تبیان، دستیار زندگی
با این‌که تا به امروز، مطالعات گسترده‌‌ای درباره تاثیر نگهداری از حیوانات خانگی در ابتلای کودکان به آلرژی...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حیوانات خانگی در افزایش آلرژی موثرند یا کاهش آن؟

حیوانات خانگی

با این‌که تا به امروز، مطالعات گسترده‌‌ای درباره تاثیر نگهداری از حیوانات خانگی در ابتلای کودکان به آلرژی و یا محافظت از کودکان در برابر ابتلا به آلرژی و حساسیت انجام شده است، اما محققان نتوانسته‌اند به پاسخی قطعی برای این پرسش دست یابند که "آیا حیوانات خانگی در افزایش آلرژی موثرند یا کاهش آن؟".

بدون شک، افزایش استانداردهای بهداشتی در جامعه، نقش مهمی در شیوع بیماری‌های آلرژیك داشته است.

میكروب هایی مانند باكتری‌ها و انگل‌ها باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می شوند تا عوامل بیماری‌زای خطرناك را از بین ببرد.

از آنجا كه سیستم ایمنی بدن می‌تواند به طور تصادفی نسبت به محرك‌های محیطی بی‌ضرر واكنش نشان دهد، می‌توان به این نتیجه رسید كه این نوع محرك‌های محیطی می‌توانند زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های آلرژیك باشند.

بررسی‌های انجام شده توسط محققان، حاكی از آن است كه تنها میكروب های مشخصی مانند كرم‌های انگل و لاكتو باسیل‌ها در ابتلا به آلرژی موثر هستند و از آنجا كه حیوانات خانگی می‌توانند ناقل این نوع میكروب ‌ها باشند، تصور می‌شود نگهداری از حیوانات خانگی در ایجاد آلرژی نقش دارد.

بزاق و پوشش بدن حیوانات خانگی حاوی ذرات آلرژی‌زایی هستند كه به راحتی به لباس افرادی كه در معرض تماس با آنها هستند منتقل و در محیط پراكنده می‌شوند.

بر اساس تحقیقات انجام شده در كشورهایی كه تعداد حیوانات خانگی بیشتر است، مشخص شده که این حیوانات می‌توانند در برابر بیماری‌های آلرژیك نقش محافظتی داشته باشند. این در حالی است كه در كشورهایی كه تعداد این حیوانات كمتر است، نگهداری از این حیوانات احتمال ابتلا به بیماری‌های آلرژیك را افزایش می‌دهد.

این موضوع خود معمایی است كه هنوز پاسخی برای آن یافت نشده است.

البته به نظر می‌رسد كه تغییر سبك زندگی افرادی كه از حیوانات خانگی نگهداری می‌كنند نیز می‌تواند در افزایش یا كاهش احتمال ابتلا به آلرژی موثر باشد.

در پوشش بدن حیوانات و پرندگان خانگی، نوعی ماده میكروبی به نام "اندوتوكسین" یافت می‌شود كه نقش موثری در كاهش واكنش‌های آلرژیك در سلول‌هایی كه مقدار زیادی از این ماده در آنها موجود است، دارد. شاید به همین دلیل، كودكانی كه در نزدیكی مزارع كشاورزی و دامپروری زندگی می‌كنند، در مقایسه با كودكان دیگر كمتر به بیماری‌های آلرژیك مبتلا می‌شوند.

معمولا افرادی كه نسبت به نگهداری از حیوانات و پرندگان خانگی به‌شدت حساس هستند، یا در خانواده آنها سابقه ی ابتلا به بیماری‌های آلرژیك وجود داشته و احتمال بروز آلرژی در آنها بیشتر است، به نگهداری از حیوانات خانگی علاقه‌مند نیستند.

با این همه باید پذیرفت كه جلوگیری از ابتلای كودكان به بیماری‌های آلرژیك نمی‌تواند توجیه قابل قبولی برای نگهداری از حیوانات و پرندگان در خانه باشد، اما اگر خودتان یا كودكتان به نگهداری از حیوان یا پرنده‌ای در محیط خانه علاقه‌مند هستید، اصلا نگران نباشید، چون تا كنون شواهدی مبنی بر این‌كه این كار می‌تواند عاملی برای ابتلا به بیماری‌های آلرژیك باشد، پیدا نشده است.

جام جم

* مطالب مرتبط:

چرخه انتقال برخی بیماری های مشترک...

درد مشترک

بیماری های مشترک بین انسان و حیوان در ایران

مهم ترین‌ بیماری‌های قابل‌ انتقال‌ از‌ حیوان‌ به انسان

عضو جدید خانواده!

سگ نگه ندارید تا مریض نشوید

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.