تبیان، دستیار زندگی
سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی سومین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی تبلیغی طوبی با عنوان کاربردهای عکاسی در جهان معاصر در سالن شهید صدر مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آموزش عکاسی طلاب

آموزش عکاسی طلاب

سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی سومین دوره جشنواره بین‌المللی فرهنگی تبلیغی طوبی با عنوان "کاربردهای عکاسی در جهان معاصر" روز دوشنبه 27 مهرماه 88 در سالن شهید صدر مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) قم برگزار شد.

آموزش عکاسی طلاب

سخنران این نشست استاد ابراهیم سلیمانی

در ابتدا ضمن اظهار خوشحالی از حضور در جمع طلاب و فضلای غیر ایرانی گفت: باید از برگزارکنندگان جشنواره طوبی به خاطر برگزاری این نشست‌ها تشکر کرد. چون اساساً در حوزه نگاه به هنر به صورت عملی، جدی نشده است؛ شاید هم در اولویت‌ها قرار نگرفته است. اما این‌که جامعه المصطفی العالمیه برگزارکنندۀ جشنواره‌ای است که در همه زمینه‌های هنری کار می‌کند، بسیار جای تقدیر دارد و مطمئناً این نشست‌ها می‌تواند هم در اعتلای هنر و هم در اعتلای جشنواره تأثیرگذار باشد.

وی در ادامه به تأثیر عکاسی در جهان اشاره کرد و گفت: عکاسی هم مثل تمام علوم و هنرها بعد از تولد پیشرفت زیادی کرد . تا امروز که تقریباً در تمام علوم نه تنها کاربرد دارد بلکه بسیار تأثیرگذار است. ریشه عکاسی مطابق با آنچه که در تاریخ آمده ، به نحوی به جهان اسلام برمی‌گردد. در قرن یازدهم یک دانشمند اهل بصره از یک اتاقک تاریک برای تحقیق در اجرام آسمانی استفاده می‌کرد و بعدها (در قرن پانزدهم) لئوناردو داوینچی از چنین اتاقی برای ترسیم اندازه اجسام (پرسپکتیو) استفاده می‌کرد.

وی در ادامه بعد از اشاره به تاریخچۀ نگاتیو و دوربین ، ارتباط و شباهت بسیار زیاد میان چشم و دوربین، در مورد بازتابش نور گفت: در بازتابش نور از 100درصد نور تابیده شده، 98درصد برمی‌گردد، به همین دلیل در کشورهای نزدیک خط استوا مثل عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی جنوب ایران، مردم در تابستان لباس سفید می‌پوشند تا نور جذب بدن نشود، به همین نسبت وقتی نور با سطحی تاریک و سیاه برخورد کند، فقط 2درصد آن بازتابش دارد و 98درصد آن جذب می‌شود و به همین شکل همه چیز در عکاسی اعم از دوربین و نگاتیو و ... برعکس است. مثلاً در دوربین اگر عدد دیافراگم زیاد شود نور کمتری به لنز می‌رسد و بالعکس.

وی ادامه داد:

از سال 1822 که اولین عکس در دنیا ثبت شد، این هنر روز به روز در حال تغییر و تحول است تا آنجا که امروزه شرکت‌های تولیدکننده دوربین بیشترین تولید و درآمد را دارند و دوربین در همه جای دنیا جزء لوازم اولیه زندگی شده است و حتی گوشی‌های موبایل هم به دوربین مجهز شده‌اند و امروزه عکاسی فراگیرترین هنر در دنیا است که در دانشگاه‌های معتبر دنیا بیش از 120 گرایش دارد.

استاد سلیمانی در ادامه در مورد عکاسی خبری که یکی از گرایش‌های عکاسی است گفت: امروزه نقش عکس در ارائه خبر غیرقابل انکار است. هر خبرنگار به محض ورود به هر جریانی اولین کارش شاید تهیه چند عکس باشد و عکس خبری در همه زمینه‌های سیاسی، هنری، فرهنگی و حتی تبلیغی قابل استفاده است.

وی یکی دیگر از گرایش‌های عکاسی را عکاسی جنگ برشمرد و گفت: یکی از بارزترین تأثیرات عکاسی جنگ در ایران، همین نمایشگاه‌هایی است که امروزه برای گرامیداشت جنگ برگزار می‌شود و تمام آنچه در جنگ ایران گذشت در کتابی چند جلدی با نام الحرب المفروضة چاپ شد که باید از پدیدآورندگان آن تقدیر کرد.

در تمام دنیا امروزه عکسِ جنگ نقش خودش را دارد و شما با دیدن یک عکس از جنگ غزه که توسط یک عکاس اسرائیلی گرفته شده چیزی را برداشت می‌کنید ، در مقابل آن چیزی که از عکس یک عکاس فلسطینی برداشت می‏کنید. اینها با هم تفاوت دارند ، در واقع نگاه در پس عکس و به تعبیری بهتر زاویه دید پشت دوربین عکاسی بسیار مهم است.

آموزش عکاسی طلاب

وی عکاسی چهره‌نگاری (پرتره) را یکی از معمول‌ترین گرایش‌های عکاسی در دنیا برشمرد و گفت: اکثر ما آلبوم عکسی داریم که تقریباً تمام عکس‌های آن پرتره است. در یک نظرسنجی در امریکا از مردم سؤال شد: اگر خانه‌تان دچار حریق شود و شما فقط فرصت برداشتن یک شیئ از آنجا را داشته باشید، چه چیزی را برمی‌دارید؟ اکثر مردم جواب دادند آلبوم عکسمان را.

وی در ادامه در خصوص امکانات و تغییر و تحولات دوربین هم گفت: قبلاً دوربین‌ها با فیلم هایی تحت عنوان نگاتیو همراه بودند و برای هر شرایطی باید یک نوع نگاتیو انتخاب می‌شد و حتی قطع دوربین‌ها و نگاتیوها متفاوت بود و تازه به مرحله ظهور و چاپ می‌رسید، که خود مقوله‏ای مفصّل است. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی دوربین‌های دیجیتالی وارد بازار شدند .

حتی موبایل‌ها هم مجهز به دوربین شده‌اند و شما در همان لحظه‌ای که عکس را می‌گیرید می‌توانید ببینید. اما کاربردهای دوربین‌ها با هم فرق دارد و همانطور که قبلاً گفتیم عکاس باید با توجه به شرایطش دوربین خود را انتخاب کند.

وی در پایان گفت: مهم‌ترین مسئله در یک عکس خوب کیفیت آن است اما به قول سهراب "چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید". عزیزان؛ بزرگترین و مهم‌ترین شاخصه یک عکاس هنرمند نحوه نگاه او به سوژه‌ها و موضوعات روزمره است.

در انتهای این نشست فرصتی نیز به پرسش و پاسخ میان مخاطبان و استاد سلیمانی اختصاص داده شد که با استقبال طلاب غیرایرانی همراه بود.

(وبلاگ نویسی طلاب)-(سومین جشنواره طلاب غیر ایرانی)

(جنگ رسانه)

(سومین جشنواره بین المللی طوبی)


گزارش :علی شاه مرادی

تنظیم:امید  آشتیانی_حوزه علمیه تبیان