تبیان، دستیار زندگی
با شروع نهضت اسلامی و مشخص شدن حضرت امام خمینی رحمه الله به عنوان رهبر نهضت، گروه هایی به مبارزه با ایشان برآمدند و به تخریب شخصیّت امام رحمه الله پرداختند که وجه مشترک
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تفاهم شاه و روحانیت

روز شمار تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه

با شروع نهضت اسلامی و مشخص شدن حضرت امام خمینی رحمه الله به عنوان رهبر نهضت، گروه هایی به مبارزه با ایشان برآمدند و به تخریب شخصیّت امام رحمه الله پرداختند که وجه مشترک همه آنها کوشش برای خارج کردن و منصرف کردن امام از فعالیت های سیاسی و رهبری نهضت بود. برخی از این گروه ها عبارتند از:

1. نظام حاکم با هدف حفظ حاکمیت استبدادی خویش؛

2. آمریکا و قدرت های استعماری با هدف حفظ نظام دست نشانده و دفع تهدیداتی که متوّجه منافع استعماری آنها بود؛

3. گروههای مخالف نظام برای کسب برتری و رهبری نهضت در مسیر اهداف سازمانی و حزبی خود؛

آیت الله العظمی امام خمینی(ره)

در 13 خرداد سال 42 ، حضرت امام خمینی با حضور در مدرسه فیضیّه قم و ایراد نطقی پرشور و آتشین، امپریالیسم آمریکا و نظام دست نشانده اش را در ایران مورد حمله مستقیم قرار داد و بدین ترتیب، مردم مسلمان ایران و جهان را به مبارزه آشکار و همه جانبه علیه دستگاه ظالم شاه و نظام طاغوتی فراخواند.

در 15 خرداد 42 ملت مسلمان ایران در پاسخ به ندای رهبر خویش و در حمایت از اسلام و روحانیّت، قیام تاریخی خود را آغاز کرد و با توکل به خدا و نثار خون، وفاداری خویش را به اسلام و پرچمدار راستین آن ابراز داشت.

در فروردین ماه سال 43، نظام پهلوی مجبور به آزاد ساختن حضرت امام رحمه الله شد که از خرداد ماه 42 در حبس بودند. اما هم زمان با آزادسازی امام، تبلیغات وسیعی به راه انداخت که روحانیّت با شاه به تفاهم رسیده اند، روزنامه اطلاعات هم در تاریخ 18/1/43 با تیتردرشت «اتحاد مقدس» مجری این توطئه شد. اما حضرت امام خمینی بلافاصله در اولین سخنرانی خود در 21/1/43 فریاد برآورد که «خمینی را اگر دار بزنند تفاهم نخواهد کرد». با شکست توطئه نظام و افزایش محبوبیّت امام در بین مردم، نظام تصمیم گرفت طرح بعدی خود را پیش بگیرد؛ یعنی از طریق تبعید، حضرت امام را از صحنه مبارزه حذف نماید.

کاردار سفارت آمریکا دو روز پس از تبعید امام در نامه ای به یکی از دوستان خود چنین می نویسد: " وقایع اخیر ... موجب خشنودی من شده است و سرانجام توانستیم از شر آن پیرمرد .... که چوب لای چرخ ما می گذاشت راحت شویم."

در مهر ماه سال 43 ،لایحه مصونیت مستشاران و تبعه آمریکا در ایران، که در 13/7/42 در مجلس شورای ملی به تصویب رسیده بود، در زمان نخست وزیری منصور در 21 مهرماه 43 دوباره در مجلس تصویب شد. این مصوبه که به صورت قانونی، سند اسارت ملت و دولت ایران را به دست آمریکا امضا می نمود، در حقیقت روح انقلاب شاه و آمریکا بود که اینک برملا می شد. حضرت امام رحمه الله نیز با اقتدار و صلابت در مقابل این لایحه موضع گرفت و به رسوا کردن نظام پرداخت. نظام منحوس پهلوی که به دنبال بهانه ای برای دستگیری و تبعید امام بود، با اعتراض امام به این لایحه به مقصود خود رسید.

امام خمینی

در چهارم آبان ماه 1343 حضرت امام خمینی در نطق پرشور خود، رئیس جمهوری آمریکا را منفورترین فرد نزد ملت ایران دانست و با افشای نقشه های استعمارگران هشدار داد که: «اسلام در خطر است و آمریکا می خواهد از طریق قطع نفوذ روحانیّت، نقشه های خود را عملی کند؛ زیرا که می داند با وجود نفوذ روحانیت هرگز نمی تواند کاری از پیش ببرد». جمعیت زیادی که از مناطق مختلف برای دیدن امام  و شنیدن سخنان ایشان در قم حضور یافته بودند، چنان تحت تأثیر قرار گرفتند که چندین بار با صدای بلند گریستند. امام رحمه الله در این سخنرانی کوبنده تمام گرفتاری های اسلام را از آمریکا و اسرائیل دانست.

