تبیان، دستیار زندگی
هانری کوربن در دانشگاه تهران کرسی فلسفه داشت و هر سال پائیز به ایران می‌آمد و سه ماه در دانشگاه تهران تدریس داشت. آقای مطهری و بعضی آقایان که ارتباطات دانشگاهی داشتند، ایشان را می‌شناختند و به او گفته بودند که بهترین کسی که می‌تواند، تحقیقات متخصصانه و غی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونگی آشنایی هانری کربن با علامه طباطبایی

علامه طباطبایی

اشاره: آنچه می‌خوانید از زبان فرزند علامه جناب آقای عبدالباقی طباطبایی است.

هانری کوربن که بود و چگونه با علامه طباطبایی آشنا شد؟

هانری کوربن در دانشگاه تهران کرسی فلسفه داشت و هر سال پائیز به ایران می‌آمد و سه ماه در دانشگاه تهران تدریس داشت. آقای مطهری و بعضی آقایان که ارتباطات دانشگاهی داشتند، ایشان را می‌شناختند و به او گفته بودند که بهترین کسی که می‌تواند، تحقیقات متخصصانه و غیر جدولی بکند، علامه طباطبایی است علت اینکه از عبارت غیر جدولی استفاده می‌کنم این است که اکنون مهندسان ساختمان وقتی می‌خواهند جزئیات یک بنا را محاسبه کنند، طی برنامه های رایانه ای، مصالح لازم برای آن بنا را محاسبه می‌کنند و در حقیقت پایه های بنا را از اول در ذهن خود می‌سازند.

برخی علما خود قدرت استنباط ندارند و از استنباط دیگران بهره می‌گیرند. کسانی که پیشرفته می‌شوند، به این جداول احتیاجی ندارند. علامه طباطبایی نیز این گونه بود که در پاسخ به سؤالات به معلومات بیرونی احتیاجی نداشت.

به هر حال مرحوم شهید مطهری و دیگران علامه را به کوربن معرفی کردند و از آن پس ارتباط ایشان با کوربن آغاز شد. این دیدارها هر دو هفته یک بار روزهای جمعه در منزل آقای ذوالمجد طباطبایی قمی که وکیل دعاوی بود و در خیابان بهار تهران زندگی می‌کرد، انجام می‌شد. در این زمان آقای دکتر نصر هم به عنوان واسطه در این گفت و گوها شرکت می‌کند. آقای نصر در بچگی برای تحصیل به آمریکا رفته بود و در آن زمان برای تکمیل برخی مباحث مورد علاقه خود به ایران باز گشته بود.

برخی علما خود قدرت استنباط ندارند و از استنباط دیگران بهره می‌گیرند. کسانی که پیشرفته می‌شوند، به این جداول احتیاجی ندارند. علامه طباطبایی نیز این گونه بود که در پاسخ به سؤالات به معلومات بیرونی احتیاجی نداشت

کم کم برخی دیگر از اساتید متوجه این رابطه می‌شوند و آنها هم شرکت می‌کنند. کم کم دایره وسیع تر می‌شود؛ مثل دکتر سپهبدی، دکتر شایگان و دیگران که هر یک تخصص خاصی داشتند؛ برای مثال دکتر شایگان در هند تحصیل کرده بود و در زبان سانسکریت تخصص داشت. و دکتر سپهبدی در فرانسه تحصیل کرده بود و متخصص زیبایی شناسی بود و از این جهت با علامه کار می‌کرد. پرفسور کوربن نیز در شیعه شناسی و مهدویت بیشتر کار می‌کرد و به امام زمان عجل‌الله‌فرجه معتقد بود مرحوم علامه می‌گفت: «پرفسور کوربن به اسلام مؤمن است». خود من این سخن را از ایشان شنیدم یعنی مانند مسلمانان است. جلسات به صورت دو هفته یکبار برگزار می‌شد. این روند 8 الی 10 سال ادامه داشت؛ یعنی تا زمانی که پرفسور کوربن زنده بود. البته علامه با اساتید دیگری نیز در ارتباط بود.

تنظیم: گروه دین و اندیشه - حسین عسگری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.