تبیان، دستیار زندگی
مدیر کل امور پژوهشی معاونت پژوهش حوزه گفت: 26 هزار و 500 جلد کتاب در هفته کتاب و کتاب‌خوانی برای مدارس علمیه سراسر کشور ارسال خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارسال بیش از 26 هزار جلد کتاب به مدارس علمیه سراسر کشور
رفیعی

مدیر کل امور پژوهشی معاونت پژوهش حوزه گفت: 26 هزار و 500 جلد کتاب در هفته کتاب و کتاب‌خوانی برای مدارس علمیه سراسر کشور ارسال خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام رفیعی، نماینده حوزه در ستاد هفته کتاب در گفت‌‌گو با خبرنگار مرکز خبر حوزه، ضمن تشریح فعالیت‌های حوزه در هفته کتاب و کتاب‌خوانی به معرفی ستاد هفته کتاب و فعالیت‌های آن پرداخت و اظهار داشت: به صورت متعارف در آستانه هفته کتاب، ستادی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با عنوان ستاد هفته کتاب با حضور بیش از 30 مرکز علمی، فرهنگی و حوزوی برگزار می شود.

حجت‌الاسلام رفیعی ادامه داد: امسال امور پژوهشی معاونت پژوهش حوزه به عنوان نماینده حوزه علمیه به این ستاد دعوت و با اخذ نظرات و پیشنهادات معاونت‌ها و مراکز حوزوی، طی 8 جلسه، برنامه های حوزه علمیه در هفته کتاب به این ستاد معرفی گردید.

مدیر‌کل امور پژوهشی معاونت پژوهش حوزه افزود: معاونت‌های آموزش، پژوهش و تهذیب حوزه علمیه برنامه‌ها و پیشنهاداتی را ارائه دادند که از میان این طرح‌ها، 10 برنامه کلی در ستاد مطرح و تمامی آنها تصویب گردید.

وی با اشاره به طرح‌های تصویبی ستاد هفته کتاب در عرصه فعالیت‌های حوزوی بیان داشت: برگزاری نشست‌های تخصصی درباره متون درسی حوزه و نقد و بررسی آنها با حضور کارشناسان از سوی معاونت پژوهش حوزه علمیه از برنامه‌های تصویب شده است که از سوی دفتر برنامه‌ریزی و تدوین متون درسی حوزه برگزار خواهد شد.

مدیر دفتر تدوین و تالیف کتب حوزه ادامه داد: برگزاری 5 نشست علمی نقد کتاب از سوی دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه با همکاری انجمن‌های علمی حوزه علمیه و بر پایی نمایشگاه کتب آموزشی حوزوی در مدارس علمیه سراسر کشور از سوی معاونت آموزش حوزه از جمله برنامه‌های حوزه علمیه در هفته کتاب است.

مدیر کل امور پژوهشی معاونت پژوهش حوزه گفت: با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی، نشست علمی آسیب شناسی روش های احیا و تصحیح کتب حوزوی با هدف بررسی شیوه‌های احیای آثار قدیمی و عرضه آنها به جامعه علمی با حضور کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام رفیعی، عرضه کتب در رشته‌های علوم انسانی و اسلامی در مراکز استان‌ها با تخفیف ویژه را از دیگر برنامه‌های حوزه در هفته کتاب دانست و عنوان کرد: این برنامه از سوی معاونت آموزش حوزه به ستاد هفته کتاب پیشنهاد شد که به تصویب رسید.

مدیر دفتر تدوین و تالیف کتب حوزه اضافه کرد: معرفی پایان‌نامه‌ها و تحقیقات طلاب با همکاری اداره مدارج علمی حوزه از سوی معاونت آموزشی حوزه به دلیل محدودیت زمانی در هفته پژوهش انجام می‌شود.

وی افزود: در راستای آشنایی طلاب با پایان نامه های علمی، بانک پایان‌نامه‌های طلاب سطح 3 و 4 برای اولین بار در حوزه راه اندازی خواهد شد.

حجت‌الاسلام رفیعی ادامه داد: این بانک همزمان با هفته پژوهش، در کتابخانه مدرسه فیضیه با 500 پایان‌نامه از طلاب سطوح عالی فعال خواهد شد و در سیستم منظمی به صورت قفسه باز ارائه و در اختیار استفاده کنندگان قرار خواهد گرفت و فرصت خوبی برای پژوهشگران و طلابی که در آستانه نگارش پایان نامه ها هستند، مهیا خواهد نمود.

وی بیان داشت: معرفی مجلات تهیه شده در مدارس علمیه سراسر کشور که از سوی معاونت آموزش، پیشنهاد شده است در هفته کتاب شروع می‌شود.

