تبیان، دستیار زندگی
ایشان می‎فرمودند: «روز قیامت خداوند می‎تواند جزای هر كس را خصوصی به او بدهد. اما این كه همه را یك جا جمع می‎كند، برای این است كه مقام اهل بیت را به همه نشان دهد.»
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در توبه کردن عجله کنید!

توبه و بازگشت

توصیه‎هایی از مرحوم آیة الله میرزا حسنعلی مروارید(ره)

زیادی تسبیح و تکبیر برای چیست؟

«چون انسان موجودی طبیعی و وابسته به زمان و مكان است، همواره می‎خواهد خدا را با خود و دیگران مقایسه كند و صفات مخلوقات را بر او جاری كند. برای بیرون آوردن انسان از این اشتباه، اینقدر در نماز، تسبیح و تكبیر وارد شده تا به انسان یادآور شود كه خداوند، بزرگتر از این است كه دارای اوصاف مخلوقات خود باشد.»(1)

آدرس دادن خاص مومنان است

«در تفسیر عبارت "الذی خلقنی فهو یهدین" می‎فرمودند: هدایت دو معنا دارد، یكی "ارائه‎ی طریق" و دوم "ایصال الی المطلوب". ارائه‎ی طریق به این نحو است كه مثلا اگر شما به كسی گفتید خانه‎ی فلانی كجاست، می‎گوید از فلان كوچه برو، سمت چپ، پلاك چند. اما "ایصال الی المطلوب" این است كه دست شما را بگیرد و تا در خانه، شما را برساند. هر دو نوع هدایت از افعال پروردگار است؛ اما ایصال الی المطلوب، مخصوص مومنان و اهل تقواست. پس اگر كسی می‎خواهد كه دستش را بگیرند تا به مقصد برسد، باید تقوا پیشه كند.»(2)

لباس نمازگزار

همواره تاكید داشتند كه موقع نماز، لباس نمازگزار مرتب باشد. می‎فرمودند: «متوجه باشید كه با خدا می‎خواهید صحبت كنید.»(3)

در توبه کردن عجله کنید!

در مورد توبه می‎فرمودند: «هر گاه مرتكب گناهی شدید، در توبه عجله كنید. چون اگر توبه نكردید، اثر گناه در روح شما باقی می‎ماند و برای دفعات بعد، خودداری از گناه مشكل‎تر خواهد شد.»(4)

نشان دادن مقام اهل بیت(علیهم‎السلام)

ایشان می‎فرمودند: «روز قیامت خداوند می‎تواند جزای هر كس را خصوصی به او بدهد. اما این كه همه را یك جا جمع می‎كند، برای این است كه مقام اهل بیت را به همه نشان دهد.»(5)

خیرخواه مردم باشید

مرحوم آیة الله میرزا جواد آقا تهرانی(ره) می‎فرمود:

پیوسته برای رضای خداوند متعال خیرخواه مردم باشید. از رسول اكرم نقل است كه فرمود: «ان اعظم الناس منزلة عندالله یوم القیامة، امشاهم فی ارضه بالنصیحة لخلقه»؛ در روز قیامت با منزلت‎ترین مردم نزد خداوند، كسی است كه در راه خیرخواهی برای خلق خدا، او كوشاترین آنان باشد و بیش از دیگران گام بردارد.

و از امام صادق(علیه‎السلام) نقل است كه فرمود: «علیك بالنصح لله فی خلقه، قلن تلقاه بعمل افضل منه»؛ بر تو باد كه برای خدا خیرخواه خلق خدا باشی، زیرا هرگز خداوند را با عملی بهتر از آن دیدار نخواهی كرد.»(6)


پی‎نوشت‎ها:

1- محمد الهی خراسانی: 1384، مروارید علم و عمل، درنگی در زندگی و آموزه‎های عالم ربانی آیة الله میرزا حسنعلی مروارید، مشهد (چاپ یكم)، بنیاد پژوهشهای اسلامی، ص 79.

2- همان، صص 77 ـ 78.

3- همان، ص 81.

4- همان، ص 82.

5- همان، ص 79.

6- همان منبع، ص 88.

گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.