تبیان، دستیار زندگی
چندی پیش که بابک امین تفرشی جایزه عکاسی علمی لنر نیلسون را گرفت به فکر موفقیت و پیشرفت ایرانی ها در زمینه نجوم در چند سال اخیر افتادیم. بهتر است چند مورد از آن ها را با هم مرور کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دوران جدید نجوم ایران

چندی پیش که بابک امین تفرشی جایزه عکاسی علمی لنر نیلسون را گرفت به فکر موفقیت و پیشرفت ایرانی ها در زمینه نجوم در چند سال اخیر افتادیم. بهتر است چند مورد از آن ها را با هم مرور کنیم.

به این اخبار خوب توجه کنید:

سفیر امید

سال 1388 در ایران مانند همه کشور های جهان به نام سال جهانی نجوم نام گذاری شد.

سفیر امید به فضا پرتاب شد.

در طی 10 سال آینده، یک ایرانی به فضا فرستاده خواهد شد.

ماهواره امید با موفقیت ماموریت خود را انجام داد.

المپیاد جهانی نجوم در ایران برگزار می شود.

روز جهانی نجوم امسال در سراسر کشور با شکوه خاصی برگزار شد.

رصدخانه ملی ایران در آینده ای نزدیک مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

رصدخانه ملی ایران

طبق آمار به دست آمده، منجمین آماتور ایرانی، فعال ترین گروه های نجومی منطقه به شمار می روند.

تیم ایران رتبه نخست المپیاد جهانی نجوم را کسب کرد.

پروژه بین المللی شب های گالیله ای در ایران، مردم را با آسمان آشتی داد.

دکتر احمدی نژاد به علاقه مندان آسمان شب قول داد تا رصدخانه هایی در استان های مختلف کشور تاسیس شود.

بابک امین تفرشی منجم آماتور و روزنامه‌نگار ایرانی موفق شد جایزه عکاسی علمی لنر نیلسون را در سال 2009 کسب کند.

و ...

با تاسیس یک رصدخانه کوچک از طرف دانشگاه آذربایجان در مراغه، یاد رصدخانه قدیمی مراغه و خواجه نصیرالدین طوسی گرامی داشته شده اما این کافی نیست

انگار رخوتی که سال های سال جامعه نجومی ما را در برگرفته بود، کم کم جای خود را با پویایی و فعالیت عوض می کند. دیگر ابوریحان و خواجه نصیر می توانند به نوادگان خود ببالند و از فرزندان خود به خاطر حفظ میراث گرانقدر ایران کهن قدردانی کنند. منجمین بزرگ فراموش شده  ما دیگر   می توانند امیدوار باشند که نسل فرزندانشان در آینده شکوه و عظمتی مانند شکوه و عظمت رصدخانه مراغه را برای میهن خود به ارمغان خواهند آورد.

اکنون در حدود یک قرن از ورود اولین منجم مدرن ایرانی، سید محمود خان قمی به ایران می گذرد کسی که بسیار تلاش کرد تا ناصرالدین شاه را برای احداث یک رصدخانه سلطنتی متقاعد کند اما با این جمله معروف شاه رو به رو  شد که به او گفت:« ما برای هوا پول نداریم!». اما دیگر آن دوران سیاه گذشته است و در طی این سال ها همه متوجه ارزش والای علوم فضایی و نجوم شده اند تا جایی که مسئولین کشور از یک سو و منجمان آماتور ایرانی از سویی دیگر، هر کدام این علم را به نوعی توسعه می دهند. برنامه آسمان شب شبکه چهار، مجله نجوم، سازمان فضایی ایران، سایت های تخصصی در زمینه نجوم مانند سایت آسمان پارس ، گروه های فعال نجومی و ... همه و همه در این چند سال اخیر نقش بارزی در شکل گیری این پیشرفت ها داشته اند.

اگرچه هنوز راه درازی را برای رسیدن به موفقیت کامل در این زمینه پیش رو داریم اما موجی که تقریبا از دهه هفتاد در جامعه نجومی ایران به راه افتاده، دیگر بسیار قدرتمند شده است و نوید یک آینده روشن و درخشان را به ما می دهد.

نوشته:

محمد حسین اربابی فر

تنظیم برای تبیان:

ا.م.گمینی