تبیان، دستیار زندگی
پس اگر ناچار از خوردن هستى یک سوم معده را از غذا پر کن و یک سوم آن را براى نوشیدنى و یک سوم آن را براى نفس كشیدن بگذار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستورالعمل های خوب بودن

شهمیرزاد؛ بهشت گم شده کویر ایران

مطلب پیشین را در اینجا بخوانید.

در مطلب پیشین گفتیم که عنوان بصرى خدمت امام صادق علیه السلام رسید تا از سرچشمه معرفت امام صادق  علیه السلام  بهره ای ببرد که امام عذر آوردند و فرمودند: من به برنامه ها وذکرهای روز و شبم مشغولم و تو بهتر است با همان مالک بن انس رفت و آمد نمایی و از علم او بهره مند شوی، عنوان بصری از این بی توفیقی درک نکردن محضر امام صادق علیه السلام اندوهگین شد  و برای درک محضر امام به مزار پیامبر گرامی اسلام متوسل شد، تا دل امام صادق را بدست آورد ، پس از آن  به محضر امام مشرف شد و از امام پرسش هایی پرسید و در آخر به امام عرض کرد که مرا توصیه و نصیحت فرما ،امام او را به نه چیز توصیه و نصیحت کردند و حال ادامه مطلب.

بر حذر باش از اینكه آنچه را میل و اشتها به آن ندارى بخورى چون موجب حماقت و نادانى مى‏شود و نخور مگر هنگام گرسنگى

امام فرمودند ای ابا عبد الله ؛ تو را به 9 چیز توصیه می کنم که سه تاى از این نه چیز در ریاضت و تمرین  نفس مى‏باشد و سه چیز در حلم و بردباری و سه چیز دیگر در علم و دانش . این نه چیز را حفظ كن و آن را سبك مشمار.

عنوان بصری مى‏گوید: حواسم را كاملاً به حضرت امام صادق علیه السلام، جمع نمودم براى شنیدن آنچه حضرت مى‏فرماید:

ریاضت نفس یعنی:

آنگاه حضرت فرمود: اما آن سه چیز كه در ریاضت و تمرین نفس است:

1- بر حذر باش از اینكه آنچه را میل و اشتها به آن ندارى بخورى؛ چون موجب حماقت و نادانى مى‏شود و تا گرسنه نشده ای غذا نخور .

2- و هر گاه خواستی غذا بخوری غذای  حلال بخور (از خوردن حرام بپرهیز)

3- و نام خداوند را (در هنگام صرف غذا) ببر و بیاد بیاور و حدیث پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) كه مى‏فرماید: پر نكرده است فرزند آدم ظرفى را بدتر از شكمش. پس اگر ناچار از خوردن هستى یک سوم معده را از  غذا پر کن  و یک سوم  آن را براى نوشیدنى و یک سوم  آن را براى نفس كشیدن بگذار.

پس اگر ناچار از خوردن هستى یک سوم معده را از  غذا پر کن  و یک سوم  آن را براى نوشیدنى و یک سوم  آن را براى نفس كشیدن بگذار.

حلم وبردباری

و آن سه چیز كه در حلم است.

1-هر گاه كسى به تو گفت اگر یك، بگویى ده جوابت مى‏دهم، تو بگو: اگر ده بگویى یك جواب نمى‏دهم.

2- و هر گاه كسى به تو دشنام داد به او بگو: اگر در آن‏چه مى‏گویى راست مى‏گویى از خداوند مى‏خواهم مرا ببخشد و اگر دروغ مى‏گویى از خداوند مى‏خواهم ترا ببخشد

3- و هر گاه كسى تو را وعده به سخن زشت داد، تو او را به خیرخواهى و مراعات مژده  بده‏.

علم ودانش حقیقی

و آن سه چیز كه در علم است.

1-آنچه را نمى‏دانى از علما سؤال كن و بر حذر باش كه به جهت ایذاء و  امتحان و تجربه از آنان سوال كنى (یعنى آنچه را مى‏دانى به جهت امتحان كه آیا آن را او مى‏داند از او بپرسى)

2- و بر حذر باش از این كه به رأی خودت عمل كنى و تا راهى براى احتیاط وجود دارد احتیاط كن

3- و از فتو دادن فرار كن همانگونه که از  شیر فرار می کنی و  گردن خودت را پل براى دیگران قرار مده ، کنایه از اینکه بواسطه فتو دادن ، گناه دیگران را مخر  

آنگاه امام صادق به عنوان بصری  فرمود: برخیز ای ابوعبدالله كه تو را نصیحت كردم و مزاحم اذكار من نشو، چرا كه من به نفس خودم تنگ گرفته و دریغ می ورزم. و درود بر كسى كه از هدایت پیروى كند.

ابوذر سلطانی - دین و اندیشه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.