تبیان، دستیار زندگی
معاون فرهنگی موسسه خانه كتاب در نشست احتصاصی تجلیل از دكتر غلامحسین ابراهیمی‌دینانی، وی را «تاریخ فلسفه مجسم» خواند و گفت: وی فلسفه را با درك اندیشه‌وران نسل گذشته نظیر علامه طباطبایی، به نسل امروز منتقل كرد. در این نشست، غلامحسین ابراهیمی‌دینانی، نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ديناني فلسفه را به نسل امروز منتقل كرد
دینانی

معاون فرهنگي موسسه خانه كتاب در نشست احتصاصي تجليل از دكتر غلامحسين ابراهيمي‌ديناني، وي را «تاريخ فلسفه مجسم» خواند و گفت: وي فلسفه را با درك انديشه‌وران نسل گذشته نظير علامه طباطبايي، به نسل امروز منتقل كرد. در اين نشست، غلامحسين ابراهيمي‌ديناني، نويسنده حوزه فلسفه و استاد دانشگاه، علي اوجبي معاون فرهنگي موسسه خانه كتاب و محمدرضا اسدي، مدير گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبايي حضور داشتند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)،‌ اين نشست اختصاصي عصر روز دوشنبه (18 آبان)‌ با حضور غلامحسين ابراهيمي‌ديناني، نويسنده حوزه فلسفه و استاد دانشگاه، علي اوجبي معاون فرهنگي موسسه خانه كتاب و محمدرضا اسدي، مدير گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبايي در موسسه خانه كتاب برگزار شد.

اوجبي در ابتدا به برخي از ويژگي‌هاي ديناني اشاره كرد و گفت: وي همواره گفت‌وگوهاي خود را با پرسش از مسايلي كه از ديد فلاسفه بديهي به نظر مي‌رسد، آغاز مي‌كند و به اين طريق ‌مخاطب را به فكر كردن وادار مي‌سازد، به تعبير ديگر، وي فلسفه انديشيدن را به ما آموزش مي‌دهد و از اين جهت نسل جوان و دانشجو را وامدار خود ساخته است.

وي با اشاره به كتاب «خرد و خردورزي» كه درباره ديناني به تدوين آن پرداخته است، گفت: اين اثر كه مقالاتي از اهالي انديشه آشنا به تفكرات ديناني را شامل مي‌شود، بسياري از ويژگي‌هاي فكري او را دربر مي‌گيرد. در حقيقت اين كتاب در راستاي تقدير از استاد گردآوري شد، تقديري كه آن را بر خود واجب مي‌ديدم اما متأسفانه به دليل مشكلاتي كه پيش از زمان مراسم تقدير رخ نمود، برگزاري آن به تعويق افتاد.

اوجبي يكي ديگر از ويژگي‌هاي ممتاز ديناني را نگاه تاريخي او به فلسفه برشمرد و گفت: در درس‌هاي‌ كلاسيك فلسفه، هيچگاه نگاهي بيروني به فلسفه وجود نداشته، امري كه يكي از دغدغه‌هاي استاد ديناني در فلسفه بوده است، ديدگاهي كه سبب شناسايي پيوستگي‌ها و خلاءها و فراز و فرودهاي فلسفه مي‌شود.

در ادامه اين نشست، محمدرضا اسدي، رييس گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبايي، به ذكر برخي ويژگي‌هاي فكري ديناني پرداخت و گفت: استاد در سخنانش جرأت خودانديشي را در ميان شاگردان و مخاطبان خود برانگيخت. ايشان همواره مطابق با سطح درك و دانش مخاطبانش سخن مي‌گويند، طرز فكر و روش پرورش فكر ايشان همواره در نزد بسياري از شاگردانشان ستودني است.

اسدي با اشاره به نگاه تاريخي ديناني به فلسفه گفت: اين نگاه،‌ نگاهي پوياست كه متفكران را از دل تاريخ به زمان حال مي‌آورد و انديشه‌هاي آنان را در قالبي معاصر شكل داده و از آن براي حل مشكلات امروز مدد مي‌گيرد، اين امر سبب جان‌بخش شدن تاريخ تفكر در نزد انديشمندان امروز است.

وي از برگزار نشدن مراسم تجليل ابراهيمي‌‌ديناني اظهار تأسف كرد و گفت: متأسفانه در بسياري از موارد تفكر، قرباني مسايل حاشيه‌اي‌تر شده است و يكي از مصاديق آن را نيز مي‌توان عدم برگزاري مراسم تجليل از استاد ديناني دانست.

در ادامه، غلامحسين ابراهيمي‌ديناني با تشكر از اظهارات اوجبي و اسدي، به در سايه قرار گرفتن انديشه در مناسبات اجتماعي اشاره كرد و گفت: اين امر چندان زيان‌آور نيست، چرا كه علامه طباطبايي نيز در يكي از جملات خود، معاد را رفتن به‌ تنهايي توصيف مي‌كند، به اين معنا كه معاد هنگامي رخ مي‌دهد كه به خودت برسي.

وي به مفهوم آزادانديشي در كلام ارسطو اشاره كرد و گفت: ارسطو ميان انديشه آزاد و انديشمند آزاد تفاوت قايل است. او فلسفه را انديشه آزاد مي‌پندارد. آزادي صفتي انساني است و تصور اين كه انديشه به تنهايي آزاد است، تصوري دشوار است.

در ادامه اين جلسه، كتاب «خرد و خردورزي» شامل مجموعه مقالاتي درباره انديشه ابراهيمي‌ديناني به همراه دو سكه بهار آزادي و لوح تقديري از سوي علي شجاعي‌صائين، مدير عامل موسسه خانه كتاب، به غلامحسين ابراهيمي‌ديناني اهدا شد.

در بخشي از اين تقديرنامه خطاب به اين انديشمند معاصر آمده است: «بي‌ترديد تمامي كساني كه نه به فلسفه صرف كه به انديشه و خرد ارج مي‌نهند و آن را توتياي چشمان جان خويش مي‌سازند، به نقش تأثيرگذار جنابعالي در حركت رو به جلوي فلسفه اسلامي و انديشه‌ورزي و تعصب غيورانه شما در دفاع از ساحت تعقل و نيز بر جايگاه رفيعتان در نظريه‌پردازي معرفتي اعتراف و اجماع دارند.»

همچنين يك تابلوفرش همراه تقديرنامه‌اي از سوي گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبايي توسط محمدرضا اسدي، رييس اين گروه، به غلامحسين ابراهيمي‌ديناني اهدا شد. در اين تقديرنامه از وي به عنوان «يادگاري از تبار حكمت و معرفت، در دوره‌هاي اخير ايران، از اصحاب تعاطي افكار در اين روزگار، مروج حكمت ارباب شهود و اشراق، جامع فضايل حوزه و دانشگاه و يادآور جاويدان خرد بر بنياد صلح و جمع ميان ايران و اسلام» ياد شده است.

غلامحسین ابراهیمي‌دینانی متولد ۱۳۱۳ خورشیدی، نویسنده آثار فلسفی و استاد دانشگاه تهران است. وی تاکنون چندین بار برنده جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی شده‌ است. اين انديشمند را باید احیاگر حکمت اشراق دانست. از آثاري كه از وي منتشر شده اند، مي‌توان به «قواعد کلی فلسفی در فلسفه اسلامی» در سه مجلد، «شعاع اندیشه و شهود در فلسفه سهروردی»، «منطق و معرفت در نظر غزالی»، «معاد از دیدگاه حکیم مدرس زنوزی» و «ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام» در سه جلد اشاره كرد.