تبیان، دستیار زندگی
جلسه شورای سیاست‌گذاری چهارمین جشنواره شعر فجر و همایش شاعران ایران و جهان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد و اعضای شورای سیاست‌گذاری جشنواره شعر فجر، پیش از ظهر امروز برگزار شد. تبیین و تشریح برنامه‌های جشنواره شعر فجر، از
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه‌هاي‌ جشنواره شعر فجر و همايش شاعران ايران و جهان تشريح شد
حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد

جلسه شوراي سياست‌گذاري چهارمين جشنواره شعر فجر و همايش شاعران ايران و جهان با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاون امور فرهنگي وزير ارشاد و اعضاي شوراي سياست‌گذاري جشنواره شعر فجر، پيش از ظهر امروز برگزار شد. تبيين و تشريح برنامه‌هاي جشنواره شعر فجر، از موضوعات اصلي اين نشست كارشناسانه بود.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين جلسه گفت: تقارن جشنواره شعر فجر و همايش شاعران ايران و جهان اين نويد را مي‌دهد كه برنامه‌هاي خوبي در پيش خواهد بود.

سيدمحمد حسيني ادامه داد: مردم كشور ما بسيار زياد به شعر علاقه‌ دارند و اين علاقه را در جاي جاي اين كشور مي‌توان مشاهده كرد. بايد مراقبت شود تا نسل جوان از شعر كهن ايراني فاصله نگيرند و از سوي ديگر، بايد فرهنگ كشورمان را به جهانيان معرفي كنيم.

وي گفت: متأسفانه در فضاي بين‌المللي شناخت كمي نسبت به شعر معاصر ايران وجود دارد و اين در حالي است كه مقام معظم رهبري عنايت زيادي به شعر دارند و در آموزه‌هاي ديني ما نيز رفتار ائمه اطهار(ع) با شاعران متعهد مشخص است.

حسيني افزود: در حوزه شعر در سراسر كشور ظرفيت بالايي وجود دارد. امروز نياز داريم تا پايگاه‌هاي متعددي را در استان‌ها تشكيل دهيم و با برنامه‌ريزي‌هاي كارشناسانه، شاعران معاصر و ارزنده سراسر كشور را ـ كه تعدادشان هم كم نيست ـ شناسايي كنيم.

وي با اشاره به برگزاري همايش شاعران ايران و جهان تصريح كرد: در اين همايش، اگر گستره و نفوذ زبان فارسي را در عرصه بين‌المللي دنبال كنيم، اقدام موثري انجام داده‌ايم.

در ابتداي اين جلسه، محسن پرويز، معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، گفت: جشنواره شعر فجر در دو سطح جوان و پيشكسوت برگزار شده كه با توجه به دوران زياد عقب‌ماندگي نسبت به تجليل از شاعران پيشكسوت انقلاب اسلامي، در دوره‌هاي پيش مقرر شد از اين دسته از شاعران تجليل مطلوب‌تري صورت گيرد.

وي همچنين گفت: فضاي رقابتي در دوره‌هاي قبل براي شاعران جوان ايجاد شده بود و آنان آثار خود را براي شركت در جشنوراه ارسال مي‌كردند.

پرويز، با اشاره به فراگير بودن جشنواره شعر فجر در سراسر كشور، افزود: سال گذشته افتتاحيه اين جشنواره در مشهد و اختتاميه آن در تهران برگزار شد كه از هر استان يك شاعر جوان در اين مراسم حضور يافتند.

وي افزود: بر اساس نظر اعضاي شوراي سياست‌گذاري، مقرر شد جشنواره امسال به شكل رقابتي برگزار شود و همه گرو‌ه‌هاي سني اشعار خود را براي رقابت ارسال كنند.

وي با بيان اين مطلب كه همايش شاعران ايران و جهان، بخش ديگري از فعاليت‌هايي مربوط به شعر در كشور را تشكيل مي‌دهد، تصريح كرد: با توجه به رقابتي بودن هر دو بخش جوان و بزرگسال جشنواره چهارم، در اين جشنواره از شاعران برجسته كشورهاي ديگر به همراه شاعران كشورمان دعوت خواهيم كرد در اين همايش حضور يابند و برنامه‌هاي  متنوعي در مراكز مختلف فرهنگي برگزار خواهيم كرد.

دكتر پرويز، در بخش ديگري از سخنانش افزود: با هماهنگي‌هاي انجام شده بنا شد تا اين همايش در هفته پاياني فروردين‌ماه و با حضور شاعران برجسته سراسر جهان برگزار شود.

معاون امور فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پايان سخنانش گفت: حمايت از چاپ 110 مجموعه ديوان شعر و همچنين انتشار آثار برگزيده شاعران جوان جشنواره شعر فجر از ديگر اقدامات حمايتي معاونت فرهنگي در حوزه شعر به شمار مي‌آيد.

در ادامه اين جلسه، مدير كل دفتر مطالعات فرهنگي نيز با ارائه گزارشي جامع از فعاليت‌هاي اعضاي شوراي سياست‌گذاري درباره برگزاري جشنواره شعر فجر و همچنين همايش شاعران ايران و جهان، اطلاعاتي را براي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي قرائت كرد.

مصطفي اميدي گفت: براي برگزاري مناسب همايش شاعران ايران و جهان كارگروهي از دل شوراي سياست‌گذاري جشنواره شعر فجر تشكيل و مقرر شد 50 شاعر برتر در كشورهاي مختلف شناسايي و از آن‌ها براي حضور در اين همايش دعوت شود.

وي ادامه داد: با هماهنگي با وزارت امور خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، زندگي‌نامه و خلاصه اشعار اين شاعران گرد‌آوري شده كه در اين همايش به همراه تعداي از زندگينامه‌ و خلاصه اشعار شاعران ايراني در دو زبان ارائه و منتشر خواهد شد.

وي گفت: در فاصله يك هفته‌اي سالروز گرامي‌داشت عطار نيشابوري ( 25 فروردين) تا سالروز گرامي‌داشت سعدي (اول ارديبشهت‌) را داريم كه طبق نظر شورا، اين هفته زمان برگزاري سالانه همايش شاعران ايران و جهان پيشنهاد شده است.

در ادامه اين جلسه همچنين مقرر شد تاريخ پيشنهادي شورا به شكل سالانه به عنوان هفته برگزاري همايش شاعران ايران و جهان تعيين شود كه با موافقت وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همراه بود.

در نشست شوراي سياست‌گذاري جشنواره شعر فجر و همايش شاعران ايران و جهان، «علي اميراحمدي»، دستيار ارشد وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، «فرزاد» مدير كل روابط عمومي اين وزارتخانه، «حميد قبادي» مشاور معاون امور فرهنگي وزير ارشاد، «علي شجاعي صايين»، مدير عامل خانه كتاب، «محمد اللهياري فومني»، سرپرست اداره كتاب، «محمود سالاري»، مديرعامل بنياد ادبيات داستاني و شاعراني چون «علي معلم»، «پرويز بيگي حبيب آبادي»، «محمود اكرامي فر»، «موسوي گرماردوي»، «اميري اسفندقه»،«محمد رضا عبدالملكيان»، «فاضل نظري»، «موسي بيدج»،‌«جواد محقق» و ... وزير ارشاد و معاون فرهنگي او را همراهي مي‌كردند.