تبیان، دستیار زندگی
در دوره های مختلف تاریخ شیعه معصومین علیه السلام ،علما و بزرگان شیعه با مجاهدات و تلاش علمی خود موجبات انتشار احکام شریعی را با توزیع و نشر رساله های عملیه بنا به خواست مردم فراهم کردند. در این متن به بررسی تاریخی رساله های عملیه می پردازیم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حوزه علمیه و رساله های عملیه(1)
نرم‌افزار رساله توضیح المسائل چهارده مرجع

در دوره های مختلف تاریخ شیعه معصومین علیه السلام ،علما و بزرگان شیعه با مجاهدات و تلاش علمی خود موجبات انتشار احکام شریعی را با توزیع و نشر رساله های عملیه بنا به خواست مردم فراهم کردند. در این متن به بررسی تاریخی رساله های عملیه می پردازیم

دوره اول عصر پيامبر، از بعثت تا رحلت

اين دوره از زمان بعثت رسول اللّه(ص) در مكه آغاز مي شود و تا زمان رحلت حضرت در مدينه، يعني به مدت بيست و سه سال ادامه مي يابد.

در ابتداي اين دوره كه طليعه پيدايش اسلام و ظهور فقه اسلامي بود، و هنوز دامنه آيين جديد وسعت و گسترش نداشت و مسلمانان جمعيت اندكي را تشكيل مي دادند، شخص پيامبر بيان مسائل فقه و احكام دين را عهده دار بود و در خلال اين مدت «منزل ارقم » در مكه به عنوان نخستين مدرسه فقهي اسلام به شمار مي رفت كه همه روزه مسلمانها در آن گرد مي آمدند، و احكام اسلام را از زبان پيامبر اكرم(ص) مي شنيدند.

ولي پس از گسترش قلمرو اسلام و افزايش جمعيت پيروان دين جديد، عده اي بودند كه در مناطقي دور از مركز اسلام مي زيستند و به پيامبر دسترسي نداشتند، از اين رو پيامبر اكرم(ص) جمعي از اصحاب را به سوي آنان گسيل داشت تا احكام دين را از طريق نقل سنت به ايشان بياموزند. گروه اعزامي نيز با دستوراتي از پيامبر به منطقه مزبور مي شتافت و مسلمانهاي آن بخش را به مسائل ديني آگاه مي نمود.

دوره دوم رساله هاي عصر امامت تا زمان شيخ طوسي

از زمان اميرالمؤمنين علي «عليه السلام » در حدود سال 11 هجري آغاز و تا زمان مرحوم شيخ الطائفه محمد بن حسن طوسي - طاب ثراه - (385 - 460 ه.ق) ادامه يافت.

در اين زمان، خود ائمه (عليهم السلام) و برخي از اصحاب ايشان نظير زراره بن اعين، محمد بن مسلم، ابان بن تغلب، ابوبصير و ديگر چهره هاي برجسته ياران ائمه عهده دار اين مسؤوليت بزرگ بودند، و با كمال دقت مسائل فقهي و احكام ديني را براي مسلمين بازگو مي كردند. در برخي از موارد كه شيعيان پرسشي را از ائمه به عمل مي آوردند، ائمه آنان را به اصحاب خويش ارجاع مي دادند.

و گاهي نيز ائمه(ع) مستقيماً به برخي از اصحاب خود دستور مي دادند كه فقه را براي مردم بيان كنند، چنانچه امام محمد باقر(ع) به ابان فرمود: در مسجد مدينه بنشين و براي مردم فتوا بده، كه من دوست دارم فردي مانند تو در ميان شيعيانم يافت شود.

در زمان غيبت صغري

اين مدت 69 سال نقل سنت توسط نمايندگان خاص حضرت ولي عصر (عجل اللّه فرجه) انجام مي گرفت كه عبارت بودند از: عثمان بن سعيد، محمد بن عثمان، حسين بن روح و علي بن محمد سميري. ايشان با حضرت مهدي در رابطه بودند و احكام ديني را از آن منبع فياض به مردم منتقل مي نمودند.

در زمان غيبت كبري

وظيفه بيان مسائل فقهي و نقل سنت در زمان غيبت به عهده فقهاي جامع الشرائط بود كه تا زمان شيخ الطائفه، مانند عصر ائمه(ع) و زمان غيبت صغري به صورت بازگو كردن روايات اين كار انجام مي پذيرفت، اما از آن زمان شيوه بيان فقه دگرگون شد، و ديگر تنها در محدوده نقل روايات محصور نماند، بلكه احكام ديني به صورتي علمي و تخصصي در ضمن كتب فقهي فراهم آمد.

انگيزه اي كه موجب مي شد تا در اين دوره، فقه به صورت نقل سنت و روايات معصومين(ع) بيان گردد، اين بود كه مسلمانها ساليان دراز با اين سبك انس داشتند و به آن خو گرفته بودند، و هرگز براي نظريه كسي كه در مقام بيان احكام شرعي ابراز مي شد اعتباري قائل نبودند، و اگر فقهاي اين دوره جواب مسائل شرعي مردم را مانند زمان ما بيان مي كردند هرگز از سوي مردم پذيرفته نمي شد، بلكه تنها در صورتي نزد آنان مقبول مي افتاد، كه پاسخ آن در ضمن روايت و با تمام خصوصيات لفظي آن داده شود.

