تبیان، دستیار زندگی
عالم بزرگوار، آیت‏اللَّه شیخ محمدحسین كلباسی اصفهانی در سال 1284 ش (1323 ق) در بیت علم و فضیلت در اصفهان به دنیا آمد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آيت‏اللَّه شيخ محمدحسين كلباسي اصفهاني

آیت‏اللَّه شیخ محمدحسین كلباسی اصفهانی

زندگی نامه

عالم بزرگوار، آيت‏اللَّه شيخ محمدحسين كلباسي اصفهاني در سال 1284 ش  (1323 ق) در بيت علم و فضيلت در اصفهان به دنيا آمد. آيت‏اللَّه شیخ محمدحسین فرزندعلامه شیخ محمدرضا فرزند علامه شیخ محمدعلى فرزند عالم شیخ محمدجعفر فرزندعلامه شيخ محمد ابراهیم كرباسى مشهور بكلباسى مولف (اشارات الاصول النخبه و غیرها) از علماء اعلام و فقهاء گرامي حوزه علمیه قم عالمى عادل و فاضلى كامل و فقیهى زاهد صاحب مقام علم و عمل و داراي ملكات فاضله و صفات حمیده و از بیت علم و فضیلت است. جد سوم ایشان آیت‏الله فى الورى حاج ملا محمدابراهیم كلباسى صاحب كرامات باهره معاصر فتحعلیشاه قاجار از مفاخر عالم تشیع است كه صاحب روضات الجنات در ص 11 كتاب روضات ترجمه ایشان را نگاشته و عموى معظم والدشان مرحوم علامه بزرگوار ابوالمعالى كلباسى استاد آیت‏الله العظمى بروجردى و فرزند وى علامه ابوالهدى كلباسى مولف كتاب بدرالتمام از اساتید علامه معاصر آیت‏الله العظمى مرعشى نجفى است. بیت معظم‏له از بیوتات رفیعه علم و تقوى و اصیل و ریشه‏دار اصفهان مى‏باشد و بالغ بر صد سال این بیت در اصفهان و تهران و مشهد و اعتاب عالیات مصدر امور شرعى و روحى بوده‏اند ايشان در چنين خاندان اهل علم و فضیلتي نشو و نما یافت، مقدمات و ادبیات را نزد علماء اصفهان آموخت آنگاه در سال 1340 قمرى در سن 17 سالگى به نجف اشرف مهاجرت كرد.

تحصيلات

در نجف اشرف فقه و اصول را در خدمت مرحوم آیت‏الله جاج شیخ عبدالحسین دشتى و آیت‏الله شیخ ضیاءالدین عراقى و آیت‏الله العظمى اصفهانى و آیت‏الله اصطهباناتى و آیت‏الله حاج شیخ كاظم شیرازى تلمذ نمود آيت‏اللَّه كلباسي پس از سالياني، به اصفهان بازگشت و از محضر مرحوم آیت‏الله حاج سید محمدصادق خاتون‏آبادى استفاده كرد.  پس از مدتي بار ديگر ساكن نجف شد و در محضر آيات عظام: سيدعبدالهادي شيرازي، شيخ‏حسين حلي و سيد جمال‏الدين گلپايگاني شاگردي نمود.

هجرت به حوزه علميه قم

آيت‏اللَّه شيخ محمدحسين كلباسي اصفهاني در سال 1360 قمرى مشرف به زیارت بیت‏الله الحرام شد و مدت 7 ماه در مكه و 7 ماه در مدینه اقامت نمود، در سال 1377 قمرى براى معالجه به تهران آمد و پس از بهبودى و عافیت نسبي اطباء از مراجعت به عراق او را منع كردن و ايشان ناگزير مجبور به اقامت در ایران شد و شهرستان دینى و علمى قم را اختیار كرد و رحل سكونت دراین بلده طیبه كه حرم آل‏محمد علیهم‏السلام است انداخت و در حوزه علميه قم به تدريس فقه و اصول پرداخت. آيت اللَّه كلباسي داراي تاليفات متعددي است كه برخي از آنها از اين قرارند: فضايل اهل بيت، شرح باب حادي عَشَر و غرائب و قِصارُ الكَلِم.

سفر به سرای باقی

اين عالم بزرگ سرانجام در هجدهم آبان 1376 ش برابر با نهم رجب 1418 ق در 92 سالگي جان به جان آفرين تسليم كرد و در صحن مطهر حضرت معصومه مدفون شد.


تهیه و تنظیم: فریادرس گروه حوزه علمیه