تبیان، دستیار زندگی
مقصود از زدن چیست؟ مقصود، زدن بسیار خفیف است، مانند زدن با مسواك
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با زن نافرمان چگونه رفتار کنیم؟

وَ اللاَّتِی تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهجُرُوهُنَّ فِی المَضَاجِعِ وَ اضرِبُوهُنَّ فَاِن أَطَعنَكُم فَلاَ تَبغُوا عَلَیهِنَّ سَبِیلا ( نساء/ 34(

"و زنانی كه از نافرمانی آنان می ترسید، به آنان پند بدهید و [اگر پند اثری نكرد]، در رختخواب ها از آنان جدا شوید. [اگر اثری نكرد]، آنان را [با ضرب كاملا خفیف ]هشدار بدهید. اگر از شما اطاعت كردند، راه دیگری برای آنان انتخاب ننمایید."

علامه جعفری

علمای اسلام در تفسیر آیه یاد شده، که به آیه" نشوز" شهرت دارد، دیدگاههای گوناگونی مطرح کرده اند. در این میان، دیدگاه حکیم متاله، علامه فقید، محمد تقی جعفری(ره)، دقیق و قابل تامل است. وی می نویسد:

«نافرمانی زن از وظایف مقرره، چند صورت دارد:

1- نافرمانی در روابط جنسی ناشی از اختلالات جسمی در زن.

حكم این وضعیت زن، رجوع به پزشك مربوط است و بس.

2- انتقام جویی و شكست دادن شخصیت مرد در هنگام برقرار شدن رابطه جنسی.

این نشوز و نافرمانی بر دو قسم است:

الف- قابل تعدیل و اصلاح شخصی.

یعنی مرد می تواند با تفاهم عاطفی و منطقی، پند و اندرز وجدانی موقت در رختخواب و هشدار با ضرب بسیار خفیفی كه موجب كم ترین مشقت برای زن نباشد، نافرمانی زن را منتفی بسازد و صلح و صفا را میان خود و همسرش برقرار نماید.

مقصود از زدن چیست؟ مقصود، زدن بسیار خفیف است، مانند زدن با مسواك. این زدن در روایتی از امام باقر)ع) وارد شده است - مجمع البیان در تفسیر سوره نساء/34. - و همه فقها به همین مقدار فتوا داده و هیچ فقیهی زدن موذی و خسارت بار را تجویز نكرده است. پس در حقیقت این كار یك زدن نیست، بلكه هشدار دادن به زن برای عمل به وظیفه اش می باشد. علت این زدن چیست؟ علت این زدن مصلحت طرفین است، نه برای اشباع حس انتقام جویی و دل خنك كردن، بلكه چنان كه از فقیه بزرگ شهید ثانی نقل شده است: زدن زن به قصد اشباع حس انتقام جویی و خودخواهی و دل خنك كردن كه هیچ صلاحی برای طرفین ندارد، حرام است.

اگر زدن خسارت جسمانی و یا روانی برای زن داشته باشد، مرد مرتكب جرم شده است. به همین جهت است كه فقها با تمام صراحت گفته اند: "مادامی كه این زدن موجب خونین شدن عضو و مشقت برای زن نباشد." - جواهر الكلام، ج 31 ص 207.

مقصود از زدن چیست؟ مقصود، زدن بسیار خفیف است، مانند زدن با مسواك

ب- غیر قابل اصلاح و تعدیل شخصی.

در این قسم، مرد بدون این كه بتواند به زور توسل جوید، باید به حاكم رجوع نماید. حاكم با تشخیص وضع روانی طرفین و مصالح تشكل خانوادگی، حكم مقتضی را صادر می كند. ممكن است این حاكم، چاره جویی های منطقی و شایسته ای را پیشنهاد نماید كه به هر حال هر دو طرف باید در عمل به حكم حاكم ملتزم شوند. دلیل این مسأله این است كه راه های سه گانه ای كه در آیه مورد بحث آمده، فقط و فقط در صورتی است كه به مصلحت طرفین بوده باشد، و در یك جریان شخصی فورآ به حاكم مراجعه نكنند، بلكه با تحریك عواطف و ارشادهای ممكن و هشدارهای ملایم كه از تفسیر "واضربوهن" در روایات و فتاوای فقهاء برمی آید، چاره جویی نمایند.

ج- نافرمانی و تمرد زن از وظایف قانونی.

در این صورت نیز اگر مرد و زن بتوانند با تفاهم شخصی و از بین بردن عوامل نافرمانی به وسیله عواطف و منطق اصلاح كننده، نشوز و نافرمانی زن را منتفی نمایند، مطابق دلایل وجوب ارشاد و نهی از منكر و امر به معروف، با همین تفاهم عمل می كنند.»

برگرفته از پایگاه علامه جعفری

تهیه: شکوری

تنظیم: سعیدآقازاده