تبیان، دستیار زندگی
حركت پیامبر(ص) از مدینه برای حجه الوداع
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آغاز  وداع با پیامبر

حضرت محمد

حركت پیامبر(ص) از مدینه برای حجه الوداع - سال دهم هجری قمری

واقعه غدیر حکمت و تدبیر الهی بود و تدبیر الهی بدون مقدمه و برنامه محقق نمی شود.بنابراین پیامبر اکرم به تمامی مسلمانان  اعلام فرمود هر که دارد هوس دیدار من و خانه خدا بسم الله.

پیامبر اكرم(ص) از آغاز ذی قعده سال دهم قمری به تمام مناطق مسلمان نشین و طوائف و قبائل مسلمان عربستان خبر داد كه وی در این ماه به مكه معظمه خواهد رفت و مراسم عمره و حج را به جای خواهد آورد و هر كسی مایل است، وی را همراهی كند، زاد و توشه خویش برگیرد و به سوی مكه معظمه حركت نماید. امام علی بن ابی طالب(ع) كه در این ایام، از سوی پیامبر اكرم(ص) در سرزمین "یمن" به سر می برد و علاوه بر دعوت و تبلیغ اسلامی، با دشمنان اسلام در آن دیار مبارزه می كرد، پیكی به وی از سوی پیامبر(ص) رسید، كه او نیز به سوی مكه معظمه حركت نماید. امام علی بن ابی طالب(ع) به محض دریافت نامه پیامبر(ص) به همراه یاران خویش عازم مكه شد. پیامبر خدا(ص) پس از فراهم آوری تداركات سفر و امكانات لازم، به همراه دختر گرامی اش حضرت فاطمه زهرا(س) و تمامی همسران خود، در 25 ذی قعده و به قولی در 26 این ماه، از مدینه خارج شد. در این سفر روحانی و به یاد ماندنی، در حدود یكصد و چهار هزار و یا یكصد و بیست و چهار هزار نفر از مسلمانان شركت نمودند. حضرت علی(ع) نیز كه به همراه یاران خویش به سوی مكه عازم شده بود، یكی از یارانش را جانشین خویش در سپاه تحت فرمانش گذاشت و زودتر از آنان، به سوی مكه حركت كرد. بدین جهت، چند روز زودتر از یارانش به پیامبر(ص) ملحق شد. حضرت علی(ع) در نزدیكی های شهر مكه معظمه، به پیامبر(ص) و سایر مسلمانان رسید و پیامبر(ص) با دیدن وی بسیار خرسند و خوشحال شد.1 این سفر، چون آخرین سفر رسول خدا(ص) به مكه معظمه، جهت انجام مراسم حج بود، به "حجه الوداع" شهرت یافت. گفتنی است، كه پیامبر اكرم(ص) در بازگشت از همین سفر زیارتی، در مكانی به نام "غدیر" حضرت علی(ع) را به عنوان جانشین خویش معرفی كرد [این واقعه در 18 ذی حجه خواهد آمد].

تهیه و تنظیم برای تبیان: رضا سلطانی


1- نك: كشف الیقین [علامه حلی]، ص 238؛ تاریخ الطبری، ج2، ص 401؛ تاریخ ابن خلدون، ج1، ص 452؛ فرازهایی از تاریخ پیامبر اسلام(ص) [جعفر سبحانی]، ص 503؛ وقایع الأیام [شیخ عباس قمی]، ص 102

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.