تبیان، دستیار زندگی
مدیر نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: پژوهشگران حوزه، تقریرات خود را با بازنویسی و پژوهش بیشتر، در قالب کار جدیدتری ‌ارائه دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظام آموزشی حوزه علمیه‌ مفهومی و پژوهش‌محور است
کتاب

مدیر نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: پژوهشگران حوزه، تقریرات خود را با بازنویسی و پژوهش بیشتر، در قالب کار جدیدتری ‌ارائه دهند.

ید‌الله جنتی، مدیر نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: نظام حوزه در عرصه پژوهش، یک نظام مفهومی و محقق‌پرور و پژوهشگر محور است که طلاب می‌توانند با به‌کارگیری توانمندی‌های خود به اهداف علمی مطلوبی دست یابند.

مدیر مجله آیینه پژوهش در ادامه افزود: البته نظام آموزشی حوزه می‌طلبد که برای طلاب دروس پژوهشی را برگزار کند تا طلاب و پژوهشگران تقریرات خود را با بازنویسی و پژوهش بیشتر، در قالب کار جدیدتری ‌ارائه دهند.

مدیر نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان این‌که بنا داریم در این پژوهشگاه، کارهای پژوهشی بر زمین مانده را پی‌گیری کنیم، تأکید کرد: برای نمونه در پژوهشکده فقه و حقوق درباره«پیوند اعضا» فعالیت‌های پژوهشی گسترده‌ای صورت داده که می‌تواند در عرصه قانون گذاری و همچنین در قوه‌قضاییه مؤثر و کارآمد باشد.

وی بررسی تطبیقی نظریه‌های ولایت فقیه را کار جدید این پژوهشگاه در عرصه پژوهش عنوان کرد و ادامه داد: همچنین معیارهای احکام ثابت و متغیر در فقه از سوی صاحب‌نظران و متخصصان پژوهشگاه مورد بررسی قرار گرفت.

مدیر نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ابراز داشت: همه طرح‌های پژوهشی در شورای پژوهشی پژوهشکده‌های مرتبط با آن موضوع بررسی و پروژه پژوهشی آن آغاز می‌شود.

وی در تشریح فعالیت‌های پژوهشی این مرکز با اشاره به این‌که پنج مجله تخصصی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر می‌شود، تصریح کرد: حوزه فعالیت مجله آیینه پژوهش کتاب و کتاب‌شناسی و نقد و معرفی کتاب در عرصه فرهنگ اسلامی را بر عهده دارد و دوماه یکبار منتشر می‌شود.

جنتی اضافه کرد: مجله حوزه با نگاه به مسائل تخصصی درون حوزوی، مجله فقه با رویکرد مسائل مستحدثه و نوپیدای فقهی، مجله نقد و نظر نیز با نگاه به مبانی الهیات به چاپ می‌رسد.

وی ادامه داد:‌ همچنین مجله پگاه حوزه که در ابتدای سال 88 به عنوان مجله تخصصی به جمع نشریات این پژوهشگاه ملحق شد، مسائل اندیشه‌ای حوزه، جهان اسلام و بین الملل را پی‌گیری می‌کند.