این مدیر حوزوی به دیگر فعالیت‌های معاونت پژوهشی حوزه در آستانه هفته کتاب اشاره کرد و گفت: از سوی این معاونت، کتابی در سال گذشته با عنوان « اولویت‌های پژوهشی دستگاه های علمی و اجرایی کشور» منتشر شد که از 60 دستگاه علمی و اجرایی کشور، اولویت‌های پژوهشی در حوزه دین دریافت شد.

وی به بیان اهداف انتشار این کتاب پرداخت و عنوان کرد: این کتاب با هدف بررسی اولویت‌های پژوهشی دستگاه های کشور مانند مرکز پژوهش‌های مجلس مجلس و مجمع تشخیص مصلحت و سایر نهاد‌های رسمی علمی و اجرایی معرفی چار‌چوب‌ها و اولویت‌های آنها در حوزه دین و پژوهش دینی منتشر شده که در هفته کتاب، معرفی و رونمایی خواهد شد.

حجت‌الاسلام رفیعی تصریح کرد: در فاصله دو یا 4 سال یک بار بر اساس فرآیند تعریف شده، اولویت‌های پژوهشی دستگاه‌های کشور را در عرصه دین دریافت و در اختیار مراکز پژوهشی قرار می‌دهیم تا در جهت برنامه ریزی دقیق علمی و جهت دهی به اولویت علمی حوزه و سایر دستگاه‌های علمی و پژوهشی اقدام کنند.

مدیرکل امور پژوهشی معاونت پژوهش حوزه اضافه کرد: با این برنامه‌ریزی از کارهای تکراری و بیهوده و نیز صرف هزینه بی‌مورد پژوهشی جلو‌گیری کرده و حرکتی هم سو و هماهنگ در جامعه علمی و دستگاه‌های پژوهشی در عرصه دین بوجود می‌آید.

حجت‌الاسلام رفیعی اضافه کرد: امور کتابخانه‌های معاونت پژوهش در برنامه ای بلند مدت در نظر دارد با اهدای کتاب و تجهیز کتابخانه‌های مدارس علمیه، تا بخشی از کتب مورد نیاز مدارس علمیه را تامین کند و برای سال آینده این فرایند به صورت دقیق نیاز سنجی خواهد شد.

مدیر کل امور پژوهشی معاونت پژوهش حوزه بیان داشت: ارسال نرم‌افزار‌های مورد نیاز کتابخانه‌های مدارس از دیگر برنامه‌های حوزه علمیه در هفته کتاب است که به محض آماده شدن، به تدریج در اختیار این کتابخانه‌ها قرار خواهد گرفت.

وی اذعان داشت: انتشار تمبر یاد بود در روز26 آبان ماه به مناسبت روز حوزه، دانشگاه و تولید دانش اسلامی برای اولین بار، به پیشنهاد معاونت پژوهش با هدف نشان دادن همکاری حوزه و دانشگاه در تولید علوم اسلامی است صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام رفیعی گفت: با جهت‌دهی طلاب بسوی تحقیق و پژوهش در عرصه دین، آنان باید در راستای پاسخ‌گویی به نیاز‌های جامعه علمی کشور مقالات و تحقیقات خود را انجام دهند.

وی افزود: هر کتابی که در حوزه منتشر می‌شود، باید نیاز یا مسئله‌ای را در جامعه پاسخ‌گو باشد، زیرا با شناسایی مناسب نیازها، در تولید دانش و علوم اسلامی موفق خواهیم بود.

مدیرکل امور پژوهشی معاونت پژوهش حوزه در خصوص تدوین کتب اخلاقی و قراردادن آن در چرخه آموزشی حوزه، اظهار داشت: آموزش اخلاق باید در مقاطع مختلف متناسب با توان علمی طلاب تا سطوح 1و 2 به صورت منظم وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: دفتر تدوین و تالیف کتب حوزوی در زمینه تالیف کتب اخلاقی آمادگی لازم را دارد البته باید مقدمات آن همچون طراحی سرفصل‌ها و برنامه‌های آموزشی صورت بگیرد و آن گاه بر اساس آن به تالیف کتب اخلاقی بپردازیم.

حجت‌الاسلام رفیعی اذعان داشت: در این راستا دو کتاب « آشنایی با آداب اسلامی» و «آشنایی با اخلاق اسلامی » در حال تدوین و تالیف است و در سال جاری با حمایت مسئولین منتشر می‌شود .

وی در پایان با اشاره به فعالیت‌های دبیرخانه کتاب سال حوزه خاطرنشان کرد: در اوایل بهمن ماه سال جاری همایش کتاب سال حوزه برگزار خواهد شد و این معاونت از یک ماه قبل از شروع این همایش، فعالیت‌های خود را به صورت رسمی آغاز می‌کند و در حال حاضر گروه‌های علمی، ارزیابی کتب را به پایان رسانده و مراحل پایانی آن‌ را طی می‌کنند.