تبیان، دستیار زندگی
ما در ناحیه حلق لوزه‌های حلقی، لوزه‌های زبانی و لوزه بینی یا همان لوزه سوم را داریم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشکلات لوزه در بچه ها

معاینه لوزه ها

ما در ناحیه حلق لوزه‌های حلقی، لوزه‌های زبانی و لوزه بینی یا همان لوزه سوم را داریم.

لوزه‌ها، غدد کوچکی هستند که علیه عوامل خارجی، از بدن محافظت می کنند. برای همین سعی می‌کنیم از آنها مراقبت کنیم. اما گاهی اوقات، عوامل تحریکی وجود دارند که به حلق وارد شده و باعث تحریک لوزه‌ها می‌شوند.

اگر شما دهان‌تان را باز کنید، می‌توانید لوزه‌های برجسته خود را ببینید، اما لوزه سوم در معرض دید نیست و پشت بینی قرار دارد (سوراخ‌های بینی برخلاف تصور عامه به سمت بالا نیست، بلکه عمود بر صورت است) و فقط با عکس رادیولوژی می‌توان برجسته بودن آن را دید. علایم لوزه بسیار متنوع‌اند و برای تشخیص آن حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

معمولا والدین اطلاعات زیادی در مورد لوزه سوم و علایم بیماری آن در اطفال خود ندارند و متاسفانه جدی نگرفتن این مشکل در بچه‌های زیر سه سال، آنها را در معرض مشکلات جدی قرار می‌دهد. گوشه‌ای از این مشکلات را توضیح می‌دهم:

- این بچه‌ها تنفس دهانی دارند و هنگام خواب، با دهان باز نفس می‌کشند. از آنجا که قطر حلق در بچه‌ها هنوز کامل نشده است، هر عامل تحریکی می‌تواند در حجم و اندازه آن تغییر ایجاد کند و به بسته شدن راه اصلی هوا (بینی) منجر شود. لذا هوا از مسیر غیرطبیعی دهان، به همراه انواع عوامل آلرژی‌زا، میکروبی و عفونی، به طور مستقیم و بدون فیلترهای موجود در بینی، به حلق می رسد و باعث بیمار شدن کودک می شود.

- به دلیل فقدان اکسیژن کافی، قلب مجبور به پمپاژ جبرانی خون است و در صورت عدم درمان لوزه سوم، این بچه‌ها در آینده به مشکلات فشار خون دچار خواهند شد. ضمنا نرسیدن اکسیژن کافی، باعث عقب افتادن رشد جسمانی و کاهش حافظه و هوش در کودکان خواهد شد.

- از همه مهم‌تر تاثیرات وحشتناکی است که روی گوش و شنوایی دارد (محل لوزه سوم نزدیک شیپوراستاش در گوش است) و حتی امکان پارگی پرده گوش وجود دارد.

- از آنجا که این بچه‌ها با دهان باز می‌خوابند، به مرور چهره خاصی پیدا می‌کنند. فرم چانه و پشت لب بلند، باعث ایجاد دندان‌های کج و بدشکل در آنها می شود، یعنی نیاز به ارتودنسی دندان ها و شاید هم جراحی فک و دهان در آینده.

به والدین توصیه می‌کنم، ابتدا با از بین بردن عوامل حساسیت‌زای محیطی مثل ترک سیگار، عدم نگهداری از حیوانات و پرندگان خانگی، نظافت محیط از حشرات به خصوص سوسک و جلوگیری از قرار گرفتن بچه‌های مستعد در اجتماعاتی مانند مهد کودک که خطر عفونت‌های تنفسی زیاد است، از بیماری لوزه سوم پیشگیری کنند و در صورت بروز هر گونه علامتی، سریعا به پزشک مراجعه کنند.

دکتر کامران کامروا - متخصص گوش و حلق و بینی

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران

*مطالب مرتبط:

چه موقع لوزه ها را باید درآورد؟

لوزه سوم در كودكان چیست؟

گلودرد و التهاب لوزه ها در کودکان

جراحی لوزه در کودکان

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.