر مجبور به شركت در چنین فعالیتهایی باشد ، با نشاطی اندك و یا فاقد هرگونه شور و شوقی خواهد بود  .

نوجوانی

گاهی ممكن است این اختلال در واقع یك عدم تعادل شیمیایی باشد و با سخنان و مراقبت ها ی والدین قابل كنترل نباشد . ممكن است برای اینكه فرزند نوجوان شما دوباره سلامت روانی خود را بازیابد ، استفاده از دارو و روان درمانی لازم باشد.افسردگی یك اختلال جدی و خطرناك است كه میتواند منجر به موقعیت های خطرناكتری همچون پرخاشگری و خشونت در مدرسه یا خانه ، آسیب رساندن به خود و یا حتی خودكشی شود .

اگر فرزند نوجوان شما برای یك دوره طولانی  ناراحت یا افسرده به نظر میرسد ، سعی كنید با او صحبت كنید. گفتگو را صمیمانه و با اشاره به این مطلب آغاز كنید كه شما درك می كنید كه مسائلی باعث ناراحت او شده اند . از عكس العمل های احتمالی فرزندتان كه نمی توانید كمكی بكنید یا كاری انجام دهید ، مایوس نشوید . توجه داشته باشید كه  گاهی اوقات فقط  صحبت كردن درباره یك موقعیت ، در یافتن یك راه حل و یا نگرش از دیدگاهی متفاوت ، كمك خواهد كرد . در طول این دوره سخت برای فرزند نوجوان شما خیلی مهم است كه بداند شما بسیار مراقب و متوجه او هستید.

نوجوان شما با شناخت این كه او كاملا" در شرف ورود به مراحلی از رشد طبیعی است ، و تحت فشار قرارگرفتن از جانب مدرسه ، خانواده و هم سن و سالانش امری عادی است ، احساس آرامش می كند .

اگر نوجوان شما در مورد مشكلاتش با شما صحبت نمی كند ، با مشاور راهنمای مدرسه اش صحبت كنید. او ممكن است بتواند اطلاعات مفیدی درباره آنچه كه نوجوان شما از آن رنج می برد ، در اختیارتان بگذارد و یا قادر باشد بشما كمك كند تا بررسی كنید كه مراجعه به یك روانپزشك متخصص یا شركت در جلسه ی مشاوره های گروهی برای فرزندتان چقدر می تواند سودمند باشد  .

اگر باید تصمیم بگیرید كه روان درمانی برای او لازم است. نوجوانتان را مجبور نكنید كه در این جلسات شركت كند . در عوض ، از او بخواهید كه در این جلسات شركت كند تا تنها بفهمد كه مشكل خاص او ممكن است آن گونه كه او تصور می كند منحصر به فرد و غیر عادی نباشد . ممكن است نوجوان شما با شناخت این كه او كاملا" در شرف ورود به مراحلی از رشد طبیعی است ، و تحت فشار قرارگرفتن از جانب مدرسه ، خانواده و هم سن و سالانش امری عادی است ، احساس آرامش كند . و به جای سرخوردگی حاصل از قرار گرفتن تحت استرس و فشارها و اینكه او قادر نیست امور روزانه خود را اداره كند ، موانع را با ذهن بازتری مورد توجه قرار خواهد داد و  آماده خواهد بود تا مسائلش را با شما یا روان درمانش درمیان بگذارد.

منبع: Parenting A Teenager

فهیمه کهتری - خانواده و زندگی

مقالات مرتبط

گذار از منفی گرایی

تکیه گاهی مطمئن در دورانی حساس

به آرامی ،کنارش باش!

دوستی از جنس خودم

رمز تربیت پسر موفق!

قدم زدن در روزگار نوجوانی

سبز ترین فصل زندگی

دوستی از جنس پدر و مادر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.