تبیان، دستیار زندگی
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: ورود شخصیت های برجسته حوزه با انبوهی از دانش و توانایی، فرصتی بسیار مغتنم برای حوزویان است که مباحث اخلاقی را از یک منبع ناب بگیرند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طلاب علوم دینی از این فرصت طلایی استفاده کنند
بهجت پور

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: ورود شخصیت های برجسته حوزه با انبوهی از دانش و توانایی، فرصتی بسیار مغتنم برای حوزویان است که مباحث اخلاقی را از یک منبع ناب بگیرند.

حجت‌الاسلام عبدالکریم بهجت پور، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری رسا با اشاره به آغاز درس اخلاق حضرت آیت‌الله نوری همدانی در مسجد اعظم قم گفت: اکنون عالی‌ترین مقام‌های علمی حوزه به همان نسبت که نگران گسترش دانش دین هستند، نگران تربیت دین‌مداران و دین‌شناسان نیز هستند و لازم است اساتید حوزه به این افراد اقتدا کنند.

وی افزود: اکنون در حوزه به قدر انتقال دانش و فراورده‌های دینی به مسأله تربیت، تهذیب و موعظه‌های اخلاقی و کارکردهای ویژه تربیت توجهی صورت نگرفته و بزرگان حوزه از این نظر احساس خطر می‌کنند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این‌که تفاوت نظام آموزشی حوزه با دیگر نظام‌های آموزشی این است که آموزش‌های حوزه تربیت مدار و تربیت معال است، خاطرنشان کرد: بنا نیست کسی در حوزه تنها دانش دین بداند و باید شخصیتی کاملاً مزین به مجموعه باورها و رفتارهایی باشد که دین از او انتظار دارد.

حجت‌الاسلام بهجت پور اضافه کرد: دانشمندی که در حوزه دین وارد شود، دانش دین را بداند اما مزین به تربیت در نحوه رفتار و تعامل نشود، ارزشی ندارد بلکه گاهی به عنوان مسأله‌ای ضد ارزشی قلمداد می‌شود.

وی با بیان این‌که برگزاری دروس اخلاق در حوزه علمیه فرصتی طلایی برای حوزویان است گفت: طلاب علوم دینی با شرکت در دروس اخلاق مراجع تقلید مسائل دین را از کسانی که بیشترین اطلاع و نزدیک‌ترین معرفت را از منابع دینی دارند، دریافت کنند.

استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: وقتی فقیهی فقیهانه وارد مسائل اخلاقی می‌شود مباحث تربیتی و اخلاقی را در چارچوب کلیت دین و آموزه‌های دینی و روش های فهم روایات یا حل تظاهرات و تزاحماتی که گاه بین روایات و یا متعلق روایات وجود دارد، مطرح می‌کند.

حجت‌الاسلام بهجت پور تصریح کرد: ورود شخصیت هایی برجسته حوزه با انبوهی از دانش و توانایی، فرصتی بسیار مغتنم برای حوزویان است که مباحث اخلاقی را از یک منبع ناب بگیرند.

وی افزود: البته طلاب که طبیعی ترین خواست ها و بزرگ ترین انگیزه ورودشان به حوزه تهذیب و تربیت نفس بوده قطعاً این فرصت را مغتنم خواهند شمرد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود از رسانه‌ها خواست با توجه به این‌که یکی از منبرها و تریبون‌های بزرگ انتقال مفاهیم به نقاط مختلف جهان هستند، از این فرصت برای انتقال مفاهیم اخلاقی به سراسر جهان استفاده کنند.

حجت‌الاسلام بهجت پور خاطرنشان کرد: رسانه‌ها محتوای دروس و مباحث اخلاقی را با همین روال تربیتی یعنی انتقال گفتاری این مفاهیم نه تبدیل کردن آن به سرفصل‌ها و عبارات نوشتاری به مخاطبان برسانند.

وی تصریح کرد: انسان‌های فرهیخته‌ای هستند که خلأ بودن در محضر انسان‌های خودساخته و تربیت‌یافته را احساس می کنند و می‌خواهند از گفتار آنها استفاده کنند و رسانه ها فرصت بسیار مغتنمی برای بهره این افراد است.