تبیان، دستیار زندگی
شهید مطهری رحمه الله درباره نفوذ کلام علامه جعفری رحمه الله می فرمود: «ما به مردم حرف تحویل می دهیم و (جعفری) روح تحویل می دهد».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علامه را از نگاه بزرگان ببینید

علامه جعفری و پرفسور حسابی

امام خمینی(ره)

آقای جعفری «ابن سینا»ی زمان ما هستند.

مقام معظم رهبری

مقام معظم رهبری امام خمینی

مقام معظم رهبری در مورد علامه جعفری فرمود: «بزرگداشت جناب آقای جعفری، بزرگداشت علم و تحقیق است. این جانب بیش از چهل سال است که این بزرگوار را در نشاط و تلاش دائمی در میدان های پژوهش و تبیین و تربیت جوانان مستعد و ارائه نظرات و اندیشه های فلسفی و معارف دینی می شناسم». ایشان در جای دیگری فرمودند: «من وقتی تشییع جنازه ایشان را دیدم، گفتم این اثر اخلاص است. در کارهای این مرد جوهری از اخلاص بود و اثر اخلاص همین است».

آیت اللّه شهید سید محمد باقر صدر

شهید صدر رحمه الله در نامه ای به علامه جعفری چنین نوشت: «به پیشگاه برادر بزرگوار و پناهگاه آرزوها، فقیه اصولی، فیلسوف متکلم، حجت الاسلام و المسلمین علامه شیخ محمدتقی جعفری. با شادمانی، نامه ارجمند شما را زیارت و با تمام اندیشه و عواطفم آن را قرائت کردم. چگونه آن را مشتاقانه نخوانم در حالی که آن شعاعی است از نور کسی که بر جهان اسلام با علم و فضل و نظریات و تحقیقاتش نورافشانی می کند... جانم به فدای شما ای برادرم».

مقام معظم رهبری:

«من وقتی تشییع جنازه ایشان را دیدم، گفتم این اثر اخلاص است. در کارهای این مرد جوهری از اخلاص بود و اثر اخلاص همین است»

شهید مطهری

شهید مطهری رحمه الله درباره نفوذ کلام علامه جعفری رحمه الله می فرمود: «ما به مردم حرف تحویل می دهیم و (جعفری) روح تحویل می دهد».

همسر شهید مطهری به علامه جعفری گفته بود: «هرگاه سخنرانی شما از تلویزیون پخش می شد، آقای مطهری خیلی دقیق می شد و به دقت به آن گوش می داد و می رفت نزدیک تلویزیون می نشست. همه را ساکت می کرد تا خوب گوش دهد».

پروفسور ولقاریس

علامه از دریچه نگاه غربی ها

پرفسور ولقاریس، رئیس دانشکده الهیات آتن، در کنگره بزرگداشت علامه جعفری که در تاریخ 10 مهر 1376 از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، مطالبی درباره شخصیت استاد جعفری بدین گونه بیان کرد: «پروفسور محمدتقی جعفری رهبر و راهنمای است که نه تنها مایه افتخار ایران، بلکه مایه فخر و مباهات جهان است. من دوبار فرصت یافتم با پروفسور جعفری دیدار نمایم. در طول این دیدارها با اندیشه های ژرف و مبسوط ایشان بیشتر آشنا گردم، که روی من تأثیر زیادی گذاشت. در دیدار با پروفسور جعفری احساس می کردم در مقابل یک مرد خدا قرار گرفته ام، مردی که از طریق عمل و روش زندگی اش به خدا بیشتر نزدیک گردیده است و از او الهام می گیرد... برای من جای بسی افتخار است که ایشان را می شناسم».

مرحوم علامه امینی رحمه الله ـ که علامه جعفری در نجف ارتباط نزدیک و صمیمی با او داشت ـ درباره صفای درونی و نشاط روحی علامه جعفری می فرمایند: «می دانید چرا من علامه جعفری را بسیار دوست دارم؟ برای این که با این وضع علمی، از نظر صفای باطن، گویی تازه به دنیا آمده است».

شهید مطهری رحمه الله درباره نفوذ کلام علامه جعفری رحمه الله می فرمود:

«ما به مردم حرف تحویل می دهیم و (جعفری) روح تحویل می دهد»

علامه در کلام پروفسور سیدحمید مولانا

پروفسور سیدحمید مولانا، دانشمند بزرگ ایرانی، درباره علامه محمدتقی جعفری می فرماید: «من با آثار استاد محمدتقی جعفری آشنا هستم و برخی از نوشته های ایشان را دقیقا مطالعه کرده ام. ای کاش من افتخار آشنایی شخصی و نزدیک با ایشان داشتم. روش تحقیقی و سخن آن جناب، همیشه مرا به یاد مکتب و شیوه تبریز می انداخت؛ مکتب ویژه ای که به عقیده من قرن ها مملّو از جهان شمولی و آزادی الهی و وحدت گرایی بود».

علامه و آثار او در کلام استاد محمدرضا حکیمی

استاد محمدرضا حکیمی با تعجب خاصی درباره علامه و آثارگران قدر او می گوید: «اگر این آثار، از آنِ گروهی از دانشوران و عالمان بود جایِ گرامی داشت و اعجاب داشت، تا چه رسد که اکنون یک تن به عرضه آنها پرداخته است. با وجود اشتغال جلسه های تدریسی و سخنرانی ها و سفرها و مصاحبه های علمی و دینی بسیار...

و به یقین، در خور ـ بلکه وظیفه ـ بود که برای شناساندن هرچه بیشتر و بهتر این شخصیت علمیِ کم مانند و ابعاد پرمحتوای کارهای وی، دست کم، یک کتاب پژوهشی و شایسته نوشته شود».

تهیه : شکوری

تنظیم: سعیدآقازاده

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.