تبیان، دستیار زندگی
پسرم! سوره مباركه حشر را مطالعه كن، كه گنجینه‎هایى از معارف و تربیت در آن است، و ارزش دارد كه انسان یك عمر در آنها تفكر كند، و از آنها به مدد الهى توشه‎ها بر دارد،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پسرم سوره حشر را بخوان!

میزان

امام خمینی(ره) طی نامه‎هایی به پسرش راه کارهایی ارائه داده‎اند که برای همه ما نیز راهگشا هست. در این مطلب یکی از توصیه‎های عارف بزرگ، امام خمینی(ره) را ارائه می‎دهیم. امید که همگی این توصیه را به عمل بگیریم.      

پسرم! نه گوشه‎گیرى صوفیانه دلیل پیوستن به حق است، و نه ورود در جامعه و تشكیل حكومت، شاهد گسستن از حق . میزان در اعمال انگیزه‎هاى آنهاست .

چه بسا عابد و زاهدى كه گرفتار دام ابلیس است و آن دام گستر، با آنچه مناسب او است، چون خودبینى و خودخواهى و غرور و عجب و بزرگ‎بینى و تحقیر خلق الله و شرك خفى و امثال آنها، او را از حق دور و به شرك مى‎كشاند و چه بسا متصدى امور حكومت كه با انگیزه الهى به معدن قرب حق نائل مى شود ... پس میزان عرفان و حرمان، انگیزه است .

هر قدر انگیزه‎ها به نور فطرت نزدیكتر باشند و از حجب ، حتى حجب نور وارسته‎تر، به مبداء نور وابسته‎ترند، تا آنجا كه سخن از وابستگى نیز كفر است .

پسرم! از زیر بار مسؤولیت انسانى كه خدمت به حق در صورت خدمت به خلق است شانه خالى مكن كه تاخت و تاز شیطان در این میدان، كمتر از میدان تاخت و تاز در بین مسئولین و دست اندركاران نیست، و دست و پا براى به دست آوردن مقام، هر چه باشد، چه مقام معنوى و چه مادى مزن، به عذر آن كه مى‎خواهم به معارف الهى نزدیك شوم، یا خدمت به عبادالله نمایم، كه توجه به آن از شیطان است، چه رسد كه كوشش براى به دست آوردن آن .

پسرم! سوره مباركه حشر را مطالعه كن، كه گنجینه‎هایى از معارف و تربیت در آن است، و ارزش دارد كه انسان یك عمر در آنها تفكر كند، و از آنها به مدد الهى توشه‎ها بر دارد، خصوصا آیات اواخر آن از آنجا كه مى‎فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللهَ إِنَّ اللهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ» (2)؛ اى كسانى كه ایمان آورده‏اید، از خدا پروا دارید و هر كسى باید بنگرد كه براى فردا [ى خود] از پیش چه فرستاده است و [باز] از خدا بترسید. در حقیقت، خدا به آنچه مى‏كنید آگاه است.» تا آخر سوره .


برگرفته از فرازهایى از چهار نامه عرفانى امام خمینی: نامه (1)

گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.