اين شيوه، هم در مواردي كه سؤالي فقهي پيش مي آمد جريان داشت، و هم در زمينه اي كه فقيهي ابتدا می خواست حكمي شرعي را بيان كند. اين روش تا زمان شيخ طوسي ادامه داشت، بلكه در اوايل روزگار او نيز فقه به همين گونه بيان مي شد، و به همين جهت مرحوم شيخ كتاب نهايه خود را كه نخستين كتاب فتوايي او بود به صورت نقل روايات تنظيم نموده تا مردم آن را پذيرند، آنگاه به تدريج با رهنمودهاي شيخ كه از بزرگترين شخصيتهاي آن زمان بود اين طرز تفكر دگرگون شد و مردم آمادگي يافتند تا احكام دين را به صورت ديگري پذيرا شوند.

شيخ در مقدمه كتاب مبسوط به اين نكته اشاره مي كند كه مردم مسائل فقهي را تنها در ضمن روايات مي پذيرند و مي گويد: «خيلي مايل بودم براي مردم كتابي را مشتمل بر همه مسائل فقهي و احكام دين تنظيم كنم، ولي هيچ ميل و رغبتي نسبت به اين امر در ميان آنان احساس نكردم، چه نظر ايشان اين بود كه احكام و مسائل فقه را بايد تنها از راه نقل عبارات و الفاظ صريح و گوياي اخبار به دست آورد، و در اين انديشه به قدري زياده روي كرده بودند كه اگر بدون تغيير در معني و مفهوم روايت، لفظي از آن دگرگون مي شد در شگفتي فرو مي رفتند، از اين رو نخست دست به كار چنين عمل نشدم.»

و بر همين اساس شيخ طوسي كتاب نهايه را آنطور كه معمول و متعارف آن زمان بود مورد پسند مي افتاد به رشته تحرير درآورد، و همه رواياتي را كه فقهاي پيش از او در كتابهايشان آورده بودند در آن ذكر نمود، و تنها فرقي كه كتاب شيخ با ساير كتابهاي آن زمان دارد اين است كه او ترتيب مرسوم را دگرگون ساخته و نهايه را بر اساس ترتيب فعلي ابواب فقه نگاشته است، و همه مسائل هماهنگ و يكسان را در يك جا مورد بحث قرار داده است. با همه اين اوصاف، تمام مسائل كتاب را با همان الفاظ و عباراتي كه از رسول خدا(ص) و امامان(ع) وارد شده است ذكر كرده تا موجب تعجب و شگفتي مردمي كه بدان شيوه عادت كرده بودند نشود.

رساله هاي دوره دوم

در اين دوره هرگز رساله عمليه اي مانند رساله هاي اين زمان مطرح نبوده است. كتاب «شرايع » عالم بزرگ علي بن بابويه قمي (م 328 ه.ق) كه آن را به نام (الرسالة الي ابنه) ناميد و در تعبيرات فرزندش شيخ صدوق هم به عنوان رساله آمده است و خود نيز دستور العملي براي مكلفين بوده، ليكن به شيوه رساله هاي فعلي تحرير نيافته، بلكه تفاوتهاي عمده اي با آنچه در اين زمان به رساله شهرت دارد داشته است، كه از جمله مي توان به اختلافات ذيل اشاره كرد:

1- در رساله هاي عمليه كنوني آراء و نظريات مجتهد با عبارات خودش بيان مي شود، نه به صورت نقل روايات و اخبار، اما در رساله والد صدوق احكام از طريق روايات بيان شده است، گرچه اسناد آن مد نظر قرار نگرفته است.

2- نوع مسائل و احكامي كه در رساله اين زمان بيان مي شود، اجتهادي و از باب ارجاع فروع به اصول و تطبيق قواعد كلي بر مصاديق است، اما در شرايع علي بن بابويه چنين چيزي نيست، بلكه در آن اصول احكام بيان شده است.

3- در رساله والد صدوق به بيان احكام و مسائل ضروري اكتفا شده، ولي در رساله هاي فعلي اين چنين نيست.

كتاب ديگري كه در اين دوره به رساله شهرت يافته و با رساله هاي عمليه اين زمان تفاوت دارد، رساله «جمل العلم و العمل » مرحوم سيد مرتضي است كه تنها بيانگر احكام ضروري اسلام مي باشد. و ديگر رساله «مقنع » شيخ صدوق است كه آن نيز فقط در بردارنده روايات فقهي است.

ادامه دارد...


منبع:قتباس از كتاب ادوار فقه و كيفيت بيان آن ، جناتي، محمد ابراهيم

تنظیم:مجید نقدی گروه حوزه علمیه