تبیان، دستیار زندگی
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و نظارت در حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه، نحو شکل‌گیری، اهداف و وظایف این دفتر را تشریح کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اجرای سند چشم‌انداز حوزه پس از تایید رهبر معظم و مراجع عظام
علم‌الهدی

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و نظارت در حوزه‌های علمیه در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه، نحو شکل‌گیری، اهداف و وظایف این دفتر را تشریح کرد.

وی این دفتر را بازوی تخصصی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در امر برنامه‌ریزی و نظارت عنوان کرد و گفت: در بدو تاسیس شورای مدیریت حوزه علمیه قم، واحدی با عنوان طرح و برنامه تشکیل شد و بعد از آنکه این شورا به مرکز مدیریت حوزه تغییر یافت در ساختار اداری این مرکز قرار گرفت.

وی افزود: دفتر طرح و برنامه پس از مدیریت آیت‌الله مقتدایی به دفتر مدیریت برنامه‌ریزی و نظارت،تغییر نام یافت و فعالیت خود را علاوه بر تهیه و تنظیم بودجه، با بعد نظارتی ادامه داد.

علم‌الهدی ادامه داد: این دفتر دارای چهار واحد برنامه و بودجه، نظارت و ارزیابی،تشکیلات و روش‌ها و همچنین مطالعات راهبردی (طرح و توسعه) می‌باشد.

وی، ساماندهی امر برنامه‌ریزی و عملیاتی، بودجه‌ریزی و تخصیص اعتبار را از وظایف واحد برنامه و بودجه عنوان کرد و گفت: تقویم برنامه و بودجه در حوزه کاملاً نهادینه شده است.

علم‌الهدی با بیان اینکه، شورای عالی، سیاست‌های کلان و مرکز مدیریت بخش‌نامه‌ها را به دستگاه‌های اجرایی‌ حوزه ابلاغ می‌کند، اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی وابسته به مرکز مدیریت حوزه، برنامه بودجه سالانه خود را تنظیم کرده و به دفتر برنامه‌ریزی و نظارت ارسال می‌کنند و این دفتر با توجه به ملاک‌های مورد نظر آنها را بررسی و اعلام نظر می‌کند و سپس برای تایید به مدیریت حوزه ارائه می‌نماید.

وی افزود: پس از آنکه برنامه و بودجه دستگاه‌های اجرایی، به تایید مدیریت حوزه رسید، سند برنامه بودجه حوزه تنظیم  و به عنوان پیش‌‌نویس به شورای عالی ارسال می‌شود.

علم‌الهدی ادامه داد: شورای عالی با ملاحظه ضوابط و سیاست‌های کلان، برنامه بودجه را مورد بررسی قرار می‌دهد و نسبت به آنها اظهارنظر و تصمیم‌گیری می‌کند و در این مسیر مصوبه شورای عالی ملاک عمل مدیریت حوزه می‌شود.

وی گفت: پس از ابلاغ شورای عالی، مدیریت حوزه مجدداً سند بودجه هر یک از واحدها را تنظیم و به دستگاه‌ها ابلاغ می‌کند.

علم‌الهدی افزود: هر سه ماه یکبار واحد طرح و برنامه این دفتر ضمن تخصیص اعتبار دستگاه‌های حوزوی گزارش عملکرد از دستگاه‌ها را نیز اخذ می‌کند.

مسئول دفتر برنامه ریزی و نظارت حوزه علمیه، با بیان اینکه پژوهش اساس کار این دفتر است، اظهار داشت:کارگروه‌هایی در حوزه آموزش، پژوهش، تبلیغ، تهذیب و مدیریت در این دفتر با مشارکت معاونت‌ها تشکیل شده و در فرآیند برنامه‌ریزی، این دفتر را یاری می‌دهند.

وی افزود: در کنار این کارگروه‌ها، گروه‌هایی با هدف نظارت تشکیل شده که در راس آن شورایی با عنوان برنامه‌ریزی و راهبردی قرار گرفته و نظر نهایی را در خصوص پیشنهادات این کارگروهها ارائه می‌کند.

علم‌الهدی به طرح جامع نظام نظارتی حوزه اشاره کرد و گفت: این طرح در سال گذشته تدوین و به تصویب شورای معاونین رسیده است.

وی به اخذ نظرات اساتید جهت هر چه بهتر تدوین شدن این طرح اشاره کرد و گفت: از طریق توزیع پرسشنامه، مصاحبه و ملاقات‌های حضوری، نظرات بیش از چهار هزار نفر از اساتید و طلاب  را در این خصوص جمع‌آوری و مورد ارزیابی قرار داده و در تدوین این طرح اعمال کردیم و منتظر نظر مدیر حوزه‌های علمیه هستیم، تا اجرایی شود.

علم‌الهدی افزود: به منظور اجرایی شدن این طرح، شورای راهبردی نظارت و ارزیابی متشکل از چهار معاون حوزه، مسئول دفتر برنامه‌ریزی و نظارت با ریاست قائم مقام حوزه تشکیل خواهد شد.

وی به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تحول اشاره کرد و گفت: طبق فرمایشات ایشان حوزه عقبه تئوریک نظام اسلامی است و باید در همه ابعاد، مشارکت فعال داشته باشد.

علم‌الهدی افزود: دفتر برنامه ریزی و نظارت، نسبت به فرمایشات مقام معظم رهبری مطالعه جدی داشته و  از سال 81 با نهادینه‌سازی امر برنامه‌ریزی عملیاتی، طراحی الگوی برنامه‌ریزی و مطالعات راهبردی را در چارچوب بیانات معظم‌له در دستور کار خود قرار داد.

وی ادامه داد: با مطالعه 30 هزار صفحه از فرمایشات مقام معظم رهبری، پیش‌نویس سند چشم‌انداز  20 ساله حوزه تهیه و در هم‌اندیشی مدیران و معاونین مرکز مدیریت در مشهد مقدس بررسی و در نهایت تدوین گردید و هم اکنون جهت نقد و بررسی برای مراجع، علما و فضلای حوزه و دانشگاه ارسال شده است.

علم‌الهدی ادامه داد: پس از اعمال نظر مراجع، علما و فضلای حوزه و دانشگاه، این سند به منظور تصویب به شورای عالی حوزه و مقام معظم رهبری ارسال خواهد شد.

وی گفت: اگر این چشم‌انداز به تصویب برسد، شاهد یک رشد فراگیر و همه‌جانبه در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغ، تهذیب و مدیریت خواهیم بود

علم‌الهدی به ساختار جدید سازمانی حوزه اشاره کرد و گفت: شفافیت در ماموریت‌ها و وظایف، انسجام در مدیریت، تفکیک کارکردهای حوزه علمیه و جلوگیری از انجام کارهای صفی و ایجاد ستادهای استانی از جمله ویژگی‌های مورد توجه در این ساختار است.

وی با بیان اینکه دفتر برنامه‌ریزی و نظارت تا مرحله تدوین ساختار سازمانی مدارس علمیه پیشر رفته است، اظهار داشت: این ساختار جهت تصویب نهایی به شورای عالی حوزه ارسال شده است.

علم‌الهدی به ضرورت راه‌اندازی رشته تخصصی برنامه‌ریزی و مدیریت به منظور ارتقاء دانش مدیریتی در حوزه اشاره کرد و گفت: در سال‌های گذشته طرحی با همین موضوع به شورای عالی حوزه ارایه شد اما به دلیل کمبود منابع مالی به تصویب نرسید، امسال نیز این طرح مجددا با کمی تغیرات به شورا ارائه شد و امیدواریم به تصویب نهایی برسد.