تبیان، دستیار زندگی
سربازان مجار در حال نبرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگ جهانی اول به روایت تصویر

سربازان مجار در حال نبرد

سرباز در حال نبرد

جنگ جهانی اول از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ بشر است و به طور مستقیم و غیر مستقیم نقش بزرگی در تعیین تاریخ قرن بیستم داشته‌است. این جنگ پایانی بر نظام‌های سلطنت مطلقه در اروپا را به همراه آورد و باعث انقراض چهار امپراتوری اتریش-مجارستان, آلمان و عثمانی و روسیه تزاری و سلسله‌های هوهنزولرن, هابسبورگ, عثمانی و رمانوف شد.

مجروحان از جبهه ها باز می گردند

سرباز مجروح

تعداد مجروحان جنگ جهانی اول میلونها نفر ذکر شده است. برطبق منابع تاریخی، تا مدت هاهیچ یک از دو طرف درگیر نتوانستند به پیروزی کامل دست یابند و جنگ تا چهار سال به طول انجامید. پیش از پیروزی متفقین حدود ۱۰ میلیون نفر کشته شدند. پس از پایان این جنگ در سال ۱۹۱۹ و در کنفرانسی در پاریس «معاهده ورسای» امضا شد و غرامت‌های بسیار سنگینی بر بازندگان جنگ تحمیل شد.

سوگواری بر جنازه همرزم

سوگواری سرباز

جنگ جهانی اول در اروپا بین آلمان، رهبر دول محور، و نیروهای متفقین به رهبری فرانسه و بریتانیا درگرفت. دول محور که عبارت بودند از امپراتوری آلمان به رهبری «قیصر ویلیام دوم» (۱۹۴۱ ـ ۱۸۵۹م)، و امپراتوری اتریش - مجارستان بلغارستان و امپراتوری عثمانی نیز به نفع آنها می‌جنگیدند. آلمان تا آن زمان قوی‌ترین قدرت نظامی جنگ محسوب می‌شد. این نبرد میلیونها کشته برجای گذاشت و تا سالها پس از پایانش همچنان قربانی می گرفت.

یک نفربر ابتدایی در جنگ جهانی اول

نفربر سرباز

بسیاری از مورخین معتقدند آنچه باعث شد کشته های جنگ جهانی اول از رقم فعلی بالاتر نرود، عدم دسترسی قدرتهای درگیر به سلاح های مدرن بوده است. ادوات جنگی مورد استفاده در این جنگ در مقایسه با آنچه در جنگ دوم جهانی به کار گرفته شد، بسیار ابتدایی بودند.

صف متحد سربازان ایتالیایی

رژه سرباز

ایتالیا از اتحاد سه گانه خارج شد و تا 1915 بی طرف ماند و در همین سال، به متفقین پیوست؛ به این علت كه می خواست سرزمین های ایتالیایی زبان را، كه در تصرف اتریش بود، به انضمام چند مستعمره در افریقا به دست آورد. عثمانی به طرفداری از آلمان ها برخاست تا از تسلط روسیه بر تنگه های دریای سیاه مانع شود. امریكا در 1917 با قدرت نظامی، ثروت و تجهیزات فراوان، هنگامی به یاری متفقین آمد كه نیروهای مركزی پس از سه سال جنگ تقریباً نابود شده بودند.

سرباز انگلیسی همرزمش را از مهلکه خارج می کند

 حمل هم رزم سرباز

مهمترین صحنه جنگ اروپا در فرانسه بود، آلمانی ها از خاك بلژیك گذشتند و به فرانسه حمله بردند. نقشه جنگی ارتش آلمان این بود كه برق آسا به فرانسه هجوم ببرد، پاریس را اشغال كند و آن گاه، به رای نابود ساختن روسیه بدان كشور حمله ور شود. آلمان سه مرتبه تلاش كرد تا فرانسه را تصرف كند: یكی، در مارن (6 ـ14 سبتامبر 1914)، دیگری در وردن (فوریه 1916) و دوباره درمارن در ژوئیه 1918.

اروپایی در ویرانی کامل

اروپا سرباز

در جبهه شرق، روس ها از آلمانی ها به سختی شكست خوردند و هنگامی كه در 1917 بلشویك ها بر روسیه مسلط شدند، در شهر برست لیتوفسك عهدنامه ای بستند و از جنگ كناره گرفتند. متفقین كلیه مستعمره های آلمان را در افریقا و خاوردور به تصرف درآوردند و مستملكات عثمانی را در خاورمیانه، یعنی سوریه و عربستان متصرف شدند.

باقیمانده اجساد سربازان آلمانی

باقیمانده سربازان

شكست نهایی آلمانی ها در 1918 در نتیجه حملات متفقین، به رهبری "مارشال فوش" فرانسوی صورت گرفت و آلمان ناچار ترك مخاصمه را خواهان شد و هنگامی كه این كشور در 11 نوامبر 1918 شرایط متفقین را پذیرفت، جنگ جهانی اول به پایان رسید. در 28 ژوئن 1919 عهدنامه ورسای به آلمان شكست خورده تحمیل شد و پیروزی دولت های متفق را كامل كرد.

مادران سوگار بر جنازه های فرزندان

مادر سرباز

جنگ جهانی اول خسارت های جانی و مالی بسیار فراوانی برجای نهاد و 1565 روز طول كشید. در طول این مدت، در حدود 65 میلیون نفر بسیج شدند. از این عده، در حدود 9 میلیون نفر كشته شدند؛ در حدود 22 میلیون نفر (به نسبت یك سوم) معلول و از كار افتاده، 7 میلیون نفر برای همیشه ناقص و معلول شدند و حدود 5 میلیون نفر نیز مفقود شدند.

پایان جنگ و شادی سربازان

پایان جنگ سرباز

هرچند پایان جنگ بزرگ جهانی اول باعث خوشحالی بسیاری از مردم جهان شد اما جامعه جهانی در فاصله ای کمتر از دو دهه، بار دیگر شاهد جنگی بسیار هولنکا تر از جنگ جهانی اول بود. پیشرفت تجهیزات نظامی و حماقت بیشتر رهبران جنگ طلب آلمان و ایتالیا مرگ میلیونها نفر از اهالی جهان را رقم زد.

تنظیم برای تبیان: سعید آقازاده