دیدگاه مقام معظّم رهبری(مدّظلّه العالی) درباره حادثه آبان 43 :

"سال بعد از حادثه خرداد، در ماجرای مصونیت اتباع آمریکایی ـ که یادآور کاپیتولاسیون ننگین بود ـ هیچ کس از مردم و مبارزان نمی دانستند چه باید کرد، و راه کدام است. آن به اصطلاح مُصلحان اجتماعی و فرنگ رفته ها و حقوق خوانده ها و ایران پرست ها [و] مدعیان انقلابی گری و مبارزه با امپریالیسم و استبداد و امثاله، نیز با آن همه ادعا، نفسی نکشیدند و اعتراضی نکردند و این خیانت تحقیرآمیز و حیثیتْ برباد ده را با سکوت و ترس و تردید ندیده گرفتند. ملت از سوی هیچ یک از مدعیان مبارزه با استبداد راهنمایی نشد. تنها فریاد امام خمینی رحمه الله و آن سخنرانی افشاگرانه و روشنگرش بود که با ذکر جزئیات، همه چیز را بر ملا و مردم را به معنای واقعی رهبری کرد ".

شب سیزدهم آبان ماه 43، نظام در اقدامی عجولانه به اقامتگاه امام خمینی در قم هجوم برد. حضرت امام با آرامش کامل از خانه بیرون آمدند و در محاصره کماندوها که وحشیانه به منزل ایشان هجوم آورده بودند، قرار گرفتند.

و بعد ،به دنبال سخنرانی حضرت امام رحمه الله ، اعلامیه امام رحمه الله در شمارگان بسیارزیاد و در سطح گسترده ای با شیوه ابتکاری پخش گردید. امام رحمه الله در این اعلامیه، تصویب کاپیتولاسیون را اقرار به مستعمره بودن ایران نامید و رأی ننگین مجلس را مخالف اسلام و قرآن شمرد، و از اعتبار قانونی ساقط نمود. امام خطاب به مدرّسان حوزه های علمیه و علما و جوانان دانشگاهی داخل و خارج کشور گفتند که با شدت هرچه بیشتر با این طرح رسوا مبارزه کنند، و سیاست دولت را در زندانی کردن علما و مبلّغان و طلاّب و بسیاری از مسلمانان بی گناه، هرج ومرج ارتجاعی قرون وسطایی نامیدند.

تبعید حضرت امام رحمه الله به ترکیه

شب سیزدهم آبان ماه 43، نظام در اقدامی عجولانه به اقامتگاه امام خمینی در قم هجوم برد. حضرت امام با آرامش کامل از خانه بیرون آمدند و در محاصره کماندوها که وحشیانه به منزل ایشان هجوم آورده بودند، قرار گرفتند. امام با اتومبیل به تهران منتقل شدند و همان روز با هواپیما به ترکیه تبعید گردیدند.

درخلوت خورشید،امام خمینی ،زندگی نامه ،تبیان

 عصر همان روز، فرزند امام رحمه الله ، شهید حاج آقا مصطفی  نیز دستگیر و روانه زندان قزل قلعه شد.

و از طرف ساواک اطلاعیه ای به شرح ذیل در روزنامه های تهران به چاپ رسید که در آن اشاره شده : در طبق اطلاع موثق و دلایل و شواهد کافی ، چون رویه آقای خمینی و تحریکات مشارالیه بر علیه منافع ملت و امنیت و استقلال و تمامیت ارضی کشور تشخیص داده شد . لذا در تاریخ 13 آبان 1343 از ایران تبعید گردیده . سازمان اطلاعات و امنیت کشور."

دولت آمریکا از تبعید امام خمینی - که ایشان را سدی در مقابل خود در ایران می دید - راضی و خشنود بود به طوری که کاردار سفارت آمریکا دو روز پس از تبعید امام در نامه ای به یکی از دوستان خود چنین می نویسد: " وقایع اخیر ... موجب خشنودی من شده است و سرانجام توانستیم از شر آن پیرمرد .... که چوب لای چرخ ما می گذاشت راحت شویم."

انعکاس خبر تبعید حضرت امام رحمه الله به ترکیه و دستگیری حاج آقا مصطفی رحمه الله ، قم، مشهد و تهران را به حالت تعطیل درآورد و در بسیاری از شهرها تظاهرات به راه افتاد. تظاهرات و تعطیل و اعتصاب در برخی از شهرستانها تا سی روز ادامه یافت و سیل تلگراف ها و پیام ها و اعلامیه ها در حمایت از رهبر نهضت اسلامی ایران و اعتراض به تبعید ایشان، به سوی تهران و ترکیه سرازیر گردید.

تبعید حضرت امام بازتاب گسترده ای در سطح جهان داشت. خبرگزاری ها، رسانه های گروهی، احزاب و شخصیّت های بین المللی، هریک برداشت های متفاوتی داشتند.

مطبوعات وابسته به جهان خواران غرب و کارتل ها و تراست های جهانی تا آن جا که توانستند بر امام رحمه الله تاختند. در برابر، مطبوعات وابسته به بلوک شرق و کمونیست، از آن جا که امام رحمه الله حرکت پرخاش جویانه و قهرآمیزی علیه امپریالیسم آمریکا آغاز کرده بود تا حدی جانب داری کردند.

منبع :

بر گرفته از پایگاه حوزه

تنظیم برای تبیان :

بخش هنرمردان خدا - سیفی