تبیان، دستیار زندگی
کتاب ذکرها و لحظه ها، تألیف ملامحسن فیض کاشانی با ترجمه ولی سیدتاج الدینی از سوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ذکرها و لحظه ها منتشر شد
کتاب

کتاب ذکرها و لحظه ها، تألیف ملامحسن فیض کاشانی با ترجمه ولی سیدتاج الدینی از سوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب ذکرها و لحظه ها در هشت فصل به گوشه ای از اذکار وارده در لحظات مختلف اشاره می کند.

بخش نخست کتاب که از سوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) نگاشته شده، به عنوان مقدمه، به شرح حال مختصر ملامحسن فیض کاشانی، اساتید و شاگردان و شیوه تصحیح رساله حاضر می پردازد.

در باب اول با عنوان «در فضیلت ذکر» آیات و روایاتی در اهمیت ذکر آمده است.

«در اذکار اوقات مخصوصه» عنوان دومین باب کتاب است که در آن به ذکرهای مخصوص هر روز و شب ؛ روزهای مخصوص هفته و ماه های قمری پرداخته شده است.

سومین باب با نام «در اذکار عادت ضروریه» دربردارنده ذکر داخل شدن به منزل، ذکر هنگام نشستن و برخاستن، ذکر هنگام فارغ شدن از سخن و ذکرهای هنگام خوابیدن و بیدار شدن و هنگام بیرون رفتن از خانه است.

باب چهارم کتاب «در اذکار عادت مستحبه» است که شامل ذکرهای مختلف، از جمله ذکر هنگام گرفتن شارب و ناخن، شانه کردن ریش، نظر در آینه کردن، سرمه کشیدن، روغن مالیدن، سر تراشیدن، پوشیدن جامه، لباس نو پوشیدن، انگشتری به دست کردن و کفش پوشیدن است.

در بخشی از این باب با عنوان ذکر هنگام کفش کندن چنین آمده است: «بسم الله والحمدُ للهِ الذی رَزَقنی ما اُوقی به قَدَمیّ مِنَ الاذی اللّهم ثَبّتهما علی صراطِکَ و لا تزلّهما عن صراطک السّوی». «به نام خدا (آغاز می کنم) و ستایش مخصوص خدایی است که چیزی را به من روزی کرد که به وسیله ی آن پاهای خود را از اذیت کشیدن حفظ می کنم. خداوندا پاهایم را بر راه خود ثابت گردان و از راه مستقیم خود منحرف نساز»

باب پنجم «در اذکار طهارت» است؛ که در آن، به بیست ذکر در مورد آداب بیت الخلاء، وضو ساختن برای نماز و انجام دادن غسل و در آخرین آن ها به ذکر هنگام غسل جنابت و غسل جمعه پرداخته شده است.

«در اذکار سایر عبادات و مهمات»، عنوان ششمین باب کتاب است؛ که در آن به ذکرهای مخصوص مسجد، قرآن، سجده شکر، تصدّق، سحری خوردن و افطار کردن، مطالعه، شروع به کار بناء خانه، زراعت، ملاقات سلطان، بازار، خریدن بنده و دوابّ، زن نو به خانه آوردن، تولّد فرزند، عقیقه کردن، قربانی کردن، عیادت بیمار و زیارت قبر مؤمن اشاره شده است.

هفتمین باب، با عنوان «در اذکار حوادث»، به ذکرهای مختلف به هنگام برخورد با اهل ایمان، شنیدن اذان، شنیدن نام پیامبر(ص)، چیدن گل، نظر کردن به آسمان، دیدن ماه، عطسه کردن، خوردن آب، مشکل شدن کار، یاد کردن مصیبت، بی خوابی ، بیم از چشم بد و بالاخره ذکر هنگام گذشتن بر مقبره پرداخته است.

آخرین فصل کتاب، با نام «در اذکار سفر»، به بیست و شش ذکر در مراتب مختلف مسافرت اشاره شده است. از جمله آن ها می‌توان به ذکر هنگام عزم سفر، جدا شدن از یاران، تنهایی در سفر، بیم از دزد و سبُع (درندگان)، رسیدن به پل، کوچ کردن و ذکر هنگام بازگشتن از سفر اشاره کرد.

کتاب ذکرها و لحظه ها، تألیف ملامحسن فیض کاشانی، با ترجمه ولی سیدتاج الدینی با شمارگان دو هزار نسخه، در قطع رقعی و در 111 صفحه، برای نخستین بار در سال جاری از سوی پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شده است.